Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 38
  1. #1

    Standaard combinatie analoge/multi effecten

    Hi,

    Neen, dit is geen standaard topic 'zou ik voor analoge effecten gaan of toch maar één multi effect'. Mijn vraag is net iets anders.

    Ik speel inmiddels al een tijdje gitaar. Vroeger met beperkt budget zeer gelukkig geweest met mijn multi effect van zoom over transistor versterker. Voor thuisgebruik was dat prima. Een paar maanden geleden toch maar besloten het iets serieuzer gaan aan te pakken en in een covergroepje terecht gekomen. Een investeringsronde drong zich op.

    Ik speel momenteel met een gibson les paul studio HP over een VOX AC15C1. Een heerlijke combinatie om klassieke veelzijdige rockgeluiden uit te krijgen. Qua effecten heb ik de afgelopen tijd vooral gefocust op drive-pedalen. Inmiddels heb ik mijn crunch-tonen wel bijna waar ik ze hebben wil met een OCD, boss blues driver, tube screamer (minder over de vox, wel over mijn blackstar ampje voor thuis) en treble booster. Ik zocht nog iets voor een lichtere crunch en na wat testen kwam ik bij de marshall jackhammer terecht. Die zal de stal ook vervoegen. De vox staat zo afgesteld dat die uit zichzelf al compressie heeft met de volumeknop van de gitaar op 10, op 8 en aangepaste picking is die lekker voxsprankelendclean.

    Na dit gelul komt dan nu eigenlijk de vraag waar ik eigenlijk mee zit: overige effecten. Ik hou niet zo van overdreven natte geluiden, maar in een covergroepje is de vraag voor bepaalde (eenmalige) geluiden zeker aanwezig. Chorus en delay zijn momenteel de dringendste, wah en volumepedaal voor wat volumeswells zouden ook fijn zijn.

    Voordat ik echter opnieuw tamelijk wat geld uitgeef aan afzonderlijke effecten overweeg ik een andere strategie. Zou een multi-effect een mooie toevoeging zijn om die dingen te kunnen verzorgen ? Ik was nooit fan van digitale drive/distortion geluiden. Maar daar zou het dus ook niet voor dienen. Enkel voor modulatie etc.Dat ding zou zo veelzijdig inzetbaar kunnen zijn dat er bijna geen enkel nummer kan voorgesteld worden waarvoor ik een nieuw pedaal zou moeten kopen.


    Als grote fan van 'post your pedalboard' heb ik ook daar mijn ogen goed open gehouden. Je ziet daar haast nooit (of toch zeer zelden) de combinatie van losse pedalen met multi effecten.

    Praktisch voorbeeld: de zoom G3X kost 169 euro, daar kan ik alle chorus/delay/reverb/phaser/wah/volumepedaal uithalen die ik zoek. Ook effecten die ik slechts zéér zelden zou nodig hebben en waarvoor ik momenteel geen pedaal zou kopen. Commentaren die te lezen zijn, die zijn zeer positief.
    Daarnaast zijn de ingebouwde drummachine en looper een mooi ding om thuis te oefenen.

    Als noodscenario voor als we binnenkort gaan optreden zou de uitgang van het multibakje rechtstreeks naar PA kunnen mocht er met de amp iets misgaan.

    Wat denken jullie ? Heeft iemand van jullie dit ook overwogen en wat heeft jullie tot een bepaalde keuze gedreven ?
    Laatst gewijzigd door Arez; 16 april 2017 om 11:07

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Als je tweedehands (goed) zoekt kun je denk ik vrij makkelijk voor hetzelfde geld een delay pedaaltje en een chorus (of flanger) vinden. Volume swells kun je ook met de volume knop op je gitaar doen, je hebt daar echt geen volume pedaal voor nodig. Wah wah zou ik niet uit een multi effect halen als ik jou was, en voor een paar tientjes heb je tweedehands ook een prima wah.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Standaard

    Koop een tweedehands TCE Nova System: mocht alles uitvallen, dan heb je een heel acceptabel live geluid dat meteen de PA ingaat. Speaker simulatie, analoge drive gecombineerd met uitstekende digitale effecten. De digitale effecten kan je los gebruiken in je setup. Als je het niet nodig hebt, laat je hem thuis. Het bakje is iets groter dan een gemiddelde multi-fx, maar dat kleine verschil levert enorm veel op. Een losse wah is voor 50 euro te koop.

    Bijkomend voordeel: je prikt de Nova System in een geluidskaart en je kunt over je draagbare setup spelen, zonder dat iemand in huis er last van heeft. Dat is 99% hoe ik oefen, want mijn gezinssituatie en huis leest zich niet voor mijn Mesa 20W en 2.12" eronder.

    Meestal zwart, maar zoals de mijne in het rood (limited edition).
    You can't be a vet. You rock too much.

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik begrijp dat je de oversturing deels uit je versterker haalt en via die drive pedalen de boel nog wat oppept? In dat geval zou ik de chorus en delay liever in de effectloop plaatsen.

    Een delay en chorus voor een overstuurde versterker plaatsen klinkt niet zobest. Tenzij je je er bewust voor kiest.
    Laatst gewijzigd door Brad; 16 april 2017 om 12:07

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Ik begrijp dat je de oversturing deels uit je versterker haalt en via die drive pedalen de boel nog wat oppept? In dat geval zou ik de chorus en delay liever in de effectloop plaatsen.
    Brad het is een AC15 C1, dus geen ....

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Je kan prima de tijd en modulatie fx uit een handzame unit halen. Of die unit je gaat bevallen kwa bediening -als je uit de voeten kan met banks- en sounds is up to you natuurlijk en alles naar zijn waarde doorgaans. Tussen een Zoom multistomp en een Eventide H9 zit nog wel het een & ander en voorlopig hoef je je niet te vervelen.

    De catch zit hem vooral in het scrollen door presets, als je geen eisen stelt aan on the fly dan kan het een uitkomst zijn.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 16 april 2017 om 13:30
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Standaard

    Als noodscenario voor als we binnenkort gaan optreden zou de uitgang van het multibakje rechtstreeks naar PA kunnen mocht er met de amp iets misgaan.
    Dit goede punt is ook nogal bepalend voor je keuze. Ik werd eens gebeld door een vriend van me, diens band had een gitarist waarbij de versterker uitgevallen was. Hij had geen backup. Niets. Uiteindelijk is er iemand een klein uur van de plek des onheils verwijderd met een fx-unit op de proppen gekomen. Het was uiteindelijk een digitaal ding, met digitale drive en het klonk voor geen meter meer. Dmv mijn setup kan ik het stereo naar de PA sturen met gebruik van mijn buizenamp als voortraject, mono over een cab, line-out vanaf speaker-out niveau of ook alleen de fx unit (die dan in het eerste geval ook voor het stereo signaal zorgt: al komt dat niet zo vaak voor: cab gebruiken heeft mijn sterke voorkeur).
    You can't be a vet. You rock too much.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Een delay en chorus voor een overstuurde versterker plaatsen klinkt niet zobest. Tenzij je je er bewust voor kiest.
    Queen? Van Halen? Rush? Klinkt prima, veel platen verkocht, nooit terug gebracht naar de winkel.

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Toen ik mijn eerste delay pedaaltje kocht en ik zette hem voor mijn zwaar overstuurde Kitty Hawk buizenbak klonken die herhalingen niet fijn en klonk het geheel als een rommeltje. Toen ik hem in de effect-loop plaatste klonk het geweldig.

    Dat is mijn ervaring.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Toen ik mijn eerste delay pedaaltje kocht en ik zette hem voor mijn zwaar overstuurde Kitty Hawk buizenbak klonken die herhalingen niet fijn en klonk het geheel als een rommeltje. Toen ik hem in de effect-loop plaatste klonk het geweldig.

    Dat is mijn ervaring.
    Dit was tot een jaar geleden ook mijn ervaring.
    Maar...op mijn pedalboard heb ik nu een boss dm-2w en een moog mf chorus, en die heb ik gewoon voor de amp staan, want bij deze pedalen wordt het op eoa manier geen brij. Geen idee waar dat precies aan ligt (mijn eventide pitch- en timefactor klonken als poep voor een overstuurde versterker, en ook de line6 DL4 had ik het liefst in de loop, qua sound, maar die trok het niet vwb fx level. Ook de fulltone choralflange had ik het liefst in de loop), maar experimenteren loont, blijkbaar.

    Je moet vooral voor jezelf bedenken of je digitaal (en dan bedoel ik even niet qua sound, maar qua interface/bediening); ik vind racks gaaf, maar gewoon amp met pedalboard, met per pedaal maar een paar knoppen speelt zo lekker weg.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 16 april 2017 om 13:10

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top