Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard 'temmen' van een Peavey Windsor

    Vraag voor de GN forumleden met verstand van buizenamps voordat ik iets ga doen wat nergens toe leidt (mind you: ook een beetje resultaat / effect is resultaat).
    En begin nou niet met 'een Windsor is een kloteding' want ik weet hoe er over wordt gedacht maar ik heb dat ding nou juist gekocht voor wat ie is en waar ie voor bedoeld was: gewoon een keiharde buizenbak, met maar één kanaal en zowat niet te clean te krijgen (want voor het clean heb ik een 64-er BF Bandmaster met een 4x12 Supersonic cab, gewired naar 4 Ohm).

    De Windsor is een 100 watt bak met 3 x 12AX7 in de preamp en 4 x EL34's in de powerstage.
    Inmiddels is de mijne toe aan verse buizen.
    Na wat gezoek en gelees is het volgende plan A+B ontstaan om 'm iets meer 'salonfähig' te maken en daarop wil ik wat input van 'de kenners' (.. zo'n beetje het meest beladen woord hier op GN Forum)

    Plan A:
    In de pre-amp de 12ax7 buizen vervangen door 5751 buizen.
    Vraag: zal ik alle 3 de 12AX7 vervangen door 5751 of moet ik in V1 een 12AX7 handhaven (iets wat ergens op een van de vele buitenlandse fora door iemand is geroepen omdat je een 12AX7 op V1 nodig zou hebben juist vanwege gewenste power richting de overstuurde JCM800 kloon die de Windsor zou moeten zijn....)

    Plan B:
    Van de 4 x EL34 buizen de 'twee buitenste' eruit halen waardoor het vermogen sowieso getemperd wordt (en dan moet ik bij toepassing van m'n andere 4x12 cab die 8 ohm is, de speaker-impedantieschakelaar op de versterker op 4 Ohm zetten). Dit met name omdat de Bandmaster 40 watt is en het mij 'handiger' lijkt om die twee een beetje op vergelijkbaar uitgangsvermogen te zetten.

    En nou ik toch bezig ben... zijn die JJ GoldPins het prijsverschil waard???? zo ja in welk opzicht (dus niet alleen maar omdat er goud in zit dat de prijs verhoogt.. )

    Plus nog een vraag: of KT77's in plaats van de EL34's??
    Laatst gewijzigd door MikeD; 11 april 2017 om 11:12
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    De Windsor is inderdaad 'schematisch' nagenoeg gelijk aan een 2204, m.u.v. de tonestack
    die nu aan de anode van V2b gekoppeld zit. Al met al een typische 'Brit' die dus maar lastig
    te temmen is ...

    De gain factor van een 5751 triode is weliswaar (iets) minder, maar effectief gaat dit maar
    weinig (volume) verschil opleveren, slechts het punt waarop de pre-amp gaat oversturen
    zal ietsjes uitgesteld worden. Hetzelfde geld min of meer voor V3 (de fase draaier), deze
    zit weliswaar na de gainstage(s), maar zal op het uiteindelijke vermogen niet zo heel veel
    invloed hebben. De totale gain (overdrive) die je nu uit je pre-amp kunt persen is natuurlijk
    navenant ook minder ...

    Door de amp op 2 x EL34 te laten draaien, halveer je inderdaad het vermogen (50 watt)
    maar blijft voor de thuis situatie (te) hard. Even kort door de bocht, daar waar het volume
    van de master op standje 1 nog acceptabel was, zal dit nu ergens op 1.2 of zo liggen,
    veel meer verschil zal het allemaal niet uitmaken ...

    Je zou een 'attenuator' kunnen proberen, ik vond het zelf 3 x niks, maar goed genoeg
    mensen hier die er wel bevredigende resultaten mee bereikt hebben, dus misschien de
    moeite waard om een keer te proberen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Als de keuze KT77 of EL34 in een JCM800 is, dan heb ik m'n keuze snel gemaakt; KT77. Meer headroom, minder schril hoog, fijnere oversturing. Temmen ga je er je versterker niet mee. Maar als die Windsor gelijk is aan een JCM800, ongeveer, dan zit er toch een mastervolume op? Beetje spelen met het kanaalvolume en mastervolume zou de truc toch wel moeten doen lijkt me. Pielen met preamp buisjes is leuk, maar doet niet heel veel meer dan enigszins een ander kleurtje en de gainfactor wat aanpassen.

    Buisje trekken betekend volgens mij ook weer opnieuw biassen, niet alleen je impedantie verandert. Verbeter me als ik hier fout zit. Maar ook dan weer scheelt het niet ineens enorm veel in volume.

    Wat wellicht nog wel wat met volume doet is het rendement van je speakers, daar zou je nog naar kunnen kijken. Maar ook daarmee verandert je versterker niet, blijft hetzelfde beestje.

    JJ goldpins zijn mijns inziens het geld niet waard.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Dank voor jullie reacties. Ik had de vraag ook al neergelegd bij Niek van de Tonefactory die subiet reageerde. idd de 5751's in de pre-amp moeten er voor zorgen dat die een fractie (veel meer zal het niet worden) later gaat oversturen. En er kan ook een 12au7 in V1…. "Pielen" met de master is idd ook een manier om de boel uit te vogelen. Wat eindbuizen betreft valt de keuze op de KT77's. Ja natuurlijk is ie ook met 2 eindbuizen te hard voor thuis maar in de repetitieruimte staan (onder meer) twee 4x12 kasten (met versterkers er bovenop waar ik niks mee heb; transistor-tops met veel te veel knopjes…) hoef ik 'alleen maar' die Windsor top mee te sjouwen en hoef ik niet thuis naar (nieuwe) instellingen te gaan zoeken; mijn buren klagen nu nog niet en dat wil ik graag zo houden. Overigens hebben we geen zeikerds in de buurt; de zoon van de overbuurvrouw oefende vroeger dagelijks met veel verve en kracht op z'n drumstel en dat was meerdere huizen verderop nog te horen !

    Verder ben ik niet zozeer van plan het beestje ingrijpend te veranderen want het is wat het is; ik ben er niet zo-een die een brute versterker koopt om er vervolgens over te klagen dat ie niet clean te krijgen is.

    volgens posts op andere (internationale) fora zou opnieuw biassen uitgerekend bij die Windsor niet hoeven (vindplaats natuurlijk niet 1-2-3 meer terug te vinden…), maar ik zal me daar dus ook maar in verdiepen; ik weet niet zeker meer of dat 'je hoeft niet opnieuw te biassen' niet geldt bij buisje trekken zoals je dat zo mooi omschrijft.

    Wat goldpins betreft: volgens Niek van Tonefactory zijn die vooral voor HiFi liefhebbers; niet voor gitaristen.

    Na de Pasen ga ik de buizen bestellen en dan binnenkort maar eens m'n ouwelullenbandje de repetitie-tent uitblazen….

    Vrolijk Pasen allemaal !
    een aap die wel bananen eet speelt vals

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top