Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Als je transistor in een voetje zit kun je de versterking bepalen voor beide torren om te kijken of mijn bewering idd ook zo is. Wat ik brabbel is theorie he! Praktijk zou moeten kloppen en doet dat meestal ook wel maar blijf een mens.

    Wil je sleutelen aan de versterking hoef je alleen de verhouding Rc/Re aan te passen. Je zou dus al resultaat kunnen behalen door een 100k parallel aan Rc te zetten, dat kan dan met een spst .
    Ff uit mijn hoofd wordt dat 73.5/0.68 is een versterking van ongeveer 107. Kan dus ook met een trimpot
    Laatst gewijzigd door Tabula Rasa; 13 april 2017 om 11:27
    147-c Guitars

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ff uit mijn hoofd wordt dat 73.5/0.68 is een versterking van ongeveer 107. Kan dus ook met een trimpot
    Gebruik je hoofd maar voor andere zaken

    47k // 100k is 32k

    32/.68 is ongeveer 47 maal.

    Dat is toch wat je wilde ipv 69 maal?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Kut! 1/100 +1/47 .... Dat verhaal

    Weerstand kan natuurlijk onmogelijk hoger worden dan 47k.
    Laatst gewijzigd door Tabula Rasa; 13 april 2017 om 12:33
    147-c Guitars

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Kut! 1/100 +1/47 .... Dat verhaal

    Weerstand kan natuurlijk onmogelijk hoger worden dan 47k.
    Is natuurlijk net als bij twee 16 ohm speakers. 1/16 is 0.0625. dat maal 2 is 0.125 en 1/0.125 is 8 ohm.

    Het komt weer terug..... Gelukkig
    147-c Guitars

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Voor het gemak, vervangweerstand is altijd kleiner dan de kleinste weerstand. Je zei het al.

    Verder is het makkelijker rekenen als je het volgende toepast:

    R1 x R2 / (R1 + R2)

    In dit geval is dat 4700 / 147. Veel makkelijker toch?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Voor het gemak, vervangweerstand is altijd kleiner dan de kleinste weerstand. Je zei het al.

    Verder is het makkelijker rekenen als je het volgende toepast:

    R1 x R2 / (R1 + R2)

    In dit geval is dat 4700 / 147. Veel makkelijker toch?
    Hey, cool. Da's makkelijker. Heb weer echt zin om er een beetje in te duiken. Beetje geestelijke uitdaging.
    147-c Guitars

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Ben er echt helemaal uit geloof ik. Alles is weggezakt. Spanning is 9v. Ga ik rc verlagen, dan gaat er dus meer stroom lopen bij gelijke spanning, want weerstand gaat omlaag. Meer stroom is minder spanningsverschil tussen C en B dus minder grote uitzwiepers omhoog en omlaag, dus mindere versterking?
    147-c Guitars

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ben er echt helemaal uit geloof ik. Alles is weggezakt. Spanning is 9v. Ga ik rc verlagen, dan gaat er dus meer stroom lopen bij gelijke spanning, want weerstand gaat omlaag. Meer stroom is minder spanningsverschil tussen C en B dus minder grote uitzwiepers omhoog en omlaag, dus mindere versterking?

    Denk dat je er nog niet helemaal uit ben, sorry. Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat een kleinere weerstand meer stroom veroorzaakt maar.......De stroom in die keten wordt hoofdzakelijk bepaald door de transistor instelling.

    Zie de E-C overgang van de transistor maar als een van de basisstroom afhankelijke regelbare weerstand welke in serie staat met Rc en Re. De 9V= spanning zal zich evenredig over de weerstanden verdelen. Door de weerstandwaarde van de transistor te varieren zal ook de stroom door alle weerstanden evenredig varieren. Deze variatie kan worden afgenomen aan C of E. Aangezien Rc veel groter is dan Re zal over Rc veel meer variatie waarneembaar zijn.
    En dat met een klein beetje basisstroom


    De signaal afname aan E is een zogenaamde emittervolger zoals we de cathodevolger die we kennen bij buizen. Hiermee zet je ook de impedantie om en is de versterking kleiner dan 1x. In transistor eindtrappen kom je heel veel emmitervolgers tegen. Maar je zal zeggen "wat mot ik daarmee" en idd ik dwaal af.




    Met buizen werkt het trouwens net zo alleen regel je daar de weerstandwaarde met SPANNING.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Fijn dat je het zo duidelijk uitlegt Frans!!!!! Volgens mij begint het kwartje te vallen.
    147-c Guitars

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Ik vond een veroboard layout van een Lovepedal COT50 die gebaseerd is op de electra (lijkt via YouTube minder gain te hebben en als ik de waardes van Re en Rc bekijk zou dat kunnen kloppen.) en die heb ik ff over gezet naar schema. Foto 1

    Die miste wel wat zaken uit de electra. Ik heb de 1m weerstand overgenomen, tegen het poppen bij inschakelen en de caps bij de voeding (omdat ik hem hoofdzakelijk met adapter zal gebruiken ipv batterij). Verder nog ff een led in het schema geplaatst.









    Als laatste las ik online nog een tip over een condensator paralel aan de diodes als je te veel last van icepicking hebt. De PCB van de Les Lius heeft hier mooi de ruimte voor bij D5, dus die kan ik er later eventueel mooi inzetten.
    Laatst gewijzigd door Tabula Rasa; 15 april 2017 om 09:44
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top