Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 92
  1. #11
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dat doet me toch denken aan een opgepikte brom. De bedrading van de ingang naar de eerste buis kan brom oppikken. Waar zit de kathodeaansluiting van je eerste buis? Best is zo dicht mogelijk bij de ingangsjack.
    Het ingangssignaal gaat direct naar de buisvoet. Als ik aan de signaaldraad en de kathode draad rommel hoor ik verandering in het freq. Alleen het volume neemt niet af. Morgen weer verder. Het is mijn eerste leer projectje. Bedankt nogmaals voor je reactie.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Ff domme vraag. De draad aan de ingang, wat is dat er voor eentje? Waar heb je kern en waar heb je mantel vastgebakken ? Is er ook nog een stukkie niet vastgebakken?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  3. #13
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    De bias of negatieve spanning voor instelling van de eindbuis waarvan ik me nu realiseer dat jij die niet hebt. Jou amp heeft een kathode bias.

    Heb je zonder eindbuis ook brom?
    Toch nog even gekeken. Zonder eindbuis geen brom. Dan krijg je toch ook geen signaal op je speaker?
    Als ik aan draad point 7 van buisvoet (preamp) naar de potmeter rommel veranderd het geluid ook.
    Dit is toch de spanning op het rooster van de tweede voortrap? Ik probeer het schema te doorgronden.

  4. #14
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Nog iets ontdekt. De twee draden van de primaire zijde van de output trafo zitten verkeer om. Er zijn een paar schakelingen omloop. Ik heb de blauwe draad op B+ (positieve zijde 1e elco) en de rode draad op de anode van de eindbuis. Maakt dat iets uit? Kan ik ze zonder meer omwisselen?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Drebus Bekijk bericht
    Toch nog even gekeken. Zonder eindbuis geen brom. Dan krijg je toch ook geen signaal op je speaker?

    Dat zou je zeggen he. Toch kun je brom hebben met alleen een speaker en een totaal niet aangesloten uitgangstrafo. In sommige gevallen is dat ook een oorzaak. Gewoon slecht ontwerp.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Drebus Bekijk bericht
    Nog iets ontdekt. De twee draden van de primaire zijde van de output trafo zitten verkeer om. Er zijn een paar schakelingen omloop. Ik heb de blauwe draad op B+ (positieve zijde 1e elco) en de rode draad op de anode van de eindbuis. Maakt dat iets uit? Kan ik ze zonder meer omwisselen?
    Je hebt dan meekoppeling ipv de bedoelde tegenkoppeling. Dit kan zeker gevolgen hebben voor het bromniveau. Draai maar om, leuk om te proberen. Maakt verder voor de werking niet uit.

  7. #17
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ff domme vraag. De draad aan de ingang, wat is dat er voor eentje? Waar heb je kern en waar heb je mantel vastgebakken ? Is er ook nog een stukkie niet vastgebakken?
    Hoi, Dat is een enkele draad. Deze loopt van de 2 ingangsweerstanden (68k) naar het rooster van de 1e voorversterkerbuis. Zie schema 5f1

  8. #18
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Je hebt dan meekoppeling ipv de bedoelde tegenkoppeling. Dit kan zeker gevolgen hebben voor het bromniveau. Draai maar om, leuk om te proberen. Maakt verder voor de werking niet uit.
    Ga ik doen. Ik laat het je weten. Thanks

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Drebus Bekijk bericht
    Hoi, Dat is een enkele draad. Deze loopt van de 2 ingangsweerstanden (68k) naar het rooster van de 1e voorversterkerbuis. Zie schema 5f1
    Geen gevlochten mantel die aan 1 kant aan massa hangt?


    Bij mij was het een behoorlijke lengte en die moest ik met afgeschermd draad doen. Ja het zijn dat je hier hetzelfde probleem hebt. Weet je al waar het ergens ontstaat? Bij welke trap?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    Laatst gewijzigd door Tabula Rasa; 26 maart 2017 om 09:48
    147-c Guitars

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Bij mij was het een behoorlijke lengte en die moest ik met afgeschermd draad doen. Ja het zijn dat je hier hetzelfde probleem hebt. Weet je al waar het ergens ontstaat? Bij welke trap?
    Ben idd ook bang voor de verbinding tussen jack en eerste trap zeker als deze lang is of langs de gloeidraden loopt. De brom wordt ook minder als een gitaar wordt aangesloten omdat de pickup van de gitaar de ingang dempt. Toch denk ik dat op meerdere plekken brom ontstaat omdat de eindbuis alleen ook al niet zuiver is. Een en ander moet je toch wel stapsgewijs aanpakken en kan voor de beginner een lastige klus zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top