Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 92
  1. #71
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    1 een g2 mag best een elco hebben maar wel aan de voedingzijde van de g2 weerstand. De buispen g2 mag dus alleen een weerstand aan zitten

    .
    Waarom eigenlijk?

  2. #72
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Moet ik dat jouw nou uitleggen Frits?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #73
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Heja, doe 'es!

  4. #74
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Heb zo'n gevoel dat je me in de zeik zit te nemen maar vooruit.


    Zonder deze weerstand zou G2 veel stroom gaan trekken op de momenten dat de anode spanning gaat dalen als gevolg van het audiosignaal. De G2 spanning zou dan hoger worden dan de anode en daardoor zal de stroom toenemen, sterker nog over de limit gaan. Dit is visueel waar te nemen als je door de openingen naar G2 kijkt. In sommige gevallen geeft deze dan meer licht dan de gloeidraad zelf. Door de weerstand op te nemen wordt deze stroom beperkt maar veroorzaakt ook vervorming van het signaal. Daar moet dus een comprimis in gevonden worden. Zou je nu direct aan G2 een elco plaatsen dan heeft deze weerstand geen enkele zin omdat het audio veel sneller fluctueerd dan de elco kan volgen. De G2 spanning blijft daardoor stabiel en dat was nou net niet de bedoeling van de G2 weerstand.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #75
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    2 ik snap die max capaciteit niet zo goed. Om de 1e elco te laden wordt de stroompiek begrenst door de langzaam opwarmende gelijkrichter. Eenmaal geladen hoeft de voeding alleen maar te zorgen dat de elco vol blijft maw hoeft alleen het verbruikte aan te vullen.
    Klopt maar hoe groter de elco, hoe korter de laadpulsen omdat de spanning op de elco tussen de laadpulsen minder inzakt. Hoe korter de laadpulsen, hoe sterker de stroompieken.

    Dit is echt wel een significant effect. Een te grote elco aan je 5Y3 in combinatie met een 'stijve' hoogspanningswikkeling (weinig interne weerstand) en een grote DC stroom zorgen voor te grote stroompieken waardoor de kathode van de 5Y3 naar de knoppen gaat.

  6. #76
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Klopt maar hoe groter de elco, hoe korter de laadpulsen omdat de spanning op de elco tussen de laadpulsen minder inzakt. Hoe korter de laadpulsen, hoe sterker de stroompieken.

    Dit is echt wel een significant effect. Een te grote elco aan je 5Y3 in combinatie met een 'stijve' hoogspanningswikkeling (weinig interne weerstand) en een grote DC stroom zorgen voor te grote stroompieken waardoor de kathode van de 5Y3 naar de knoppen gaat.

    Met alle respect Fred maar dit slaat nergens op. Dus jij zegt dat de laadpieken groter zijn naarmate de elco minder ontladen is? Het tegendeel is waar. Hoe verder de elco ontlaad hoe groter het spanningsverschil tussen de restlading en de top van de nieuwe puls dus des te meer laadstroom er loopt om dat weer aan te vullen. Simpel de wet van ohm.

    Die 5Y3 heeft al zo'n hoge interne weerstand dat die een eventueel krachtige hs wikkeling best op kan vangen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #77
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ho, even goed kijken wat we constant houden en wat we veranderen tijdens het gedachte-experiment. Ik zeg inderdaad dat de laadpulsen groter worden als de elco groter is, mits de omstandigheden gelijk blijven.

    Jouw beredenering is geldig als je de DC stroom gaat vergroten, en de rest gelijk blijft. Dus bij een gelijkblijvende elco.

    In beide gevallen worden de stroompulsen groter.

    In mijn verhaal wordt de rimpel op de elco kleiner. In jouw verhaal wordt de rimpel op de elco groter.


    Ik geef wel toe, ik heb niet belicht dat als de impedantie van de elco klein is t.o.v. de impedantie van trafo en diode, de laadpulsen nauwelijks groter worden als je de elco groter maakt. Logisch natuurlijk, want de stroom wordt dan beperkt door trafo en diode. Dat is bij een 5Y3 al vrij snel het geval door die interne weerstand die jij al noemt.

    Je raadt het vast al, ik heb het in een simulatie gegooid. Zelfs met een mooie curve voor de 5Y3.
    De waardes voor de elco zijn: 1u 2,2u 4,6u 10u 22u 46u 100u 220u 460u 1000u.
    Er is te zien dat mijn verhaal in principe klopt, maar in dit geval geen praktische toepassing heeft. Als je de elco vergroot van 10u naar 1000u neemt de piekstroom welgeteld 1% toe. De impedantie van de 5Y3 overheerst zoals jij al aangaf.
    Als de waarde van de elco keer tien gaat, gaat de rimpel keurig gedeeld door tien.

    Laatst gewijzigd door fredjuh; 11 februari 2020 om 22:44

  8. #78
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Moet je zien wat er gebeurt als je er een GZ34 in prikt ipv een 5Y3. Geleidbaarheid van de diode is 16x zo hoog.

    De B+ gaat van 259 Volt naar 324 Volt met de andere diode. De piekstroom gaat van 190 mA naar 460 mA. (elco 1000u)
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 11 februari 2020 om 23:06

  9. #79
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    In mijn verhaal wordt de rimpel op de elco kleiner. In jouw verhaal wordt de rimpel op de elco groter.
    Huh , bovenstaande vat ik ff niet maar laat het even voor onze gedachtenknik.


    Toch wel benieuwd waar die knik zit heb ik ook ff een simulatie in elkaar gedraaid. Ik doe het alleen simpel zonder allemaal grafiefen, nergens voor nodig. Wel mooi, dat dan weer wel.

    Als ik voor mezelf iets wil aantonen trek ik het vaak door naar het extreme waardoor te verwachten verschillen duidelijk zichtbaar zijn. Daarom ben ik in onderstaand schema uit gegaan van 20uF en 1000uF. Enkelfasig gelijkgericht om een nog grotere rimpel zichtbaar te maken.



    Links en rechts zie je twee identieke schakelingen. Links met 1000uF in de grafiek blauw en rechts 20uF in de grafiek groen. De silicium diode met inwendige weerstand van 250 ohm stelt de buis voor. Wat voor buis maakt hier niets uit, het is een kwestie van meer of minder.

    In de grafiek hieronder zie je een meting van de stroom door de diode in de periode van 0 tot 10 sec. Mij zegt het al genoeg maar voor andere meelezers heb ik de stukken aan het eind en begin wat uitvergroot.


    Hieronder het verloop van 0 tot 440mSec. Je ziet dat de stroom door D2 vele malen groter is. Tot zover correct maar kom daar later op terug.



    Hier zie je het totaal verloop (van 0-10sec) van de stroom door D2 in blauw en D1 in groen. Vanaf 4 Sec is de puls door beide diodes indentiek.



    Hieronder het stuk tussen 7 en 8Sec nog even uitvergroot. De laadulsen lopen exact over elkaar.


    Nu het grote veschil uit de eerste 500mSec:

    Daar zie je dus wel een groot verschil maar in werkelijkheid zal dat er niet zijn omdat de buis zeker 20Sec nodig heeft om op te warmen. In beide gevallen zal de laadpuls heel geleidelijk oplopen als gevolg van de opwarmtijd.

    Ben je overtuigd?
    Laatst gewijzigd door cluseau; 12 februari 2020 om 10:27 Reden: "p" toets defect
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #80
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    De eerlijkheid gebied me het volgende toch even te vermelden:

    Nog even aan t klooien met de simulatie ontdekte ik toch wel iets merkwaardigs wat weer in de richting van Fredjuh's theorie wijst. Het gaat ons niet om het gelijk maar het moet gewoon duidelijk worden hoe het nu zit.

    Als ik de inwendige weerstand van 250 ohm verwijder zie ik wel iets verschil ontstaan in de laadpuls. Deze wordt stijler en smaller, maw de piekwaarde neemt toe. Daartegenover neemt de tijdsduur af zodat waarschijnlijk wel hetzelfde ontwikkelde vermogen ontstaat. In deze onrealistische situatie zou de theorie van Fred dus kunnen maar in de praktijk komt daar niets van terecht vrees ik. Ik denk ook niet dat de buis hier warm of koud van zal worden.



    Een zekering van 1A kan ook makkelijk meer verdragen als dat maar kort genoeg duurt. Ik heb al eens pieken van 25A gemeten waarbij de zekering toch niet uitfikt. Als de piek namelijk heel kort aanwezig is kan het zijn dat het draadje er niet warm van wordt en uiteindelijk is het de warmte ontwikkeling die de zekering doet sneuvelen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top