Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Cathode volger

  1. #1

    Standaard Cathode volger

    Sinds enige tijd heb ik een champ clone gemaakt waar ik heel blij mee ben. Ik besloot vorige maand deze te modden door er een passive tonestack aan toe te voegen ( bass, mid, treble).

    Gevolg was dat er nauwelijks meer signaal was na de tonestack. De load bleek dus veel te zwaar.

    En daarom heb ik besloten om een cathode volger te plaatsen voor de tonestack zodat de uitgangsimpedantie lager is dan de ingangsimpedantie waardoor er minder toneverlies is.
    N
    Nu zat ik eens goed te kijken naar schema's van cathodevolger en het volgende viel mij op:

    - vrijwel elke buis kan je gebruiken voor deze applicatie. Klopt dit?
    - de ecc83 of 12ax7 komt vaak voor
    - bepaalde fabrikanten van deze buis zijn minder geschikt voor een cf. Ik las dat meneer fuchs wegblijft van jj buizen met deze applicatie. Waarom is dit?
    - In vrijwel elk schema van bijvoorbeeld een 12ax7 cf, staat een ander voltage genoemd op de b+. Meestal staat er 325 volt, maar ik heb ook 285 volt en nog lager gezien. Welk effect heeft de hoogte van de voltage op het circuit?
    - soms wordt er een ingangs en of uitgangscondensator gebruikt. Waarom is dit.

    Hopelijk weet er iemand antwoorden op mijn vraag.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    De cf is goed om de tonestack aan te sturen maar deze geeft ook een flinke verzwakking. Die verzwakking zal je ook moeten ophalen met een trapje.

    De anodespanning heeft in jouw geval geen invloed, 100v kan, 300v kan ook. De kathodespanning volgt gewoon de roosterspanning alleen de energie komt uit de anodespanning waardoor de roosterspanning is ontlast. De spanningsversterking is iets minder dan 1x.

    Als iemand weg blijft bij jj is dat zijn goed recht maar ik ga er niet in mee.

    Als er soms condensatoren worden gebruikt is dat omdat bepaalde spanningsniveau's ongewenst of juist gewenst is.

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor alle antwoorden. Weer iets geleerd.

  4. #4

    Standaard

    Probeer ook eens de plaatweerstand (van de buis net voor de EQ) op te trekken tot 220k of 330k, dat verhoogt de versterking aanzienlijk en is mss genoeg.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WDeeGee Bekijk bericht
    Probeer ook eens de plaatweerstand (van de buis net voor de EQ) op te trekken tot 220k of 330k, dat verhoogt de versterking aanzienlijk en is mss genoeg.
    Het verhogen van de weerstand gaat je niet meer versterking geven omdat de instellingen anders zijn geworden. De loadlijn wordt veel vlakker waarde de feitelijk versterking weer teniet wordt gedaan. Daarnaast wordt de uitgangsimpedantie verhoogd en het signaal wederom wordt verzwakt.

    Als je persé de tonestack wilt toevoegen, kijk eens gewoon naar een standaard Fender BF schema. De eerste trap dient om een versterking (rond de 20dB) te maken om de S/N ratio te verbeteren. De EQ verzwakt weer iets van 20dB. De trap na de EQ versterkt weer iets van 20dB. Je hebt dus een 2e trap nodig na de EQ om hetzelfde effect te hebben als zonder een EQ. Van dat extra buisje heb je nog een trap over en daar zou je evt. een CF van kunnen maken om meer drive op de eindpit te gooien.
    Overigens geen idee of de Voedingstrafo de extra 300mA gloeistroom kan hebben. Dan zou ik de specs moeten nakijken. Die 2-3mA van de plaatstroom gaat het niet uitmaken.
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top