Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22

Discussie: BOSS ES-8 tone suck

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ok, ik zie al, denk te ver door. Ik test zelf altijd A/B omdat ik het geheugen van mijn gehoor niet echt vertrouw.
    Mijn logica zegt me, als je toch een voor een test, waarom dan 2 kabels gebruiken? Je wil toch dat je standaard de meest directe methode van direct inpluggen is.
    Maar je bent on the case zie ik!
    Laatst gewijzigd door Pepe; 1 mei 2017 om 11:43
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2002
    Locatie
    Bijnabelgië
    Berichten
    750

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ok, ik zie al, denk te ver door. Ik test zelf altijd A/B omdat ik het geheugen van mijn gehoor niet echt vertrouw.
    Mijn logica zegt me, als je toch een voor een test, waarom dan 2 kabels gebruiken? Je wil toch dat je standaard de meest directe methode van direct inpluggen is.
    Maar je bent on the case zie ik!
    Inspecteur Snuffel on the case, jawel!

    Ik snap je. In dit geval is het verschil zo duidelijk dat geheugenbeperkingen niet echt problematisch zijn

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Lo Lands Bekijk bericht
    Ik speel met een Fender strat en vintage single coils dus tone suck zou daarbij sneller hoorbaar moeten zijn maar dat valt dus erg mee.
    Waarom is dat?

    Ik moet hierbij oa denk aan mijn eigen tests met een Lehle P-split II, een passieve splitter met iso trafo op 1 uitgang, geschikt voor hoge impedantie input.
    Met een strat met lage input elementen (bare knuckle apache in mijn geval) werkte dit best aardig, alhoewel nog steeds duidelijk hoorbaar. Met hogere output humbuckers (bv bare knuckle nailbomb) niet te harden zo beroerd. Nog steeds beter dan die kleredingen van ebtech/morley, maar het is het toch niet.
    Als er in de ES-8 van boss een dergelijke signaaloverdracht plaatsvind (ik weet het niet, en ik zou ook niet weten waarom wel), dan kan ik me voorstellen dat je met hogere output elementen meer problemen ondervind.

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door e! Bekijk bericht
    Goed om te weten. Dat zou je idd. zo verwachten. Dan is er idd. iets abnormaals aan de hand. Ligt dus niet aan de ES-8, tenzij hij kapot is. Ik wat meer testen uitvoeren.

    Ik gebruik een strat en een HRD III, voor testdoeleinden niets in de FX loop van de amp. Ik heb een behoorlijk uitgebreid board, dus vereenvoudigen is de eerste stap (andere gitaar, kabels elimineren/vervangen). Dan software reset, na upgrade en dump.

    Bedankt voor de snelle feedback!
    Graag gedaan!

    Enkele punten die je eerst nog kunt proberen alvorens de unit te resetten:

    De ES-8 heeft 2 inputs en 2 outputs. Is het probleem zonder buffers bij beiden input en output hetzelfde, test dit ook met de buffers aan? Initialiseer eerst wel een patch of bank en begin met een blanco patch voor je test. Meet je gitaar- en patch kabel door zodat er geen aarde problemen zijn. Hoewel ik niet uit ga van een probleem bij je gitaar of versterker kun je wel vooraf even je plug er in-uit-in-uit halen zodat eventuele corrossie weer weg is. Zoiezo zou je iedere maand bij de ES-8 dit met je pluggen moeten doen :-)

    Als ik nog wat tegen kom laat ik je dat weten!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Waarom is dat?

    Ik moet hierbij oa denk aan mijn eigen tests met een Lehle P-split II, een passieve splitter met iso trafo op 1 uitgang, geschikt voor hoge impedantie input.
    Met een strat met lage input elementen (bare knuckle apache in mijn geval) werkte dit best aardig, alhoewel nog steeds duidelijk hoorbaar. Met hogere output humbuckers (bv bare knuckle nailbomb) niet te harden zo beroerd. Nog steeds beter dan die kleredingen van ebtech/morley, maar het is het toch niet.
    Als er in de ES-8 van boss een dergelijke signaaloverdracht plaatsvind (ik weet het niet, en ik zou ook niet weten waarom wel), dan kan ik me voorstellen dat je met hogere output elementen meer problemen ondervind.
    Ik weet het niet heel goed technisch te onderbouwen maar het heeft te maken met de load op je elementen en de interactie tussen element en kabel/gitaar effect. Aangezien mijn vintage single coils van lage output zijn hebben lange kabels en de impedantie van effecten of apparatuur allemaal effect op je overall geluid. Een 'curly cable' bijvoorbeeld wordt soms bewust gebruikt bij een helder klinkende strat als hoog-af filter. Eigelijk hetzelfde als je toonregeling zeg maar. Zodra je elementen een hogere output hebben of actief zijn is dit effect (load) minder heb ik altijd begrepen.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ah, ok, dat heb ik me eigenlijk nooit gerealiseerd.

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ah, ok, dat heb ik me eigenlijk nooit gerealiseerd.
    In mijn geval als 'vintage single coil' strat speler is een buffer uit den boze :-) Een zekere 'tone suck' ervaar ik als positief en schaaft het scherpe randje van een strat sound af. Daarbij kan een buffer ook een nadelig effect op je strat en effecten hebben. Beter zou dan een regelbare 'impedantie' buffer zijn zodat je de 'load' kunt regelen naar je eigen smaak zonder de dynamiek te verliezen. Daarbij zou de buffer dan nog kunnen werken met een fuzz.

    Zie anders eens deze video waar het wat duidelijker wordt uitgelegd:


  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2002
    Locatie
    Bijnabelgië
    Berichten
    750

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Lo Lands Bekijk bericht
    Zie anders eens deze video waar het wat duidelijker wordt uitgelegd:
    Goed kanaal, dat

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2002
    Locatie
    Bijnabelgië
    Berichten
    750

    Standaard

    Ok, na uitvoerig testen blijkt de oorzaak van mij tone suck nogal triviaal, maar ook apart. Ik ben even uitgegaan van een init patch, oftewel een 'af fabriek' lege patch. Standaard staan daarin wel beide buffers aan, dus die heb ik uitgezet: geen tone suck Na enig zoeken wat er dan anders was aan mijn 'tone suck patch', waarin ook alle loops en buffers uitstonden constateerde ik dat ik daarin een parallelle connectie om loop 2 heen had gemaakt waar geen FX loop in zat, in feite een bypass dus.

    In loop 2 zit mijn compressor en ik had dit dus ooit bewust gedaan om, als ik die loop handmatig aan zou stompen, effectief parallelle compressie te hebben. Switchend tussen een lege patch met input buffer, naar een patch zonder buffers merkte ik relatief weinig verschil. Switchte ik dan naar de patch met de parallelle, lege loopverbinding, dan had ik een behoorlijke drop in volume en hoge frequenties. Dat laatste kan welbeschouwd echter ook sec met de volumedrop te maken hebben i.v.m. Fletcher-Munson gehoorcurves. Ik heb dat eerlijk gezegd niet getest door m'n master volume volume handmatig wat hoger te zetten.

    Het bizarre wilde nu echter dat als ik in de patch met de parallelle loop, die parallelle loop uitzette, ik niet meteen het (volledige) verschil hoorde. Sloeg ik de patch vervolgens op met de parallelle loop uit en switchte ik dan naar de patch die al geen parallelle loop aanhad en ook geen buffer (op dat moment dus identiek aan de oorspronkelijke probleempatch waar ik vandaan kwam) dan hoorde ik daar ineens ook een beduidend minder goed geluid Schakelde ik door naar de patch met buffer, dan was het geluid daar prima. Terugschakelend naar de twee identieke patches zonder buffer klonken die nu ook ineens weer ok. Dit kon ik blijven reproduceren, dus dat lijkt een software glitch.

    Wazig allemaal

    Conclusie: het probleem werd i.e.g. veroorzaakt door een lege parallelle connectie. Als ik de beschrijving bij software upgrade lees denk ik dat dat te maken heeft met het feit dat in software versie 1, die ik nog heb, de mixer van de twee parallelle bronnen automatisch -6 dB levelt, ook vrij bizar. In software revisie 2 kun je kiezen tussen 0 en -6 dB. Mogelijk dus dat het fenomeen op 0 dB zich niet voordoet.

    Die parallelle functie van de ES-8 is tot nu toe in het algemeen de grootste tegenvaller van het overigens dus prima apparaat. Ik had erg veel verwacht van bv. parallelle distortions, maar er lijken zich dan allerlei fase issues voor te doen Er is ook filmpje van Henning ('EytschPi42') op YouTube waarin dit aan bod komt. Maar goed, ik dwaal af. Luitjes, bedankt voor het meedenken zover. Zeer gewaardeerd!



    Wellicht dat ik nog wat updates post m.b.t. mijn andere wat aparte bevindingen en eventueel de vergelijking na de software update, maar dat zien jullie dan wel.

    Nog een vraagje @The Lo Lands: blijven je patches wel bewaard bij een software update of moet ik dan opnieuw beginnen?

    Tot slot een foto van m'n bordje voor de fun

    Te koop EHX Hum Debugger Te koop
    PM me bij interesse
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Voor Les Pauls met walnoten paduk cocobolo kersen wenge purperhart laminaat gelden héél andere regels...

  9. #19

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.336

    Standaard

    Super bedankt dat je de moeite wilt nemen om je bevindingen te posten! Erg leerzaam.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top