Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 50

Discussie: Strat neck wissel

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    wat naar mijn mening (en dat is ook maar een mening) voor het geluid uit maakt is de dikte van de nek en de manier waarop het gezaagd is, daarnaast voor playability is er natuurlijk wel een verschil met een gelakt maple nek vs rosewood of ebben.
    maar sowieso is dit heel moeilijk te controleren, ik ga er van uit dat bij het vervangen je ook de snaren vervangt en om dan nog een eerlijke vergelijking (uit je hoofd) te maken met de vorige set up is nagenoeg onmogelijk
    Laatst gewijzigd door fred dons; 30 april 2017 om 10:13
    life sucks and then you die

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Wat Fred zegt. Dosse, kwartiers, dik of dun en nog het minste: soort halspen
    147-c Guitars

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Dit filmpje geeft duidelijkheid:

    https://youtu.be/blNDpOiwUtg

    Rosewood klinkt echt sprankelender terwijl maple aggresiever, meer attack en een wat directer geluid heeft. Ideaal voor overstuurde sounds.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Twee verschillende gitaren met verschillende pickups. Weinig duidelijks aan

    De gitaren met maple hals+toets die ik heb en had, hadden allemaal meer tophoog dan de palissander toets exemplaren.
    Kan toeval zijn, en ik heb er iig niet zo veel gehad dat het statistisch juist is, maar ik geloof nog steeds in maple=meer hoog.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Stel, je neemt 2 gelijke halzen. komen uit hetzelfde blok, kwartiers. je maakt ze even dik en ramt er dezelfde trussrod in en dan kiezen maple toets of rosewood, ja, dan zal rosewood zeer waarschijnlijk iets vriendelijker klinken. iets minder direct, iets smoother.

    Maak je echter de maple neck zo dik als een honkbalknuppel, dan zal de maple hals echt wel voller klinken. Meer power, meer oompf, meer laag. het hoog zal wel helder zijn maar niet gemoffeld (wat ik bij Rosewood wel hoor). Maak je de RW hals dan weer even dik, zal de RW hals weer wat meer woofy klinken, iets meer lower-mids, tophoog zal wat gedempt zijn.

    Niet perse verkeerd, maar op een fender-style hoort imho geen rosewood. Ik vind dat fenders van ash (essen) moeten zijn, omdat ik een bloedhekel heb aan alder (klinkt imho echt drie keer kut, nog nooit een supertof klinkende alder getest). Rosewood op ash klinkt imho niet (beetje als room met citroen: apart prima maar het clasht gewoon ergens). Rosewood op alder is al helemaal bout (room met clotted cream: teveel smoothness naar mijn smaak).

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Zo verschillen smaken. Alder + rosewood is voor mij dé gedroomde combinatie: warm, vol en toch helder. Zeker voor "speciale" gitaren als de Jazzmaster of Jaguar.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2011
    Locatie
    Oosterhout
    Berichten
    158

    Standaard

    Dat op een fender-style geen rosewood neck hoort, en/of dat Elzen (Alder) niet zou klinken is naar mijn persoonlijke mening onzin, maar ieder zijn eigen mening natuurlijk. Daarmee zouden veel "Pre CBS Strats met alder body ook niet klinken en das volgens mij niet het geval. Mijn persoonlijke mening: Essen klinkt over het algemeen feller, helderder en wat meer open dan Elzen, wat op zijn beurt weer wat dikker, voller en (soms als nadeel ) wat wolliger/matter "kan" klinken, Niet alleen het materiaal en de manier waarop een hals gezaagd is, is belangrijk, maar ook het feit of de 'Toon" van de hals, "past" bij de body waarop je hem gaat monteren, Zo kun je als resultaat een slechte gitaar verkrijgen door een erg goede hals, op een erg goede body te schroeven die qua toon te veel van mekaar verschillen. Succes

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dorrus Bekijk bericht
    Dat op een fender-style geen rosewood neck hoort, en/of dat Elzen (Alder) niet zou klinken is naar mijn persoonlijke mening onzin, maar ieder zijn eigen mening natuurlijk. Daarmee zouden veel "Pre CBS Strats met alder body ook niet klinken en das volgens mij niet het geval. Mijn persoonlijke mening: Essen klinkt over het algemeen feller, helderder en wat meer open dan Elzen, wat op zijn beurt weer wat dikker, voller en (soms als nadeel ) wat wolliger/matter "kan" klinken, Niet alleen het materiaal en de manier waarop een hals gezaagd is, is belangrijk, maar ook het feit of de 'Toon" van de hals, "past" bij de body waarop je hem gaat monteren, Zo kun je als resultaat een slechte gitaar verkrijgen door een erg goede hals, op een erg goede body te schroeven die qua toon te veel van mekaar verschillen. Succes
    ik zou zeggen: kom maar op. Ik heb letterlijk honderden alder/rosewood combi's gehoord en ik vond ze allemaal dramatisch. Dus tja.. tis een kwestie van smaak, zoals je zelf al aangeeft. Tuurlijk 'hoort' het, maar ik vind het zelf tonaal gezien rampzalig.

    @Mr.Fingers: enige uitzondering: jazzmasters. Die pups hebben al zoveel spank en twang, die mogen wel.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Alder of ash body: potato potato. zo hoor ik bv weinig klachten over het feit dat SRV een alder body/rwood toets combi bezigde

  10. #20

    Standaard

    Alright, ik heb mn Classic 60's neck opgehaald (via marktplaats gekocht), maar ik loop tegen 1 ding aan.
    Als ik de hals ga monteren op de body en ik merk dat de hals te bol of te hol staat. Moet je dan steeds opnieuw de hals van de body afhalen om aan de truss rod te draaien? Of kun je dit al zien aan de hals zonder dat hij op de body gemonteerd zit en de snaren er al op zitten?
    Probleem wordt natuurlijk veroorzaakt doordat je de trussrod bij deze hals niet bij de kop aandraait maar aan de andere kant van de hals..

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top