Mensen,

ik heb veel nuttige en minder nuttige dingen gelezen over het onderwerp maar toch onvoldoende om mijn vraag te beantwoorden. Vandaar toch maar besloten zelf een draadje aan te maken met een concrete vraag.

Korte inleiding;
Ik heb de laatste tijd 'last' van mijn oren. In die zin, ik hoor een hoge fluittoon in een stille omgeving. Toen ik dat opmerkte ben ik (ja ik weet het, te laat) begonnen met gebruik van gehoorbescherming. Ik zit inmiddels aan mijn derde setje maar heb hier nog geen heil in gevonden. Ik heb de indruk dat ik vrij smalle gehoorgangen heb waardoor ik sowieso moeite heb met in indoen en vooral inhouden van oordoppen; hoe ik ze ook inbreng, ze komen er langzaam maar zeker uit.
Wat ik merk als ze er goed inzitten; dof geluid, mn. bas overheerst, totaal geen nuance hoorbaar in mijn eigen geluid waardoor spelen met volumeknop puur op gevoel gaat en de rest van het spelen eigenlijk ook. Gevolg; onzekerheid over of ik zuiver speel, het geluid goed is en ik moet me dermate concentreren op het horen van mezelf dat mijn speelplezier zo'n beetje tot het nulpunt daalt. Ik sta totaal los van de band de klootviolen. Als ik zelf zing hoor ik dat in vergelijking tot de rest veel te hard. Overigens zit het probleem hier enkel bij mijn eigen geluid, de rest hoor ik voor mijn gevoel meer dan voldoende.

Wanneer mijn oordoppen na verloop van tijd wat verder uit m'n gehoorgang zakken een gaan lekken wordt het geluid beter, maar ook harder. Er is prima mee te spelen en haalt de scherpe kantjes er af, maar al met al heb ik het idee dat ik toch nog te weinig bescherming tegen geluid heb.

Blijkbaar boeit het de rest van de band niet zo veel. Zacht spelen zit er daardoor blijkbaar niet in (mijn pogingen daartoe houden slechts enkele minuten stand en daarna gaat de drummer weer steeds harder meppen en zitten we weer op het oude niveau). In-ear is wegens kosten en gedoe ook weinig animo voor wat ik op zich kan begrijpen.

Ik loop daardoor al een paar weken maximaal te ku**en met slecht geluid of angst voor gehoorbeschadiging. Ik word er bloedchagrijnig van en merk dat mijn afzondering en irritatie nogal de vibe uit de hele band haalt.
Via Kim Wilson begreep ik dat hij behoorlijk enthousiast was over zijn 'standaard' (ofwel niet op maat gemaakte) Shure in-ear pluggen van ca. € 150 euro.

Gezien het feit dat ik dus iedereen met oordoppen prima hoor behalve mezelf had ik het idee om zelf met in-ear te gaan spelen met in ear door mijn versterker te micen en een monitorkanaal te pakken voor zang, samen in een simpel mengtafeltje en zo mijn eigen monitoring regel. Dat kan mooi in een klein koffertje ingebouwd worden dus opbouwtijd is minimaal. Mijn versterker heeft ook een direct out, wellicht dat die al volstaat.
Drum/bas/gitaar 2 hoor ik dan door het 'lekken' van de doppen (of bone conduction) en daar zelf mijn eigen geluid helder en genuanceerd overheen zetten met daarbij een lekkere mix van alle zang om zo de koortjes mee te kunnen doen.

Zijn er mensen die dit geprobeerd hebben en vanuit die ervaring kunnen aangeven of dit gaat werken of absoluut niet? Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen want al met al moet ik toch een paar honderd euro investeren en dat vind ik eigenlijk net iets te gekvoor een wilde gok...

Bedankt voor jullie reactie alvast!