Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 69
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het hoeft niet heel dik, maar dit ziet eruit als 0,5mm2, en dat is wel erg dun. Als het een beetje hard moet, gaat er best wat vermogen door. Te dunne kabel heeft niet voldoende capaciteit.
    Vermogen kan er op 2 manieren door. Hoge spanning x lage stroom of lage spanning x hoge stroom.

    De hier toegepaste speakers zijn ieder 16Ω. De stroom is dan een faktor 2 lager dan door een 8Ω speaker en een faktor 4 lager dan door een 4Ω speaker, het verlies over de kabel is minder en de kabel kan minder dik zijn

    Vergelijkbaar met de hoogspanningskabels over hoogspanningsmasten. Het vermogen wordt met hoge spanning en lage stroom door de hoogspanningskabel getransporteerd, door de lage stroom is er weinig verlies en hoeft de kabel relatief niet heel dik te zijn.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb nooit dikkere draadjes in Marshall kasten gezien, standaard dan. Als het al verschil maakt, moet je het dan niet juist laten zitten, want dan is het onderdeel van de sound.... toch?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ter verduidelijking een paar getallen:

    Ik ga even uit van een 8 ohm speaker van 50 watt, uitgevoerd met 0.5mm draad zoals in dit topic wordt aangenomen.
    Volgens de koperdraad tabel is de soortelijke weerstand 9.08 ohm/100m.
    Voor het gemak maken we daar even cm van dus wordt het 0.000908 ohm/cm.
    Bij 50Watt in 8 ohm is de effectieve stroom ongeveer 2,5A.
    Het vermogensverlies is dan 0.005675 Watt per 1cm gebruikt draad van 0.5mm dik.
    Zou er een halve meter draad gebruikt zijn komt dat op een verlies van 0.28 Watt.

    Ter vergelijking nemen we nu draad van 1mm dik.

    Soortelijke weerstand per 1cm = 0.000227 Ohm.
    Stroom bij 50 Watt is weer 2,5A.
    Ontwikkelde vermogen is dan 0.0014875W per 1cm draad van 1mm dik
    Voor 50cm is dat 0.074375 Watt.

    Het verschil tussen 50cm draad van 0.5mm en 1mm is dus 0.074375 - 0.28375 = 0.236375 Watt.

    En dat dan alleen op vol vermogen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    En hoe zit het dan met verlies van hoog en dynamiek? Dat is namelijk het eerste wat je verliest als de capaciteit te laag is. Als ik hoor wat voor verschil het maakte in mijn Epi Wildkat... En dat gaat dan nog maar om lijnsignaal.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    En hoe zit het dan met verlies van hoog en dynamiek? Dat is namelijk het eerste wat je verliest als de capaciteit te laag is. Als ik hoor wat voor verschil het maakte in mijn Epi Wildkat... En dat gaat dan nog maar om lijnsignaal.

    Tja, wie ben ik om te zeggen dat jij het niet zou kunnen horen. Ik denk alleen dat het niet uit zal maken op die korte stukjes draad en toon dat aan met een rekenvoorbeeld. Je zou best een punt kunnen hebben maar hoe ga je dat aannemelijk maken tegenover getallen. Ik denk dat je heel snel zal moeten kunnen schakelen tussen de twee soorten draad om het te kunnen horen. Wij mensen hebben namelijk niet zo'n definitief audio geheugen dat we een dergelijk verschil ff kunnen opslaan. Maar nogmaals, wie ben ik om dat tegen te spreken. Moet ik toch even denken aan die houten condensatoren gevuld met bijenwas
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Bij zulke lage frequenties en dan ook nog eens van die zwevende draden met een totale capaciteit van? 0.00x pF? effect is njente nada.... Maar die houten caps in bijenwas... tja dat hoor je natuurlijk
    Nico


  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Nee, het is inderdaad maar heel weinig, dat ben ik met je eens. Ik vind het overigens procentueel wel een heel groot verschil. Het verlies is bij 0,5mm 4 keer zo groot als bij 1mm. De kabel is twee keer zo dik, niet bepaalde hearsay mojo als bij bepaalde condensatoren of weerstandjes.
    En kleine verschillen zul je niet goed kunnen waarnemen als er langere tijd tussen zit, maar bij grotere verschillen ga je het wel horen. Verschil in dynamiek ga je ook merken. En ik vraag me dus af in hoeverre de dynamiek verandert bij dergelijke waarden.

    Om bij mijn voorbeeld van die Wildkat te blijven, daar zat meer dan 3 meter draad in, met een capaciteit van ruim 300pF/m. Dat is vervangen door ongeveer 1,2m Klotz (65pF/m). Dat verschil was echt mega. Ik heb het verder niet gemeten, maar ik kon wel heel goed horen dat het eerst niet goed was (geen dynamiek, een geluid alsof de toonknop dicht stond), en dat ik later wel die dynamiek en treble had.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #18
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Als het draadje te dun is, zet je een deel van je vermogen om in warmte. Je ziet in hi fi audiofiele kringen speakerkabels van enorme dikte en verdomd, ze horen duidelijke verschillen met een standaard 2.5 mm² kabeltje van een euro per meter.

    Terwijl er in Amerika een miljoen dollar ligt te wachten op degene die het verschil blind kan aantonen.

    En de wasmachine met zijn 3 kw werkt prima op een kabeltje van 3* 1.5 mm².
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Zo lust ik er nog wel een paar, lees vooral de specs. Vraag me alleen af of dit nu per meter of per kilometer is .

    klik
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #20
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Hans, het is een moeilijk aan te tonen fenomeen en mensen worden heel makkelijk op het verkeerde been gezet en vinden zelfs het een beter klinken dan het ander als je opzettelijk de boel verwisselt. Ze denken dan naar het 'betere'spul te luisteren, terwijl ze in feite naar het 'minder goede' luisteren.

    JBL heeft in zijn studio monitoren een gloeilampje in serie met de tweeter en als je te hard gaat zie je dat lampje opgloeien.

    Maar Bose doet hetzelfde met zijn basmodule, een lampje in serie met een woofer en dat is met een tweeter geen probleem, met een woofer help je de dempingsfactor totaal naar de ballen en dat is wel goed te horen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top