Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
  1. #1

    Standaard Gitaar in de stijl van Gibson ES 137

    Hallo,

    Ik heb al jaren een Gibson ES 137 Classic die ik echt geweldig vind. Maar zoals jullie weten blijft de drang om nog een gitaar te kopen zeer sterk aanwezig. Ik heb nu al (naast de 137) een hele hoop gitaren gehad en deze vaak ook na een maand terug verkocht (gelukkig alles tweedehands, anders is het wel heel verlieslatend). Dus nu wil ik eigenlijk op zoek naar een 'kopie' van mijn ES 137. En met kopie bedoel ik:

    - Semi- acoustic/electric acoustic, dus hollowbody met center block. Voor mij is de grootte van zo'n hollowbody het aangenaamste om te spelen. Heb ook al Les Pauls, Strats, Tele's en SG's gehad, maar die zijn voor mij niet comfortabel om te spelen.
    - Dezelfde neck als een Gibson ES 137 Classic (ik vind vaak rounded terug of '59). Het moet echt wel dezelfde neck zijn, omdat ik nog geen andere gitaar ben tegengekomen die me zo goed in de hand ligt.

    Ik ben zelf niet meer helemaal mee wat Gibson betreft. Er zijn voor mij te veel modellen en elke maand komt Gibson precies met een andere variant uit. Nu is er ook al zo'n ES Les Paul?!

    Post maar eens lekker los welke gitaren jullie kennen die deze twee vereisten hebben. Het moeten ook niet enkel Gibson zijn...
    Laatst gewijzigd door Zwamy; 12 april 2017 om 14:20

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Als je googelt op semi hollow krijg je alles voor je neus?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Als je googelt op semi hollow krijg je alles voor je neus?
    Als ik hierop Google (met '59 neck erbij) krijg ik enkel de ES 339 voorgeschoteld... Dat is de enige met een '59 neck profile? Wist ik niet... Denk dat er hier op het forum grotere kenners van Gibsons en andere gitaren zijn die me meer kunnen vertellen dan een paar uurtjes Googelen. Zeker over modellen die niet meer in productie zijn, maar misschien nog wel tweedehands te vinden zijn. En omdat het zeker niet bij Gibson moet blijven, wordt het nog moeilijker. Want niet alle merken hanteren de necktypes van Gibson
    Laatst gewijzigd door Zwamy; 12 april 2017 om 14:43

  4. #4

    Standaard

    Gibson ES 137 Custom ? Ebben toets http://www.keesdee.nl/producten/gibs...7-custom-2003/
    Of met P 90 de BJ signature https://tinyurl.com/lns4obx

    Of de Gibson ES 195. wel lastig te vinden https://reverb.com/item/80830-gibson...memphis-es-195

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Als je google't op 59 neck krijg je Gibsons obviosuly want dat is een Gibson term.
    Je zou bijvoorbeeld op fat kunnen google'n. Of thick, fifties.. wees inventief.
    Ik geloof dat er een aantal Edwards 335s zijn, de Yamaha SA, Ibanez AS73 en de Epi 335, de dot, die op het fifties model gebaseerd is.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Gretsch "Centerblock" modellen zouden een goede keus zijn.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    De halzen op de Edwards varianten zitten volgens hun zelf tussen een jaren '50 en jaren '60 nek in. Wel hele mooie exemplaren zitten daar tussen.

    Misschien een leuk artikeltje:

    https://reverb.com/news/thirteen-335...r-1300-dollars

  8. #8

    Standaard

    @duckman: that's what I'm talking about! Die ES 195 is prachtig!
    @Pepe: Heb al enkele gitaren gehad die ik heb gezocht op 'thick' of 'fifties' of 'rounded' neck en deze zijn allemaal terug de deur uit.
    @Mr.Fingers: heb al een paar Gretsch gitaren vastgehad en uit mijn ervaring hebben die een redelijk dunne/platte nek? Tenzij er andere modellen zijn?
    @Brum: Merci! Leuk artikel!
    Laatst gewijzigd door Zwamy; 12 april 2017 om 15:46

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zwamy Bekijk bericht
    @duckman: that's what I'm talking about! Die ES 195 is prachtig!
    @Pepe: Heb al enkele gitaren gehad die ik heb gezocht op 'thick' of 'fifties' of 'rounded' neck en deze zijn allemaal terug de deur uit.
    @Mr.Fingers: heb al een paar Gretsch gitaren vastgehad en uit mijn ervaring hebben die een redelijk dunne/platte nek? Tenzij er andere modellen zijn?
    @Brum: Merci! Leuk artikel!

    Je zou eens een G6118(T) kunnen testen, die heeft een wat kortere mensuur (24,6inch) en een flinke volle hals.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Als je zo kieskeurig bent qua neck, zou ik niet afgaan op specs / beschrijvingen maar gewoon gaan uitproberen. Er bestaat nl niet zoiets als een officieel 59 profiel, het verschilt allemaal wel wat. tenzij je een gitaar koopt die uit dezelfde cnc machine komt als je gibson.

    Er bestaat volgens mij ook niet zoiets als de perfecte neck. Andere profielen doen je anders spelen, goede zaak vind ik. Soit, voor mij is de belangrijkste reden van meerdere gitaren bezitten, dat ze fundamenteel verschillen van mekaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top