Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26

Discussie: Nieuwe versterker

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    De laatste tijd zie ik opvallend veel "adviezen" om je 8 inch speaker naar 10 of 12 te zetten want "dat klinkt beter".
    Een kleine speaker HOEFT niet slecht te klinken als de amp niet slecht klinkt. Als ik een lijst moet gaan opnoemen van beroemde albums die allemaal zijn vol gepingelt met champies, pro juniors en Supro's, u zou verbaast zijn. En zelf neem ik soms een oude Premier of Champion 600 mee want de record zo lekker.
    Die Champion 600 heeft een 6 inch Weber en klinkt fantastisch, alles wat ik thuis op die amp test aan pedalen hoor ik vrij nauwkeurig terug op het podium door de grote amps.

    Je 4x12 Mesa zal natuurlijk anders klinken dan een champ maar dat zal je 12 inch blues junior ook en telkens als ik zo'n advies weer lees denk ik, die zit niet vaak in een studio.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 19 april 2017 om 10:19
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Mee eens. Een kleine speaker hoeft niet slecht te klinken. Maar mijn persoonlijke ervaring is dat iedere versterker die ik heb gehad, die thuis niet lekker tot z'n recht kwam met een 12" beter klonk, wat meer aanwezig.
    147-c Guitars

  3. #13

    Standaard

    denk dat een niet te duur buizen ampke de oplossing voor je probleem is

  4. #14

    Standaard

    ik heb de koptelefoonuitgang van mijn Fender Mustang I aangesloten op een oude Peavey met 12" speaker, klinkt wat warmer en voller, blijft echter zo plat als een modeller

    Wat veel gitaristen volgens mij ook niet weten is dat een studio flink wat laag af filtert om gerommel in het laag te voorkomen, maar ja buikgevoel is wel lekker natuurlijk

    EDIT: Ik denk trouwens dat de speaker van een Mustang een full range is, om ook je mp3's mee af te spelen, dus wat gebeurt er als je er een gitaar speaker(mid range?) in hangt?
    Laatst gewijzigd door maxdb; 19 april 2017 om 17:49

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    De laatste tijd zie ik opvallend veel "adviezen" om je 8 inch speaker naar 10 of 12 te zetten want "dat klinkt beter".
    Een kleine speaker HOEFT niet slecht te klinken als de amp niet slecht klinkt. Als ik een lijst moet gaan opnoemen van beroemde albums die allemaal zijn vol gepingelt met champies, pro juniors en Supro's, u zou verbaast zijn. En zelf neem ik soms een oude Premier of Champion 600 mee want de record zo lekker.
    Die Champion 600 heeft een 6 inch Weber en klinkt fantastisch, alles wat ik thuis op die amp test aan pedalen hoor ik vrij nauwkeurig terug op het podium door de grote amps.

    Je 4x12 Mesa zal natuurlijk anders klinken dan een champ maar dat zal je 12 inch blues junior ook en telkens als ik zo'n advies weer lees denk ik, die zit niet vaak in een studio.
    Is het ook niet zo dat het formaat van de speaker een bepaald karakter geeft/heeft? Zelf heb ik de indruk dat een 10 inch wat punchier is dan een 12 inch, maar ik weet niet of dat voor alle 10 inch speakers geldt of alleen voor de 10 inch speakers die ik gehoord heb (oude Jensens, vergeleken met 12 inch Jensen en Alnico Blue 12 en Greenback 12). 8 inch zit in mijn SF Champ, die versterker klinkt misschien een beetje blikkerig (maar het heeft zeker zijn charme). Volgens mij is 8 inch toch wel een beetje aan de kleine kant in een wat grotere ruimte. Maar voor opnames kan het allemaal heel anders liggen natuurlijk, dan telt uiteindelijk vooral wat de microfoon op kan pikken en wat je op de recording terughoort.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Is het ook niet zo dat het formaat van de speaker een bepaald karakter geeft/heeft? Zelf heb ik de indruk dat een 10 inch wat punchier is dan een 12 inch, maar ik weet niet of dat voor alle 10 inch speakers geldt of alleen voor de 10 inch speakers die ik gehoord heb (oude Jensens, vergeleken met 12 inch Jensen en Alnico Blue 12 en Greenback 12). 8 inch zit in mijn SF Champ, die versterker klinkt misschien een beetje blikkerig (maar het heeft zeker zijn charme). Volgens mij is 8 inch toch wel een beetje aan de kleine kant in een wat grotere ruimte. Maar voor opnames kan het allemaal heel anders liggen natuurlijk, dan telt uiteindelijk vooral wat de microfoon op kan pikken en wat je op de recording terughoort.
    Grofweg bepaalt het conus-formaat in hoeverre de speaker hoge frequenties kan weergeven. Een 12" speaker valt vanaf 4 à 5 kHz af, een kleinere speaker valt pas boven een hogere frequentie af. Een grotere conus is zwaarder, minder makkelijk in beweging te krijgen en laat het fysiek in het hoog eerder afweten. Dat bepaalt dus al veel.

    Verder heeft een grotere speaker ook een grotere kast nodig om er in te passen. Een grotere klankkast betekent ook meer laag.

    Een grotere gitaarspeaker en dus grotere kast betekent dus automatisch meer laag en minder hoog en andersom.

    Verder heb je nog de frequentie-respons over het bereik, die is niet lineair. Je hebt resonantiefrequenties in laag en midden die het geluid nog verder kleuren en dat verschilt per speaker.

    Een speaker bepaalt dus in belangrijke mate (qua klankkleur!) het eindgeluid.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Een speaker bepaalt dus in belangrijke mate (qua klankkleur!) het eindgeluid.
    Ja, dat snap ik / weet ik. Het ging mij even om het verschil tussen 8 inch / 10 inch / 12 inch.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Het heeft te maken met gebruik. Als je een amp op een podium flink open draait ga je het verschil tussen 6" en 12" wel horen maar dan zijn het ook de kast en amp die een vinger in de pap hebben. Met zacht volume, thuis op de bank, klinkt de Champion 600 veel beter dan de Deluxe of Matchless, het is dynamischer en levendiger met meer detail en compressie. Als ik DAT geluid op het podium zou kunnen krijgen mogen al die andere amps de deur uit.

    Origineel klonk de Champion 600 niet echt hee geweldig en ik ben een beetje met nos buizen en speakers gaan klooien. Ik geloof niet dat die buizen nou echt een verschil maken maar de Weber alnico maakt het volwassener.

    Dus ja, size matters en groter hoeft niet beter te zijn, het draait allemaal om toepassing en wat je wil horen.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 20 april 2017 om 05:44
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door komopi Bekijk bericht
    Ik ben nu op zoek naar een fender versterker met een ........ en een redelijk goede overdrive.



    Wie kan mij een heeeeel klein beetje op weg helpen.
    Simpel,.. geen Fender kopen.

    Wat is je budget? check eens Engl Gigmaster 30 (goede overdrive en goed clean en vooral niet steriel)
    Toooooooooooooooone!!!

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Ik zou geen (relatief) dure speaker in een spaanplaten Mustang-kast zetten, en een extern cabinet zal het karakter van je Mustang niet veranderen. Als je een andere amp wilt, wat is je budget? En zoek je dan een transistor- of een kleine buizenversterker?
    Laatst gewijzigd door telerocker; 20 april 2017 om 18:46
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top