Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard Cleane kanaal preamp valt soms weg

    Hallo,

    Ik heb een wat vreemd probleem, en ik kom er maar niet uit wat dit kan zijn; hopelijk heeft iemand nog een idee!

    Mijn setup is als volgt:
    Gitaar -->FX unit
    FX unit send --> preamp in
    Preamp out --> FX unit return
    FX unit out L/R --> Poweramp in L/R

    Dit werkt allemaal prima, maar na zo'n 1,5 / 2 uur verdwijnt soms mijn signaal, maar alleen bij gebruik van preamp kanaal A. De overige 3 kanalen werken dan gewoon. Ik schreef "soms", omdat het probleem wel altijd ontstaat, maar het kanaal soms weg valt, en soms ook weer wél signaal geeft.
    Uiteraard was mijn eerste gedachte dat er iets niet goed is met de preamp, maar als ik alleen de preamp in combinatie met de poweramp gebruik, dan is er niks aan de hand op alle 4 de kanalen.
    Vervolgens heb ik mijn gitaar in de FX unit gestopt, FX unit send -->preamp in, en preamp out naar poweramp. Ook dan geen problemen.

    Waar zou ik het moeten zoeken? Met de FX unit lijkt niks aan de hand te zijn, want dan zou dit met de andere kanalen ook aan de hand zijn, maar anderzijds lijkt er met de preamp ook niks aan de hand.
    Een rotte kabel zou roet in het eten kunnen gooien, maar het zou wel heel toevallig zijn als dat in het stereo-stuk van het circuit tegelijkertijd bij beide kanalen optreed. Aan het mono-gedeelte ligt het niet, want dat denk ik geelimineerd te hebben met de laatste test. Sowieso, als een kabel / connector slecht contact maakt, dan heb je dat toch op alle kanalen zou je zeggen.

    Heeft iemand enig idee waar ik dit probleem zou moeten zoeken?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik heb zoiets gehad met m'n gmajor in de loop. Geluid viel na 10 minuten weg, ineens was het er weer en weer weg. Oorzaak: interne batterij die aan de voeding verbonden was was op. Nieuwe erin laten zetten een jaartje of 8 geleden en sindsdien geen problemen meer.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Hmm, daar zou ik zelf al nooit op gekomen zijn.
    Maar merkte je dat ook maar op 1 kanaal?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik merkte het op alle kanalen.
    Interne batterij van m'n fx unit vervangen en het probleem was verholpen. Heel apart. Had er voordat ik dat probleem had ook nooit van gehoord.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Vaak is het (deels) 'wegvallen' van een signaal te wijten aan de fx-loop jacks van je versterker.
    Deze zijn uitgevoerd met schakelaars die dan (soms) blijven hangen. Een (beetje) contactspray
    op een male jack en deze flink in en uit de betreffende female jacks van je amp halen is dan vaak
    de oplossing. In dit geval speelt er duidelijk wat anders, want de loop functioneert op de andere
    kanalen prima, hetzelfde geld voor de kabels.

    Probeer eens zonder loop o.i.d., de gitaar rechtstreeks in de amp, en kijk of het probleem zich dan
    ook voordoet, naar alle waarschijnlijkheid wel ... Het mooiste zou zijn om tijdens het wegvallen,
    even te schakelen naar een van de andere kanalen, want dan kun je het 'probleem' aan het
    betreffende kanaal toeschrijven.

    Mogelijk wordt het wegvallen veroorzaakt door het pre-amp buisje van het betreffende kanaal,
    je zou dit simpel kunnen testen door bijvoorbeeld 2 buisjes even om te wisselen. Daarvoor moet
    je natuurlijk wel kunnen achterhalen welk buisje bij welk kanaal hoort ...

    Mocht dit allemaal geen soelaas bieden, is de amp dokter de volgende stap ben ik bang.

    Succes!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Als ik alleen de pre- en poweramp gebruik, lijkt het probleem zich niet voor te doen.
    Als ik de fx unit met een andere amp gebruikt lijkt het probleem er ook niet te zijn.
    Supervaag.
    Op het moment dat het kanaal wegvalt, en ik schakel de preamp dan naar een ander kanaal, dan heb ik gewoon normaal geluid (ook geprobeerd op dezelfde presets in de fx unit).
    Het irritante is, dat als het kanaal wegvalt, na 1,5-2 uur (niet eerder) het ook niet definitief weg is. Soms komt het signaal weer terug, om dan ook weer willekeurig te verdwijnen.
    Bijna ondoenlijk om te zoeken, daarom vroeg ik me af wat ik over het hoofd zie.
    Het wegvallen gaat overigens niet gepaard met rammeltjes, piepjes of kraakjes.
    Echt heel vreemd!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Nee hoor, helemaal niet vreemd, het probleem (waarschijnlijk thermisch) zit dus inderdaad in het pre-amp circuit van kanaal A ... Buisjes al geprobeerd (om) te wisselen?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Maar waarom zit het in het preamp circuit, als het probleem er niet is als ik alleen pre en poweramp gebruik?
    Buisjes omwisselen kan ik sowieso wel eens proberen inderdaad.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Dit kan echt een hele lastige zijn hoor vooral door de ruime "soms" factor. Een probleem oplossen is geheel afhankelijk van het kunnen opwekken.

    Ik denk nou niet direct aan een buis. Eerder een onderbrekende cap, slechte las (maar dat zou sckokgevoelig moeten zijn). Zit er halfgeleider materiaal in dan geef ik dat nog de meeste kans. Dat spul kan hele eigenaardige storingen laten zien.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dit kan echt een hele lastige zijn hoor vooral door de ruime "soms" factor.
    Ja inderdaad; ik denk dat ik wacht tot de "soms" altijd wordt; zoals nu is het zowat niet te vinden wat het is.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top