Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    ideetje Peavey Bandit 112 Eindversterker: what the....!?

    Mijn Peavey Bandit 112 is toe aan wat liefde en ter voorbereiding had ik het schema opgezocht.

    Ik snap alle blokken / stages in het het schema wel (ik ga niet beweren dat ik elk weerstandje en condensatortje kan verklaren ) dat is - tot ik bij de eindverterker sectie aan kwam.

    Ik snap niet hoe het vermogen bij de speaker komt.

    Kan iemand mij dit uitleggen?
    http://music-electronics-forum.com/a...-schematic.pdf

    Thanx
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Dit is een heel ongebruikelijke schakeling. Stel je voor dat je een voeding en een eindtrap hebt waarvan je de uitgang volledig kortsluit. Je voeding zou het heel zwaar krijgen en door daar een weerstand in op te nemen kun je de warmteontwikkeling van devoeding layen vrijkomen in die weerstand.Dat is precies wat hier wordt toegepast. De centertap ligt niet direct aan aarde maar via een weerstan, de speaker in dit geval.

  3. #3

    Standaard

    Bizarre schakeling!
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Het principe wordt vaker toegepast. Zo zijn er driversystemen met een opamp waarvan de uitgang is kortgesloten en het signaal wordt afgenomen van de voedingslijn. Je hebt dan gelijk twee fasen sturing.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Ik werd ook op het verkeerde been gezet doordat ik allemaal aarde symbolen zag, maar de onderkant van de speaker is geen aarde maar een verwijzing van een verbinding naar boven tussen die 2 diodes waar net zo'n symbooltje staat. Toch?

    Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ik kwam idd tot het punt dat het erop leek dat ze de voeding kortsloten - dat kan toch niet kloppen, dacht ik nog
    Maar goed, het werkt duidelijk wel.

    Ik zie idd ook twee symbolen voor ground. De omgekeerde kerstboom (zeg maar) met en zonder vakje er omheen en dat ander symbooltje ook met en zonder vakje er omheen. De omgekeerde kerstboom wordt bij de pre-amp gedeelte gebruikt en het andere symbool bij de eindtrap. Rechts onder wordt volgens mij de omgekeerde kerstboom "gemaakt" in de supply-sectie.

    Is het niet aangesloten zijn van de + van de bridge rectifier een tekenfout of is dat weer zo'n raar dingetje...? Ik zou verwachten dat de +25V aan de + van de diodebrug zou vast zitten - waar komt de +25V anders vandaan?

    Dank je Frans, voor je uitleg.
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Is het niet aangesloten zijn van de + van de bridge rectifier een tekenfout of is dat weer zo'n raar dingetje...? Ik zou verwachten dat de +25V aan de + van de diodebrug zou vast zitten - waar komt de +25V anders vandaan?

    Tekenfoutje he!


    Er is trouwens niks bijzonders aan deze eindtrap hoor, ze wilden waarschijnlijk eens gewoon wat anders doen. Als je het eenvoudig ziet staat de voeding, eindtrap en load gewoon in serie en is de load een stukje verder in de kring opgenomen. Naar mijn idee om het lastig te maken, zie er het nut niet van in.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Tekenfoutje he!
    Pfjew, ik snap het nog
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ik zou graag de hiss verminderen in deze versterker.
    Ik had er al eens andere opamps in gezet (weet niet meer welke precies) en dat hielp wel een beetje, maar minder is in dit geval beter.

    Wat zijn de dingen die ik kan doen?

    Ik dacht zelf aan:
    - koolstofweerstanden vervangen voor metaalfilm
    - wellicht andere opamps met een nog lagere noise-floor.
    - knijpen (low-pass) van het reverb signaal - daar komt veel hiss uit.

    Dit is een hobby-projectje - dus argumenten als: dat is veel te veel werk - nee, dat is het niet

    Wellicht dat ik ook een recap ga doen, de versterker is inmiddels al wat jaartjes oud - ik geloof dat ik hem eind 80's gekocht heb...
    (maar dit zal de hiss niet beinvloeden schat ik in)
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Geinig. Ik heb een 2de Bandit net binnen, een iets ander model met een andere speaker (lijkt het) maar die ruist praktisch niet!
    Ik moet ze beide nog even open halen om de boards te vergelijken, maar vind het wel opvallend. Ik zag ook dat in de 2e Bandit de oude opamps nog zitten (4558's). Dus...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top