Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 10 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 92
  1. #41
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Wat wel opviel tijdens het sleutelen aan de kit was dat de voedingstrafo een brom produceert. De trafo lag tegen een kistje aan wat als klankkast fungeerde. Dit is een 50 hz brom wat de trafo zelf produceert. Kan het zijn dat de brom doorstraalt naar de speaker. De brommen lijken hetzelfde te klinken. De brom door de speaker is overigens harder. Ik heb de trafo al losgemaakt van het bakkie. Geen verschil. Ik las iets over een mechanische brom bij trafo's. Deze zou ik met een DC blocker moeten kunnen verhelpen. Herkennen jullie dit? Thks

  2. #42
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Verder heb ik twee diodes overbrugt op de buisvoet van de gelijkrichtbuis. Een 6,3 gelijkrichter (DC) geplaatst tussen de 6,3 V van de voeding naar de gloeidraden. Grotere filtercaps geplaatst. De AC losgekoppeld van de gecombineerde schakelaar/volumepot. De signaal draad op de grid van de 6v6 losgehaald. Alles zonder resultaat.
    Omdat de voorversterkerbuis eruit is moet het in de eindtrap of het voedingscircuit zitten. Toch?

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Drebus Bekijk bericht
    Ik las iets over een mechanische brom bij trafo's. Deze zou ik met een DC blocker moeten kunnen verhelpen. Herkennen jullie dit? Thks





    Jaja, natuurlijk. Dat is een mechanische DC blokker.







    Laat je toch niks wijs maken man, een mechanische brom los je toch alleen op door mechanisch iets te doen. Heb je een trafo die overmatig bromt kun je de bouten proberen aan te trekken maar meestal zijn het losse windingen. Dan helpt alleen onderdompelen in lak.

    Er zit misschien wel iets in dat verhaal maar dat gaat over een ongelijkmatige belasting van de trafo en is hier niet aan de orde.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Drebus Bekijk bericht
    Verder heb ik twee diodes overbrugt op de buisvoet van de gelijkrichtbuis. Een 6,3 gelijkrichter (DC) geplaatst tussen de 6,3 V van de voeding naar de gloeidraden. Grotere filtercaps geplaatst. De AC losgekoppeld van de gecombineerde schakelaar/volumepot. De signaal draad op de grid van de 6v6 losgehaald. Alles zonder resultaat.
    Omdat de voorversterkerbuis eruit is moet het in de eindtrap of het voedingscircuit zitten. Toch?
    Je conclusie is juist. Ik had hiervoor ergens gevraagd of hij ook uit de speaker bromt ZONDER eindbuis. Klinkt gek maar het is wel mogelijk. Verkeerde plaatsing van de trafo's kan wel degelijk een output veroorzaken.

    Dan even dit, door het maken van allerlei probeerseltjes kun je er zelfs fouten bij maken en de problemen alleen maar verergeren. Ik zou zeggen stop met experimenteren en los het probleem op. Tenslotte moet elke amp bromvrij kunnen werken.

    edit:
    Ik las dat je signaal draad van het stuurrooster had losgemaakt. Beter is om het rooster gewoon aan massa te leggen. Laat je het rooster namelijk vrij hangen zal de buis zeker brom oppikken.

    Een 5F1 is de meest simpele amp waarmee nou niet bepaald zorgvuldig is ontworpen. Een single ended eindtrap is zo al eerder aan het brommen omdat je een onberispelijke voeding moet hebben. Daarin vind ik de 16uF eigenlijk wel erg krap. Bij een balans eindtrap is dat allemaal niet zo nauwkeurig.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 30 januari 2020 om 13:06
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #45
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Laat je toch niks wijs maken man, een mechanische brom los je toch alleen op door mechanisch iets te doen. Heb je een trafo die overmatig bromt kun je de bouten proberen aan te trekken maar meestal zijn het losse windingen. Dan helpt alleen onderdompelen in lak.
    Er zit misschien wel iets in dat verhaal maar dat gaat over een ongelijkmatige belasting van de trafo en is hier niet aan de orde.[/QUOTE]

    Ha ha. Nee hij klinkt niet overmatig. Dan sluit ik dit voorlopig maar uit. Ik ben ook maar aan het graven.

  6. #46
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Dan even dit, door het maken van allerlei probeerseltjes kun je er zelfs fouten bij maken en de problemen alleen maar verergeren. Ik zou zeggen stop met experimenteren en los het probleem op. Tenslotte moet elke amp bromvrij kunnen werken.

    Ik heb de probeersels gejat van Dlab. Zie YouTube filmpje. Volgens mij zegt hij wel goede dingen. Inderdaad een valkuil om gelijk in het wilde weg te expirimenteren. Hij zegt overigens ook iets over meer capaciteit voor de filtercaps. 33, 22 en 10 uF. Dat scheelt nogal. Het effect moet ik nog proberen.

    https://youtu.be/bqajFiV8wfc

    edit:
    Ik las dat je signaal draad van het stuurrooster had losgemaakt. Beter is om het rooster gewoon aan massa te leggen. Laat je het rooster namelijk vrij hangen zal de buis zeker brom oppikken.

    Deze ga ik ook proberen.

  7. #47
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Ik heb een goede stap gemaakt. Ik heb de capaciteit van de 16uF van de B+ naar 36uF gebracht. Ik had nog een eelco liggen die ik parallel heb gezet met de 16uF cap. De brom is meer dan de helft minder. Met de NF uit nog minder brom.
    Ik ga kijken of ik de brom helemaal weg kan krijgen door de andere caps ook te vergroten. Dat zou dat de tweede moeten zijn die aan het schermrooster (pootje4) zit. Zit ik op de goede denklijn.

  8. #48
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Ik zit me ook te bedenken of het niet komt door het ontwerp (wat Cluseau al aangaf).
    Het schema toch ooit gebaseerd op een netspanning van 110 Volt AC. Wij hebben nu 230 V.
    Ik kan me zo voorstellen dat dat aanpassingen vraagt aan het schema. Waaronder de waarden van de filtercaps.
    Misschien vragen jullie je af van welke planeet ik kom. Ik probeer enkel te snappen hoe dit allemaal werkt.
    Dan kan ik door naar een 5E3. Ha ha.

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Je gelijkrichter zet wisselspanning om in een pulserende gelijkspanning. Zoals de lucht uit een compressor. Tijdens afwezigheid van de puls moet de spanning dus ergens anders vandaan komen. Daarvoor is je buffer elco. Deze wordt opgeladen tot de topwaarde van de puls en voorziet de amp van spanning gedurende de terugloop. (bij de compressor is dit het drukvat) Als de capaciteit te laag is ontstaat er een te grote terugloop, hoorbaar als een brom. Deze brom is wel 100Hz maar jij zegt last te hebben van 50Hz. Dit klopt dus niet. Bij een single ended eindtrap kun je beter gelijk 100uF er in plaatsen direct achter de diode.

    De voeding van het schermrooster moet al helemaal zo strak mogelijk zijn omdat elk rimpeltje daar versterkt aan de uitgang hoorbaar wordt. Het schermrooster moduleert namelijk net als het stuurrooster. De stroom is wel een stuk lager dus de buffer loopt niet zo snel leeg als de anodevoeding. Toch is 50uF ook een zekere maat voor bromvrij functioneren. Zorg wel dat deze voor de weerstand zit, die is namelijk om de stroom te begrenzen.

    edit:
    Ben je er zeker van dat je brom 50Hz is dan heb je een defecte gelijkrichter of een bedradingsfout.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 1 februari 2020 om 12:29

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 oktober 2011
    Locatie
    Zaanstad
    Berichten
    201

    Amp !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Bij een single ended eindtrap kun je beter gelijk 100uF er in plaatsen direct achter de diode.

    De voeding van het schermrooster moet al helemaal zo strak mogelijk zijn omdat elk rimpeltje daar versterkt aan de uitgang hoorbaar wordt. Het schermrooster moduleert namelijk net als het stuurrooster. De stroom is wel een stuk lager dus de buffer loopt niet zo snel leeg als de anodevoeding. Toch is 50uF ook een zekere maat voor bromvrij functioneren. Zorg wel dat deze voor de weerstand zit, die is namelijk om de stroom te begrenzen.

    edit:
    Ben je er zeker van dat je brom 50Hz is dan heb je een defecte gelijkrichter of een bedradingsfout.
    Leuk artikel, veel mensen worstelen hiermee. Ik meen in het boek van Blesco te lezen dat er grenzen zijn, aan het plaatsen van de elco achter de 5Y3 gelijkrichtbuis. Er staat zelfs een matrix blz. 380 bij met maximale waardes.
    https://books.google.nl/books?id=VMj...nt 5Y3&f=false

    Je geeft aan dat de 50uF elco de eerste in lijn moet zijn? Dus voor de 10K weerstand? Volgens heeft Nico mij uitgelegd dat wanneer je de eerste elco te groot maakt, de stroom door de buis te groot wordt en deze een vroegtijdige dood sterft. Hij gaf toen aan dat de keuze voor een choke een betere was. Ging over de 5E3.
    Zal het wel fout zien, maar als Drebus de Elco te groot maakt en de buis gaat kapot dan is hij weer net zo ver.
    Laatst gewijzigd door Wop6670; 1 februari 2020 om 13:48

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top