Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 10 EersteEerste ... 8910
Weergegeven resultaten: 91 t/m 92 van 92
  1. #91
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wop6670 Bekijk bericht
    De load schakelaar is dus geen optie.
    Bij een buizengelijkrichter niet, anders wel. Laat er geen misverstand over bestaan; als je een amp op lage spanning laat draaien gaan de buizen veel langer mee dan op hoge spanning. Een knop om de amp standby te zetten (op minimaal vermogen te laten draaien) is echt geen slecht idee. Punt is gewoon dat de gebruikelijke uitvoering van de standby-knop slecht is.

    Het regelen van de B+ in een amp kan veel opleveren. Frans noemde de soft-start optie al. Zelf ben ik groot fan van het regelen van de B+ met een draaiknop. Meestal staat mijn amp rustig op 40 Volt te pruttelen en als er 'headroom' nodig is dan draai je gewoon de knop open. Bijkomend voordeel is dat de buizen zowat eeuwig mee gaan.


    Buizen gaan achteruit door een combinatie van hoogspanning, hitte en tijd. Bij het terugschroeven van de B+ haal je de hoogspanning weg, en ook een groot deel van de hitte. Bonus dus.

    Een valkuil is dat als je de stroom door de buizen voor langere tijd volledig afknijpt terwijl ze gloeien, er weer een ander faalmechanisme optreedt bij de kathode. Dit is dus wat er bij de gebruikelijke standbyknop gebeurt. Dit is ook wel bekend als 'sleeping sickness', 'cathode poisoning' en 'interface resistance'.

  2. #92
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 oktober 2011
    Locatie
    Zaanstad
    Berichten
    201

    Standaard

    Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Ik houdt het gewoon bij aan en uit. Blij dat Drebus zijn versterker goed is. Die schijnt nu mooi stil te zijn.
    Goede discussie. Heb er weer wat van opgestoken.
    Bedankt voor de terugkoppeling mannen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top