Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 januari 2009
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    384

    Standaard The Night They Drove Old Dixie Down

    Hoi,

    Ik speel het bekende nummer van The Band op deze wijze op akoestische gitaar:

    The Night They Drove Old Dixie Down (Alleen denk ik dat de eerste Dmaj7 gewoon een D moet zijn, maar daar gaat de vraag niet over.)

    Dus 3 halve tonen omlaag, maar capo op 3 dus eigenlijk weer in de originele key (Am).

    Het eindigt met twee keer het refrein. Tussen die twee refreinen zit een soort loopje, dat op de plaat volgens mij voornamelijk door strijkers wordt gespeeld.

    Op de pagina op Chordie staat op de plaats waar het gespeeld moet worden:

    Lead-in to repeat chorus
    (c, e, g, c) Bm, Bb, Am, Ab(b5), C/G, D/F#

    De losse noten tussen haakjes begrijp ik die zitten na elk refrein.

    En de akkoorden zijn uiteraard in de originele key. Echter als ik het probeer te spelen begrijp ik er geen snars van. De eerste vier akkoorden kan ik als barre's gewoon aflopen naar de capo toe. De C wordt dan A shape direct achter de capo en de D met barre een hele noot hoger (Ik laat de basnoten bij die twee akkoorden even voor wat ze zijn). Maar ik krijg niet de klanken die ik verwacht.

    Is er iemand die hier iets over kan uitleggen?

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik denk dat je de fout in gaat wanneer je die D een hele noot hoger pakt dan die C in de A shape. Die D wat met de capo op de derde fret eigenlijk een F is kun je met de capo op 3 gewoon open pakken in de D shape. Dus gewoon met de capo op 3 een open D akkoord pakken.

    Overigens die D maj7 in het refrein moet inderdaad gewoon een D zijn.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 januari 2009
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    384

    Standaard

    Nee dat denk ik niet, dat stukje tekst is niet getransponeerd, dus een D met een F# bas. Ik heb het zonder capo gespeeld, maar nog krijg ik de feel van dat loopje niet te pakken.

    Die twee laatste akkoorden klinken nog wel het meest logisch mits ik die alternatieve basnoten niet negeer.
    Laatst gewijzigd door Dippides; 13 juli 2017 om 21:12

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ja nu zie ik het. Die overgang is niet getransponeerd en staat in de originele toonaard. Dus als je het wel transponeert dan wordt het:
    (a,c#,e,a) Abm, G, F#m, F(b5), A/D, B/D#.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Het origineel is gewoon met open "kampvuurakkoorden" gespeeld.

    Die chromatisch dalende basrun van Bm naar Dm/F# wordt gespeeld door Garth Hudson op zijn orgel (en schuiftrompet, tezamen met Danko, Manuel & Simon op trombone, saxofoon & tuba respectievelijk). Robertson op gitaar speelt het als variaties van de Am greep, met de basnoot dalend van A naar D# (dus open A snaar, dan de E afwandelen, en dan de D# op de A snaar.
    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 15 juli 2017 om 17:04
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Neen, Robbertson speelt in dit nummer een akoestische (op de studio versie) tokkelpartij afgewisseld met licks a la Hendrix. En dat doet hij in dit nummer meestal niet in kampvuur ligging.

    Bij die overgang speelt hij niets.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top