Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard Ophanging humbucker uit Ibanez RG1527 7-string

    Ik was niet zo tevreden met het geluid van de stock pickups op mijn Ibanez RG1527 en had daarom een goedkoop setje gekocht om eens te testen hoe een ombouw zou gaan.

    Blijkt dat die puckups een apart soort bevestiging hebben die ik nog niet eerder was tegen gekomen.



    Ik moest de nieuwe elementen behoorlijk verbouwen om ze te laten passen - omdat ik de gitaar niet wilde aanpassen zodat ik altijd terug kan naar origineel.

    Mijn vraag is eigenlijk of dit een standaard is - of een quirk van Ibanez? Ik lees dat mensen andere pickups plaatsen (Bare knuckles, DiMarzio's etc) - zijn die dan ook te krijgen met deze bevestigings punten of wordt er gezwegen over de ombouw moeite...?

    Uiteindelijk isie nog best geinig geworden en klinkt ook nog redelijk.
    Laatst gewijzigd door obiwanjacobi; 9 april 2017 om 09:35
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  2. #2

    Standaard

    De foto's krijg ik niet in beeld.

    Maar ik vermoed dat je problemen zijn veroorzaakt doordat je een setje pups met een standaard opbouw hebt willen schroeven in een body die is ontworpen voor pups die rechtstreeks in het hout zijn geschroefd.

    En omdat de mythe wil, dat dat een grote invloed heeft of het geluid brengt Iba weer een nieuw modelletje op de markt.
    Direct schroefbare humbuckers of desnoods humbuckels zijn gewoon te koop.

    Weet je (buiten direct schroefbaar) goed onder woorden te brengen wat je zoekt, dan is eeen gang naar een klein atelier misschien de moeite waard.
    The Creamery is er zo een.
    Ook de wat grotere huizen hebben de laatste tijd direct mountables in het assortiment. Het nadeel is dan alleen dat je qua geluid maar genoegen moet nemen ( beter gezegd de gok moet wagen) met wat zij in zo'n behuizing aanbieden.

    Maar de crux is naar mijn idee dus het verschil tussen direct mountable en de klassieke in hoogte verstelbare versie van de pup.
    Het maakt voor het geluid niet of niet waarneembaar veel uit.
    Zet er gewoon in wat je lekker vind klinken. Het zou zonde zijn als je de gitaar ervoor zou laten staan.
    Vriendelijke groet, Gus

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ik heb inmiddels ontdekt dat het wel een soort standaard is - DiMarzio PAF 7 en een aantal andere DiMarzio 7-snaar modellen hebben eenzelfde ophanging. Het wordt echter totaal niet genoemd in de specs voor zover ik kan zien... Het lijkt een 7-string (en 8/9 snaar?) dingetje te zijn want bij de 6-string varianten kom ik alleen de klassieke bevestigingspunten tegen.

    Anyway my two cents:

    Let op als je nieuwe 7-string pickups koopt en check eerst even wat je nu in je gitaar hebt zitten.

    Nu begint de zoektocht naar mooie pickups. Veel is gefocused op metal maar ik hou ook van bluesy/funky en stratty sounds. Wil ook push-pull pots erin gaan zetten voor meer coil-split en series/parallel opties. De standaard 5-way switch van Ibanez die er nu inzit is een geval apart en specifiek gemaakt voor dit soort gitaren (2 humbuckers).
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik denk dat ik even niet begrijp wat er anders is?
    Maar sowieso, die bevestigingslipjes van dimarzio zijn vaak/altijd anders dan bij bv seymour duncan.

    Bij bareknuckle kun je kiezen voor kortere en langere (of eigenlijk dieper en minder diepe) bevestigingspunten.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Het blijkt meer een kwestie van onwetendheid van mijn kant te zijn, denk ik.

    Ik was me niet bewust van de 'direct mount' ophanging waar de bevestigingspunten op hetzelfde vlak liggen als de baseplate.
    Ik kende alleen de klassieke vorm waar de baseplate twee lipjes heeft die eerst nog een stukje naar beneden gaan - voor bevestiging in pickup ringen.
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Wat ik me afvraag over direct mount, net als duhsjaak, is hoeveel dit nou invloed heeft op het geluid.
    Als he Ed Roman moet geloven heeeeeel veel, maar ja...
    Sowieso, ik zou me nog een verbetering, of eigenlijk verandering, voor kunnen stellen bij direct mount, maar dan wel als de pickup "hard" gemonteerd zit, dus zonder schuim wat toch weer een veer is.


    Maar hoe heb je het nu opgelost eigenlijk?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    De montage maakt mij niks uit - ik heb geen vergelijkingsmateriaal van dezelfde pickup op dezelfde positie in dezelfde gitaar ...

    De pickups die ik had gekocht kwamen met pickup ringen - dezelfde bevestiging als op de schematische tekening boven.

    Na het verwijderen van de pickup ringen heb ik de 'voetjes' - de lipjes die naar beneden uitsteken recht gebogen zodat ze ook in hetzelfde vlak liggen als de baseplate. Daarna heb ik met een blikschaar ze op maat gemaakt en met de originele pickups als template de positie van de nieuwe gaatjes bepaald en geboord. Na passen in de gitaar bleek dat de pole-pieces die onder de baseplate uitstaken (beetje zoals de schroeven op de schematische tekening) ervoor zorgden dat de pickup niet laag genoeg kon. Omdat ik de gitaar absoluut niet wilde aanpassen heb ik met een grote vijl de lengte van deze pole pieces verkleind. Ik heb hiervoor de pickup in schilderstape gewikkeld omdat ik probeerde om het slijpsel van het vijlen weg te houden van het metaal en de magneten. Voor het grootste deel is dat gelukt

    Was best even wat werk, maar ook omdat ik dit voor het eerst deed en na elke stap even wat tijd kostte om een oplossing voor het volgende probleem te vinden (choices, choices). Tot slot heb ik met een zwarte permanent marker de koperkleurige baseplate die nog onder de pickup uitkwam zwart gemaakt zodat deze wat beter is gecamoufleerd. Daarna was het nog even uitzoeken welke 5-way switch ik nu precies had en of ik daar nog wat leuks mee kon doen. Uiteindelijk de pickups gewoon standaard aangesloten.

    Nieuwe snaren erop en spelen!
    Laatst gewijzigd door obiwanjacobi; 9 april 2017 om 10:51
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top