Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard High, low gain op 3p2t met transistors

    Is er een goede reden om het volgende niet te doen?

    Ben bezig met een pedaaltje op basis van de electra distortion. Simpel distortion pedaaltje met een 2n5088. Ik wilde proberen om met een 3p2t schakelaartje een lagere gainsetting te creëren door de 2n5088 aan een 3p2t te hangen en aan de andere kant bv een bc549b ( ik weet dat de ebc omgekeerd is tussen de twee)
    147-c Guitars

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Is er een goede reden om het volgende niet te doen?

    Ben bezig met een pedaaltje op basis van de electra distortion. Simpel distortion pedaaltje met een 2n5088. Ik wilde proberen om met een 3p2t schakelaartje een lagere gainsetting te creëren door de 2n5088 aan een 3p2t te hangen en aan de andere kant bv een bc549b ( ik weet dat de ebc omgekeerd is tussen de twee)

    [deleted]


    edit:duurde even voor het kwartje viel, tis nog vroeg.

    Je wil dus met een switch een andere transistor in het circuit schakelen. Als je het op de juiste manier doet zie ik daar geen probleem in zolang ebc maar correct zit. Ik denk niet dat je verschil zal waarnemen want het gedrag wordt meestal bepaald door omringende componenten.

    Zeker omdat het kan he?
    Laatst gewijzigd door cluseau; 12 april 2017 om 09:37
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Die bc549b heeft wat minder gain en met een schakelaar hoor je beter het verschil. Met open maken, transistor verwijderen, andere plaatsen, aansluiten en spelen is dat moeilijker te testen. Met schakelaar kan je sneller en beter een verschil merken en dat ding indien nodig, gewenst, voor de lol tweaken.
    Laatst gewijzigd door Tabula Rasa; 12 april 2017 om 11:01
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ik denk niet dat je verschil zal waarnemen want het gedrag wordt meestal bepaald door omringende componenten.
    Is dat ook het geval bij de electra distortion die maar uit een klein handje onderdelen bestaat? Paar weerstandjes, paar condensators, twee diodes (n914) en een 2n5088?
    147-c Guitars

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Is dat ook het geval bij de electra distortion die maar uit een klein handje onderdelen bestaat? Paar weerstandjes, paar condensators, twee diodes (n914) en een 2n5088?
    Afhankelijk van het ontwerp....schema?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Afhankelijk van het ontwerp....schema?
    Zal vanmiddag ff een fotootje van mijn tekening maken. Let ff niet op de aanduidingen van R,C,D en Q en hun nummers. Er is een plek met een "R" waar bijvoorbeeld een condensator komt te zitten. Dat zijn de juiste plekken op de PCB van een les Lius, omdat die qua banen er voor 99% voor voldoet ( op 1 plek een cap parallel aan een weerstand solderen en dan in de print steken en een hoop plekken vrij houden)
    147-c Guitars

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Zal vanmiddag ff een fotootje van mijn tekening maken.

    Daar ben ik dan weer te ongeduldig voor en heb ff op het net gekeken.

    Dit is een versterkertrapje in de meest eenvoudige vorm. Signaal op de basis wordt versterkt afgenomen van de collector. Versterking wordt grofweg bepaald door de verhouding Rc/Re ofwel 47/0.68 is 69x.

    Een andere transistor zal daar niets aan veranderen omdat van beide types de maximale gain vele malen hoger is. Pas als je het maximale uit zo'n tor wil halen gaan hun eigenschappen een rol spelen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Daar ben ik dan weer te ongeduldig voor en heb ff op het net gekeken.

    Dit is een versterkertrapje in de meest eenvoudige vorm. Signaal op de basis wordt versterkt afgenomen van de collector. Versterking wordt grofweg bepaald door de verhouding Rc/Re ofwel 47/0.68 is 69x.

    Een andere transistor zal daar niets aan veranderen omdat van beide types de maximale gain vele malen hoger is. Pas als je het maximale uit zo'n tor wil halen gaan hun eigenschappen een rol spelen.
    Oké, duidelijk. Hoef ik dus niets aan te doen. Ken het pedaaltje en zou op 1:1 volume iets minder gain willen hebben. Moet ik dan misschien naar die diodes kijken?
    147-c Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Oké, duidelijk. Hoef ik dus niets aan te doen. Ken het pedaaltje en zou op 1:1 volume iets minder gain willen hebben. Moet ik dan misschien naar die diodes kijken?
    Als je transistor in een voetje zit kun je de versterking bepalen voor beide torren om te kijken of mijn bewering idd ook zo is. Wat ik brabbel is theorie he! Praktijk zou moeten kloppen en doet dat meestal ook wel maar blijf een mens.

    Wil je sleutelen aan de versterking hoef je alleen de verhouding Rc/Re aan te passen. Je zou dus al resultaat kunnen behalen door een 100k parallel aan Rc te zetten, dat kan dan met een spst .
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Je zou ook kunnen overwegen om de schakelaar wat weerstandwaarden (en caps?) te laten varieren. Dan zou je ook gain moeten kunnen veranderen.

    [2c]

    Edit: Oh, wat cluseau suggereert
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top