Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 92
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard Brom in Fender Champ 5F1 Diy kit

    Beste allen, Wellicht kan iemand mij helpen met het volgende. Ik heb een 5F1 champ kit gebouwd. Met wat hulp en mijn eigen beperkte kennis van elektrotechniek heb ik de amp aan de praat gekregen. Het basis geluid is werkelijk te gek. Wel op een goede speakerkast overigens. 5 Watt is echt genoeg. Alleen zit er een irritante brom in. Zo te horen een 50 hz brom. Met het volume op 0 al hoorbaar. Bij meer volume wordt de brom sterker.
    Kan iemand mij helpen? Groeten Andre

  2. #2
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Ter aanvulling. Als ik de gitaarkabel aansluit wordt de brom iets minder.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Gebruik je randaarde? Anders grote kans op 50Hz
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Staan de kernen van de trafo's wel haaks op elkaar of induceert de lichtnetfrequentie vanuit de PT zo de OT in?
    Verder de PT 'ver' van de ingang houden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Bedankt voor je reactie. Ik gebruik randaarde. Zonder randaarde is het resultaat hetzelfde. Volgens het kitje zit de aardedraad van het netsnoer samen met de rood/zwarte draad van de power trafo aan het chassis gesoldeerd. Aan massa dus.

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Hoi, bedankt voor je reactie. Het kitje komt overeen met het origineel. Ik ga er vanuit dat de trafos goed zijn gepositioneerd. De inputs en de PT zitten iedere aan een kant op het chassis.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Dan hebben we een aantal mogelijkheden over. Om te beginnen uitzoeken waar de brom ontstaat. Kijk of je nog brom hebt met alleen de eindbuis. Is het nu weg dan ontstaat het in de preamp. Is het niet weg schenk dan wat aandacht aan de post van plant of kijk naar de kwaliteit van je biasspanning. Een scoopje is dan wel gewenst. Blijkt het in de preamp te zitten dan even spelen met de bedrading. Het kan zijn dat hij brom oppikt aan de ingang.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Drebus Bekijk bericht
    Ter aanvulling. Als ik de gitaarkabel aansluit wordt de brom iets minder.
    Dat doet me toch denken aan een opgepikte brom. De bedrading van de ingang naar de eerste buis kan brom oppikken. Waar zit de kathodeaansluiting van je eerste buis? Best is zo dicht mogelijk bij de ingangsjack.

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    7 februari 2014
    Locatie
    Velsen
    Berichten
    42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dan hebben we een aantal mogelijkheden over. Om te beginnen uitzoeken waar de brom ontstaat. Kijk of je nog brom hebt met alleen de eindbuis. Is het nu weg dan ontstaat het in de preamp. Is het niet weg schenk dan wat aandacht aan de post van plant of kijk naar de kwaliteit van je biasspanning. Een scoopje is dan wel gewenst. Blijkt het in de preamp te zitten dan even spelen met de bedrading. Het kan zijn dat hij brom oppikt aan de ingang.
    Met alleen de eindbuis erin hoor ik een lichte brom, 50hz. De trafo kan ik niet verplaatsen. Met de voorversterkerbuis is het gebrom iets harder. Wat bedoel je met de kwal van de bias spanning? Ik weet niet welke spanning het moet zijn. Ik kan op mijn werk met een scoop kijken.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    De bias of negatieve spanning voor instelling van de eindbuis waarvan ik me nu realiseer dat jij die niet hebt. Jou amp heeft een kathode bias.

    Heb je zonder eindbuis ook brom?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top