Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juni 2009
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    271

    Standaard Advies Gretsch projectje

    Goedenavond,

    Ik wil al heel lang een Gretsch; ik speel fingerstyle (zowel acoustisch als electrisch), en hou heel erg van het Chet Atkins geluid, ook van wat mateus asato er op doet en bovendien het feit dat ze vaak ook nog redelijk jazzy kunnen klinken. Zowel de hollow body als double cutaways (a la country gentleman) spreken mij aan. De echte high-end gretsches zijn echter erg duur.

    Nu heb ik echter de mogelijkheid een Gretsch Streamliner G2420t gold dust(hollow body met licenced bigsby, made in Indonesia) met wat korting nieuw te krijgen (net iets meer dan 400e). Ik lees dat de afwerking en bespeelbaarheid van die dingen erg goed is. Ik kan echter al zien aankomen dat ik de hardware verschrikkelijk vind: meer richting de humbucker compleet void van het typische Gretsch geluid wat ik geweldig vind. Als ik deze zou kopen zou ik hem dus waarschijnlijk upgraden met TV Jones en op termijn misschien als nodig ook de pots e.d. vervangen. Mijn vraag is echter; is dit het denken jullie waard? Kortom; is deze Gretsch goed upgradeable, of kan ik beter een electromatic of Gretsch G5422TG (2x zo duur) kopen zonder deze up te graden? Kortom is er iets dat ik kan missen bij mijn beoordeling; ik vind het nu moeilijk te bepalen wat de meerwaarde zou zijn van bijvoorbeeld de Gretsch G5422TG kopen tegenover een goedkopere Streamliner g2420t die ik upgrade met TV Jones. Is het verschil in prijs tussen de twee voornamelijk de hardware (echte bigsby, merk-tuners, betere pickups, meer versiering en mooiere binding?) of spelen hier nog andere belangrijke dingen die ik in de gaten moet houden voor de bespeelbaarheid/klank/kwaliteit (even afgezien van evt verschil in formaat: de streamliner heeft ook country gentleman formaten en de electromatics ook hollow body)?

    En allerlaatst (ik heb alleen ervaring met hardware wisselen strats): kan ik in de streamliner gewoon gemakkelijk Tv-Jones krijgen?

    Met vriendelijke groet,
    Laatst gewijzigd door Dealer; 19 april 2017 om 19:51
    Te Koop: - Boss DS-2 Turbo Distortion (ruilen kan ook)


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Zomaar Filtertrons inlepelen gaat niet gaan, wegens een gat voor de pickup dat het niet toestaat. Je gaat wat opvulwerk hebben, of moeten werken met een "English Mount", met de daarbij horende pickupringen.

    De 24xx reeks is een goede gitaar, maar de 54xx reeks is veel beter: beter afgewerkt en betere hardware. En ze komen al met Filtertron (blacktop) van de fabriek uit.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juni 2009
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    271

    Standaard

    Bedankt voor je antwoord. Dan zou ik ze inderdaad bestellen met een English Mount. Ik las op een forum dat ze er dan zo in gaan, al weet ik niet zeker of dat klopt. Weet iemand of ik dan ook nog bij moet boren of op moet vullen, of dat ik dan andere compromissen zou moeten stellen? De broadtrons ogen op foto's namelijk ongeveer vergelijkbaar met TV jones met een English Mount

    Heeft iemand ervaring op welke punten de 54xx reeks beter is afgewerkt toevallig? Of op welke punten de 2x reeks tekort doet? Dan kan ik waarschijnlijk gemakkelijker beslissen.

    En er is ook een Universal Mount, al vind ik de beschrijving daarvan nogal onduidelijk op de TV jones pagina. Deze kunnen overal in zonder modificaties, aldus Jones. Dat moet ik nog ff bekijken.
    Laatst gewijzigd door Dealer; 19 april 2017 om 20:26
    Te Koop: - Boss DS-2 Turbo Distortion (ruilen kan ook)


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Ik heb een 5422 en vind dat een erg goede gitaar.
    Steamliner ziet er op zich wel goed uit maar als je ze naast elkaar ziet staan, zie je gewoon dat het toch een stapje lager is qua lakwerk, strakheid van afwerking en algemene feel. Moet er meteen bijzeggen dat ik nooit echt op een sreamliner heb gespeeld.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Correctie ik heb de 5420. Overigens is de bigsby ook op een 5420 een bigsby licensed.
    Een optie zou ook kunnen zijn een oudere 51xx tweedehands te kopen (vorige generatie met mindere pickups) en hierbij de pickups te upgraden ?

  6. #6

    Standaard

    Ik vind dit soort draadjes altijd erg leuk. Je gaat (ik ga) nog weer eens nadenken over all things guitar en dan de heel subtiele kanten.

    Ik vraag me altijd een beetje af hoe oud zou ie zijn, waarnaar heeft ie al dan niet in zijn jeugd naar geluisterd, want dat dat soort dingen een rol spelen staat voor mij wel zo ongeveer vast.

    Ik persoonlijk dus associeer de typische Chet Atkins sound met HiLo's. In de pakweg 47, 48 jaar dat ik ze in bezit heb gehad, zijn ze vrijwel constant gebruikt, maar nooit in Gretsches.
    De laatste 10 jaar in een Yamaha 120 (hun idee van een Tele, met stock volmaakt zielloze humbuckers).
    Ik gebruikte ze allebei 180 graden gedraaid waardoor ook het brugelement solo enigszins bruikbaar was. Dus met de polepieces naar de nek gedraaid in plaats van naar de brug. Plus identiek. Het idee dat een brugpup heter zou moeten zijn is van een latere datum.

    Tot zover de sound.
    Gaat het je om de looks en de humbuckers, of humbukkels als ze uit China komen, dan kan ik je niet verder helpen. Geef dan aandacht aan wat Mr. Fingers daarover zegt.
    Gaat het je puur om het geluid, PM me dan even. En luister ook eens naar wat YouTube dingen met HiLo's. Ik heb daar wel een crea idee over. Over HiLo's dus.
    Vriendelijke groet, Gus

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.074

    Standaard

    Inderdaad de universal mount versie van de PU's pakken met bijbehorende ringen, passen er 1:1 in zonder gedoe. Als het bij de G51xx serie kan (heb ik ook gedaan), dan ook bij de Streamliners.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juni 2009
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    271

    Standaard

    Bedankt voor alle reacties. Heb de streamliner geprobeerd; voor net iets meer dan 400 kon er niet veel mis gaan en kon hem ook gewoon nog terugsturen. Heb besloten het laatste te doen, vond de gitaar de upgrades niet waard. Aan de ene kant een goede gitaar: over het algemeen erg mooie afwerking op een paar punten na. Zo was het bij de F-holes niet netjes: daar hadden ze de kantjes zwart geverfd maar niet op een nette manier waardoor er ook stukken van de gouden verf in de f holes liep. Ook de nek was dikker dan de beschrijving (daar staat dun, maar is toch zeker medium, vooral tegenover bijv de electromatic die ik geprobeerd heb (g5422tg)). Bespeelbaarheid was goed maar het voelde toch allemaal niet gretsch aan, en de upgrades zijn niet niks. De gitaar rook overigens ook heel erg naar lijm: is dat vaker bij nieuwe hollow bodies?

    Ik ga waarschijnlijk langs de winkel en eens goed en lang de electromatics uitproberen tot ik de mijne vind. Dan kan ik altijd later nog over gaan op TV jones als ik dat nodig vind. Ook bedankt voor de reactie op de mounting: erg fijn om te weten (en tijd dat TV-jones dat eens geregeld heeft )
    Laatst gewijzigd door Dealer; 21 april 2017 om 15:02
    Te Koop: - Boss DS-2 Turbo Distortion (ruilen kan ook)


  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    13 november 2015
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    65

    Standaard

    Leuk dat je je resultaten en bevindingen deelt! Succes met je verdere zoektocht alvast!

    Betreffende die lijmgeur bij (semi) hollows: ik heb 2 of 3 jaar terug een Fender modern player Starcaster gekocht, en die rook helemaal niet naar lijm. Dat was nieuwprijs wel een gitaar van 700 EUR, dus misschien toch een andere klasse.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top