Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2004
    Locatie
    Nietzover
    Berichten
    1.103

    Standaard Bypass preamp (effects loop)

    Goedendag.

    Ik heb een Marshall JCM900 Hi Gain Master Volume MKIII 2x12 combo.

    Dit is een 1 channel amp.

    Mijn vraag is.. ik wil graag de gain van de marshall gebruiken en mijn losse stompbox effecten(Reverb, delay e.d) over clean gebruiken.

    Hoe kan ik het beste alles aansluiten om mijn preamp te bypassen zodat ik clean krijg en weer inschakel om de gain van de marshall te gebruiken?

    Mvg,
    Marco
    Dag

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Weet je dat zeker? JCM 900 is toch een meer channel amp die je met een footswitch (clean kanaal / gain kanaal) kunt bedienen?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2004
    Locatie
    Nietzover
    Berichten
    1.103

    Standaard

    nee je hebt 2 master kanalen.(2 Volume kanalen).

    Het is dus of clean of Gain. dus kan niet switchen.
    Dag

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Je zult gebruik moeten gaan maken van 'iets' van een 4-cable routing, en 'iets' om te kunnen switchen.
    Een multi-FX met pre-amp(s) en een eigen loop* is denk ik de meest gebruikte methode, maar een
    looper (of switching system), zou ook heel goed kunnen werken. In feite 'switch' je dan de pre-amp
    van de JCM900 in en uit de chain. Je zult dan wel iets van een pre-amp pedaaltje moeten opnemen
    om in de clean stand het signaal te kleuren en op line-niveau te krijgen, want eigenlijk plug je
    nu rechtstreeks in de eindeversterker (return) van de JCM900.

    Het artikel (linkje) hierover is denk ik een goed startpunt om te bepalen wat voor jouw de meest
    'handige' methode is.

    * het is dan wel belangrijk dat je plaats van de loop in de chain van de multi-FX kunt bepalen!

    EDIT.: ik zie dat je een GT-6 hebt, hiermee moet het prima lukken!
    Laatst gewijzigd door Dutch66; 29 april 2017 om 11:43

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2004
    Locatie
    Nietzover
    Berichten
    1.103

    Standaard

    De gt6 is er niet meer. Heb alleen losse stompboxjes. Hiermee alleen gaat het dus niet lukken?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Ik dacht ook dat deze JCM een dual channel amp is.... als ik op foto's kijk zie ik ook een footswitchinput op de frontplate.....
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  7. #7

    Standaard

    Inderdaad wat Dutch66 zegt! Ik gebruik hiervoor een Boss ES-8 met de 4CM waardoor ik als geprogrammeerde patch de preamp kan omzeilen en bijvoorbeeld mijn Seymour Duncan Palladium als preamp kan gebruiken. Maar dit zou ook net zo goed de Le Clean van Two Notes kunnen zijn of een ander typisch preamp pedaal. En als ik wel de preamp van mijn versterker wil gebruiken programmeer is daarvoor een patch met de preamp ingeschakeld. Easy peasy :-)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crazylay Bekijk bericht
    De gt6 is er niet meer. Heb alleen losse stompboxjes. Hiermee alleen gaat het dus niet lukken?
    Nop, niet echt tenminste ..., nogmaals je zult 'iets' moeten creëren om te kunnen switchen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Een simpele looper (al dan niet true bypass) will do the trick.

    Althans, als je alleen de preamp wilt bypassen. Maar je zult wel iets van een preamp nodig hebben, anders krijg je grote en oncontroleerbare volumeverschillen. Je neemt dan namelijk een versterker weg (de voorversterker).

    Ok ik zeg dus precies 't zelfde als Dutch666. Wel zou je kunnen overwegen om een pedaal met dubbele loop te gebruiken (Lehle maakt vast wel zoiets), of een aparte preamp en dan steeds twee pedaaltjes tegelijk schakelen. Of je stackt de boel voor meer distortion.

    Wel vraag ik me af: in hoeverre ben je echt tevreden met de sounds die je nu hebt? Voor je een dure switcher en preamp aanschaft en een heel omslachtig systeem implementeert, is het misschien de moeite waard je af te vragen of je niet beter kunt kijken naar een versterker die meteen aan je praktische eisen voldoet.
    Laatst gewijzigd door FruscianteFan; 1 mei 2017 om 18:42

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    Ik dacht ook dat deze JCM een dual channel amp is.... als ik op foto's kijk zie ik ook een footswitchinput op de frontplate.....
    Ja, ik zag ook een ingang voor een footswitch op foto's op internet. Waar dient die dan voor als je niet kunt switchen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top