Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 56
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.178

    Standaard Wie gebruikt er in-ears zonder mics drums/bas/etc.

    Mensen,

    ik heb veel nuttige en minder nuttige dingen gelezen over het onderwerp maar toch onvoldoende om mijn vraag te beantwoorden. Vandaar toch maar besloten zelf een draadje aan te maken met een concrete vraag.

    Korte inleiding;
    Ik heb de laatste tijd 'last' van mijn oren. In die zin, ik hoor een hoge fluittoon in een stille omgeving. Toen ik dat opmerkte ben ik (ja ik weet het, te laat) begonnen met gebruik van gehoorbescherming. Ik zit inmiddels aan mijn derde setje maar heb hier nog geen heil in gevonden. Ik heb de indruk dat ik vrij smalle gehoorgangen heb waardoor ik sowieso moeite heb met in indoen en vooral inhouden van oordoppen; hoe ik ze ook inbreng, ze komen er langzaam maar zeker uit.
    Wat ik merk als ze er goed inzitten; dof geluid, mn. bas overheerst, totaal geen nuance hoorbaar in mijn eigen geluid waardoor spelen met volumeknop puur op gevoel gaat en de rest van het spelen eigenlijk ook. Gevolg; onzekerheid over of ik zuiver speel, het geluid goed is en ik moet me dermate concentreren op het horen van mezelf dat mijn speelplezier zo'n beetje tot het nulpunt daalt. Ik sta totaal los van de band de klootviolen. Als ik zelf zing hoor ik dat in vergelijking tot de rest veel te hard. Overigens zit het probleem hier enkel bij mijn eigen geluid, de rest hoor ik voor mijn gevoel meer dan voldoende.

    Wanneer mijn oordoppen na verloop van tijd wat verder uit m'n gehoorgang zakken een gaan lekken wordt het geluid beter, maar ook harder. Er is prima mee te spelen en haalt de scherpe kantjes er af, maar al met al heb ik het idee dat ik toch nog te weinig bescherming tegen geluid heb.

    Blijkbaar boeit het de rest van de band niet zo veel. Zacht spelen zit er daardoor blijkbaar niet in (mijn pogingen daartoe houden slechts enkele minuten stand en daarna gaat de drummer weer steeds harder meppen en zitten we weer op het oude niveau). In-ear is wegens kosten en gedoe ook weinig animo voor wat ik op zich kan begrijpen.

    Ik loop daardoor al een paar weken maximaal te ku**en met slecht geluid of angst voor gehoorbeschadiging. Ik word er bloedchagrijnig van en merk dat mijn afzondering en irritatie nogal de vibe uit de hele band haalt.
    Via Kim Wilson begreep ik dat hij behoorlijk enthousiast was over zijn 'standaard' (ofwel niet op maat gemaakte) Shure in-ear pluggen van ca. € 150 euro.

    Gezien het feit dat ik dus iedereen met oordoppen prima hoor behalve mezelf had ik het idee om zelf met in-ear te gaan spelen met in ear door mijn versterker te micen en een monitorkanaal te pakken voor zang, samen in een simpel mengtafeltje en zo mijn eigen monitoring regel. Dat kan mooi in een klein koffertje ingebouwd worden dus opbouwtijd is minimaal. Mijn versterker heeft ook een direct out, wellicht dat die al volstaat.
    Drum/bas/gitaar 2 hoor ik dan door het 'lekken' van de doppen (of bone conduction) en daar zelf mijn eigen geluid helder en genuanceerd overheen zetten met daarbij een lekkere mix van alle zang om zo de koortjes mee te kunnen doen.

    Zijn er mensen die dit geprobeerd hebben en vanuit die ervaring kunnen aangeven of dit gaat werken of absoluut niet? Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen want al met al moet ik toch een paar honderd euro investeren en dat vind ik eigenlijk net iets te gekvoor een wilde gok...

    Bedankt voor jullie reactie alvast!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 februari 2014
    Locatie
    Skèndel
    Berichten
    125

    Standaard

    Ik werk zelf ook met de shures, de 215. Mijn mede bandleden hebben de 315 sets. Het verschil zit 'm in het frequentiebereik geloof ik, maar ik kan prima vooruit met de 215. Ben er dik tevreden over. Ooit in de aanbieding gekocht voor €90,-. Ze dempen voor mij ook behoorlijk het geluid van "buiten", wat ik tevens wel het enige nadeel vind van optredens. Je mist geluid en feedback van de zaal.

    Wij hebben echter wel een draadloze monitor set van (ik dacht) sennheiser of behringer. Dit is gekoppeld aan een (voortaan, en gelukkig maar, was eerst ene komplete kast van hier tot ginder; behringer X32) behringer Xair, met mic's voor de versterkers en overheads voor de drums. Wat hier wel een groot voordeel aan is; je kunt in je eigen in ear het volume van elk instrument afzonderlijk regelen, Voor jezelf. Dus wat jij wilt horen, dat hoor je.

    Dat spul hebben we grotendeels omdat de bassist en de gitarist ook nog eens dit als hobby zien. We hebben zelfs een tijd (toen ik 5 jaar geleden bij de band kwam) zonder versterkers gespeeld, rechtstreeks vanaf multi effectpedals onze eigen PA in. Heb ik altijd minder gevonden. (lees; een hekel aan gehad) Gelukkig hebben de drummer en ik ze daar eindelijk vanaf gekregen nu weer lekker old skool met versterkers en losse pedalen, zij het wel met een minimalere PA en in ears.

    Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik vind dit wel een treurig verhaal eerlijk gezegd. Omdat jouw bandleden het verdommen om zachter te spelen heb jij nu gehoorproblemen die, zeer waarschijnlijk, blijvend zijn. Vraag me af hoe hard het dan wel niet gaat. Je hebt nu constant een pieptoon in je oren, da's toch tinnitus?
    Ik speel ruim 30 jaar in bandjes, waar het er eigenlijk altijd stevig aan toe ging qua geluid en waar ik ook van houd. Als ik ergens speel met zo'n zangeres die direct een Advil hoofd trekt als het een beetje knalt, heb ik al weer spijt dat ik meedoe.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Wat naar om te horen, Vincent. Dit lijkt inderdaad tinnitus 🙊
    Wat in ear spelen betreft: of iedereen in ear en eigen monitor kastje (behringer) of niemand en dan iedereen zachter spelen.
    We hebben in m'n band de luxe van een in ear systeem. Iedereen prikt z'n monitor kastje in de tafel en regelt zijn/haar eigen mix. Hebben we 2 jaar geleden aangeschaft met de verdiensten uit onze optredens en wat ben ik er blij mee. Bij eerdere bands altijd hard en met gehoorbescherming en nu volledig controle over het geluid. Heb m'n mic voor de amp, dat geluid gaat de tafel in en via m'n kastje m'n koptelefoon of met optredens m'n oortjes in.
    Ik zeg: sparen als band en aanschaffen zo'n systeem. Heeft ons totaal 2500 euro gekost!
    En maak het alsjeblieft bespreekbaar voor het echt te laat is en je voor je 50ste doof bent.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Wij hebben nu een paar keer gerepeteerd en gespeeld met die in-ears (die Shure SE215 van mij had ik trouwens voor slechts €25), en het is echt een verademing. Altijd en overal een goed geluid op je oren, en het gaat niet meer knalhard.

    Hoe het echter gaat als jij alleen die doppen in hebt met alleen gitaar is lastig te zeggen. Mijn ervaring is dat alles wat niet door je in-ear komt, ook redelijk langs je heen gaat. Ze dempen behoorlijk, dus van de rest krijg je weinig mee, je bent vrij geïsoleerd. Als je minder afhankelijk bent van de zang qua timing (of je de zang wel of niet nodig bent om te horen waar je precies in een liedje zit, bedoel ik dan), kan het best werken. De rest hoor je erg dof en zacht, je eigen gitaar kan dan zacht over je in-ear om het goed hoorbaar te krijgen. Direct op je oor is echt heel fijn.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard

    Bij mijn band is eerder andersom. Ben bijna de enige die altijd met doppen in speelt. (En 1 van onze zangeressen..)
    Ik gebruik de best dure Elacin op maat doppen, en ik had ook vorig jaar met een nieuw setje dat na verloop van tijd de doppen wat verder uit m'n gehoorgang zakten. Ik heb ze toen vergeleken met de ouwe doppen en die waren gewoon "dieper". Verder m'n oor in.. Dus geklaagd en gratis weer nieuw setje gekregen. Dus als je ook op maat doppen hebt, wellicht even klagen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Ik heb de indruk dat ik vrij smalle gehoorgangen heb waardoor ik sowieso moeite heb met in indoen en vooral inhouden van oordoppen; hoe ik ze ook inbreng, ze komen er langzaam maar zeker uit.
    Vreemd. Ik heb ook hele smalle gehoorgangen. Bij het laten maken werd ook al gezegd dat ze misschien niet goed zouden klinken omdat ze zo smal waren, maar zitten en klinken heerlijk!

    Welke doppen heb jij waar laten maken?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.178

    Standaard

    Bedankt voor de reacties heren

    @ Vester
    Dat het 't beste is om alles uit te versterken snap ik, dat gaat 'm denk ik voorlopig niet worden ivm interesse/kosten.

    @ Erik
    We spelen eigenlijk helemaal niet zo gek hard. Maar een drumstel met een drummer die er zin in heeft gaat al vaak qua decibels over de grens heen waarop het nog aan te raden is daar met gehoorbescherming bij in de buurt te staan. Om dat niveau acceptabel te krijgen moet de drummer echt gaan zitten aaien. En dat gaat niet alleen ten koste van het feit dat hij lekker zit te drummen maar als je heel zacht speelt wordt het enerzijds lastig om energie in een nummer te leggen en dynamiek kan je ook wel vergeten. Het is dus niet per se een kwestie van geen rekening willen houden maar ligt ook verscholen in de fysieke eigenschappen een drumstel. Zo'n kreng gaat gewoon loeihard en dan moet de rest mee.
    Ik speel inmiddels ook een jaar of 14 in verschillende bandjes en ben eigenlijk nog nooit zonder suizende oren een repetitie uitgekomen. Hetzelfde geldt voor talloze stapavonden en concerten. Het gaat op veel plekken gewoon standaard veel te hard. Het ligt dus allemaal wel wat genuanceerder dan dat het in de band een stelletje egoïstische eikels zijn. 98% van de schade heb ik waarschijnlijk buiten de band opgelopen.

    Daarbij treden bij sommige mensen eerder bepaalde klachten op dan bij andere. Zo heb ik snel last van een muisarm en heeft mijn vrouw 2 tot 3 keer per jaar buikgriep. Wellicht dat mijn oren minder kunnen hebben dan gemiddeld. En als ik kijk hoeveel mensen bij een concert/discotheek/repetitie staan zonder gehoorbescherming (net als ik tot een tijd geleden) terwijl dat toch echt heel hard gaat schijnt het 't grootste deel van de bevolking ook eigenlijk weinig te kunnen boeien.

    @Arjan dat zou ook mijn ideaal beeld zijn. Echter is er bij ons nog niet echt sprake van geld verdienen en is de vraag of het ooit zo ver gaat komen. Ikzelf ben wel bereid 500 euro te investeren in het behoud van mijn gehoor en plezier in muziek. Maargoed, ik heb er last van, ik vind het belangrijk én ik kan het betalen. Dat geldt helaas niet voor iedereen in de band.


    @Kim
    ik wilde via een mengtafeltje zelf de zangmonitoren bij mijn gitaar mixen. Wat er in dat geval niet op zit is dus drums, bas en slaggitaar.

    @Harold / @mrweird
    Mijn op maat gemaakte oordoppen zitten op zich wel prima maar die dempen verre van vlak. Gevolg; veel te veel laag waardoor mijn eigen geluid slecht hoorbaar is en ik nuances wel kan vergeten. Daarom probeer ik Pluggerz, de wat duurdere voor muzikanten (die werken dus vrij aardig als ze voor een deel uitzakken) en laatst nog een setje smalle doppen gekocht met hetzelfde resultaat als mijn op maat gemaakte doppen en Pluggerz wanneer ze diep in mijn oor steken.

    Ik moet even kijken van welk merk ze zijn, maar ik kan me wel herinneren dat ik ze ergens in Brabant bij een groothandel heb laten aanmeten. Was een klant van mijn vader destijds dus die heeft dat toen geregeld. Als ik Google op Elacin in dat pand zie zou het dat zo maar kunnen zijn... Dat is echter wel even geleden, de doppen op de site zien er nu anders uit en hebben wisselbare filters. Geen idee welke demping er bij mij in zit nu.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Ik moet even kijken van welk merk ze zijn, maar ik kan me wel herinneren dat ik ze ergens in Brabant bij een groothandel heb laten aanmeten.
    Dan zou het zomaar kunnen dat het doppen voor mensen met cirkelzagen of haakse slijpers zijn.

  10. #10

    Standaard

    let op dat die "standaard" doppen niet bij iedereen passen.

    die shure's blijven bij mij geheel niet zitten. Ik heb ze als backup gekocht voor de maatdoppen. Maar er behoorlijk spijt van.

    Overigens zijn de goede in-ears uit zichzelf erg zacht. Gewoon een koptelefoonuitput op een modeller gebruiken o.i.d. is live niet mogelijk.
    Dan zijn ze te zacht. Pas als ze helemaal afsluitend in je oren zitten hoor je wat.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top