Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1

    Standaard 60W top in 65W cab mogelijk ?

    Hee allemaal,

    Kan ik een 60W top op een 65W cab aansluiten ? Of is het slim om wat 'ruimte' tussen de wattages te hebben ?
    Zoja, waarom ? (Ps, de amp heeft ook een 30W stand. Maakt dit uit ?)

    Bedankt alvast voor de reacties !

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Ja hoor. Versterker heb je toch ook niet voluit. Normaal gesproken geen probleem zolang het uitgangsvermogen van de versterker onder die van de speaker blijft.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Die cijfers moet je losjes hanteren. Als je een amp vol open zet en daar met een basgitaar op gaat hengsten zal je pieken krijgen waar een 100 watt speaker niet heel vrolijk van wordt, aan de andere kant zal de ene speaker veel meer kunnen hebben dan zijn opgegeven vermogen dan de ander.
    Je zal niet zo snel wat opblazen maar als je van plan bent een amp open te zetten om daar langdurig over te gaan spelen dan zou ik een flinke marge nemen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4

    Standaard

    Ja ik draai hem redelijk open. Maar de pieken zullen 60W tops zijn toch ? Ik kan hier dus gewoon mee spelen in deze combinatie met een 65W cab ? Of is het toch verstandig een wat zwaardere speaker erin te gooien ?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mennen08 Bekijk bericht
    Ja ik draai hem redelijk open. Maar de pieken zullen 60W tops zijn toch ? Ik kan hier dus gewoon mee spelen in deze combinatie met een 65W cab ? Of is het toch verstandig een wat zwaardere speaker erin te gooien ?
    Een beetje versterker geeft een veel hoger piek- dan continuvermogen af en bij een beetje speaker zit het net zo in elkaar. Mijn ervaring is dat je met een te lichte versterker eerder een speaker opblaast dan met een te zware.

    Ik heb met een bandje jarenlang een stel JBL's K140 speakers in bassbins op ruim 400 watt laten draaien, terwijl JBL 150 watt opgeeft.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Mijn ervaring is dat je met een te lichte versterker eerder een speaker opblaast dan met een te zware.
    Klopt!

    Een versterker die clipt geeft een signaal af met een DC-component. Een speaker kan slecht tegen DC. De conus beweegt dan steeds kortstondig niet en de spreekspoel krijgt onvoldoende koeling terwijl er wel vermogen in wordt gedissipeerd. Daarmee blaas je hem op.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7

    Standaard

    Oke, bedankt voor de reacties. Kan ik er uit concluderen dat het niet noodzakelijk is maar wellicht wel verstandig om een andere speaker erin te gooien ? De amp is een Suhr Jim kelley head op een tworock 112 12-65B speaker. Dus daar hangt een redelijk prijskaartje aan mocht ik iets opblazen.

    De kelley draait normaal op een evm12l speaker. Dus daar zit qua wattage nog redelijk wat verschil.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Een groot verschil tussen de EVM en de Celestion dat die eerste geen krimp zal geven wanneer je de Suhr opendraait en de Celestion alle kanten zal gaan uitflubberen, dat geluid moet je ook willen.
    Het blijft krap hoor, mijn Matchless heeft maar 2 El84's maar als ik die openzet zie je de Celeston 65 werken voor zijn geld en ik gok dat de Suhr Kelly een flink ijzer heeft om de 6l6's op te fokken.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Zit er een Celestion of een GWS in en is 'ie 8 of 16 ohm?

  10. #10

    Standaard

    Een wgs speaker

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top