Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard park G30R CD smurrie op printplaat

    Omdat ik mijn beide versterkers stuk waren gaf een kennis mij zijn al jaren ongebruikte park G30R CD versterker om te gebruiken. vertelde wel dat hij wat manco's had, zoals dat als er een te zware kabel aan de jack hing het geluid soms uitviel en wat krakende potmeters.

    Toen mijn versterkers klaar waren de park eens bekeken, input jack zat wat los op de printplaat, maar ik zag ook deze smurrie



    leek wel wat op de troep die uit gebarsten elco's komt.
    met een glaspen weggepoetst, waarbij een enkel soldeer eilandje dof bleef.
    heb alle soldeerpunten van potmeters en jacks opnieuw gesoldeert en alles lijkt nu te werken op een enkele knarsende potmeter na.

    maar wat is dit voor troep dat op de printplaat zat?

    en nog een andere vraag, van de potmeters in de channel 2 overdrive kanaal stoort de treble ietsje en de volume ( niet de gain) bromt lichtelijk als je de blanke potmeteras aanraakt.
    is dit een probleem?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Zit de print gemonteerd met de soldeerzijde naar boven en zo ja, is er intern iets dat daar op de print kan lekken?
    Het lijken wel resten van taaie kit (zie plaatje) om iets te fixeren, je ziet het wel eens rond zware componenten op de print, zodat die componenten niet alleen maar mechanisch aan 2 solderingen vastzitten.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    en nog een andere vraag, van de potmeters in de channel 2 overdrive kanaal stoort de treble ietsje en de volume ( niet de gain) bromt lichtelijk als je de blanke potmeteras aanraakt.
    is dit een probleem?
    Storen is kraken? Als het met een paar keer bedienen weg is zou ik het even aankijken. Reinigen (spray) kan, maar dan komt het meestal versneld terug.

    Kennelijk zet je met je vinger op de blanke as wat brom op de loper. Als je met knop erop geen last hebt is er niks aan de hand.
    Laatst gewijzigd door Plant; 10 april 2017 om 19:51
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Daar heeft een elko gezeten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Het zou kunnen dat dit ding in een zure omgeving heeft gestaan, het zit namelijk ook op de schroefdraad van de potmeter en dan kun je niet meer spreken van sodeer residu
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    componenten staan aan de bovenzijde.
    het lijkt wel wat op een verhard schuim, zit er nu net aan te denken dat het alleen bij een aantal potmeters zit.
    misschien dat het contactspray is geweest die weer uit de op de print staande opening is gelopen, net over de rand van de print en daar is blijven hangen. waarom het er dan zo uitziet????

    het zit ook alleen maar aan potmeter zijde en ook alleen maar rond enkele soldeerpunten van de potmeters

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    nog even een vraag.
    tot op heden heb ik geen schema kunnen vinden van deze park, Marshall duitsland wilde deze ook niet geven (wat ik op zich wel snap)
    de treble potmeter van het clean kanaal stoort stevig bij het draaien en heeft ook posities waarin het niks lijkt te doen.
    maar vol open komt er uiteindelijk maar weinig hoog bij, dit in vergelijk met de bass potmeter die al vanaf het begin veel bas toevoegt.
    als ik de potmeter toch moet vervangen, heeft het dan zin om hier een andere waarde in te zetten zodat treble wat meer effect heeft?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Als leek zou ik zeggen: open is open .... Moet je het niet zoeken in een condensator in de tonestack?

    Edit: bovenstaande klopt niet. Het is natuurlijk geen no load pot. Er is altijd een maximale weerstand naar massa zou ik denken
    Laatst gewijzigd door Tabula Rasa; 13 april 2017 om 14:12
    147-c Guitars

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2005
    Locatie
    0172
    Berichten
    1.054

    Standaard

    Prut zou kunnen komen door een amateur soldeerist(is dat een woord?)
    De lak op de printplaat er omheen is ook aangetast. En de solderingen waar de prut zit staan bol ipv hol.
    Wellicht iemand zitten prutsen met loodgieters tin(zonder flux) en S39?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    When the world is over, we're still the boy's from nowhere, and tonight, tonight we're coming home!

  9. #9

    Standaard

    Prut is ingedroogde contactspray. Heb boven nog een bak pots uit een mengtafel die ook met dit soort smurrie bedekt zijn. De meestgebruikte fades van die tafel (onderste kanalen en master) waren zoo vaak ingespoten dat het leek alsof er een smeer boter aan hing.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top