Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 29

Discussie: Compressor

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Vanavond heb ik voor het eerst weer repetitie, gisteravond ben ik naar het repetitiehok gegaan om de compressor te installeren.

    Na heel wat gehannes - thuis deed de compressor het prima, in het hok begaf hij het na een paar minuten, heel bizar - zijn we tot de conclusie gekomen dat de Effectrode niet doet wat ik wil.

    Nu heeft onze geluidsman sowieso de neiging om ALLES uit elkaar te halen. Was ook het eerste wat hij wilde doen toen ik aankwam (mocht niet van mij, wilde hem eerst eens aan de tand voelen). Later kreeg hij zijn zin, en ik denk dat een vorige eigenaar er niet al te zuinig mee om is gegaan. Een van de potmeters was brak, en ergens was een pootje tussen uitgeknipt. Heeft een uur of 3 gekost, maar hij doet het weer. Dus als je hem straks op marktplaats voorbij ziet komen: ik licht niemand.

    Anyway, terug naar de inhoud. Voor fingerpicking is hij wel lekker, maar hij geeft ook een flink sausje aan je palet. Inderdaad dus, niet zo transparant. Ik vond hem wel lekker (Robert was minder fan), alleen dus totaal niet voor mijn doeleinde. De compressor (een rack-ding van Boss) die geluidsman Robert voor me had gescoord doet dat klusje wél heel goed. Niet alleen is die wat transparanter, maar hij is ook beter in te stellen.

    Wat ik namelijk zocht is niet een compressor die alleen de mate van compressie (en attack eventueel) kan instellen. Treshold is het belangrijkste: zodra de Effectrode aanstaat, wordt alles wat binnenkomt gecompresst. Is zijn werk en dat doet hij prima, maar wat ik zoek is dat je best veel headroom hebt voordat hij ingrijpt. Alleen als ik 3 distortions over elkaar stapel, dan grijpt hij flink in. Of nouja flink, da's afhankelijk van de ratio.

    Enfin, ik ben blij. Leerzaam avondje, een droom armer, de Effectrode kan er weer uit, de Boss kost iets meer dan een kwart van het geld. En hij past onder twee andere pedalen.

    De Comp Nova is trouwens ook goedgekeurd, eigenlijk is dat ook gewoon een prima ding (maar voor andere toepassing: de Boss staat aan het einde van mijn keten en is always on)

  2. #12

    Standaard

    Soms een nadeel van tweedehands is dat je inderdaad niet altijd weet hoe de vorige eigenaar ermee om is gesprongen :-/ Ik las laatst dat John Petrucci van DT een DBX rack compressor/limiter aan het einde van zijn keten heeft die altijd aan staat. Dus een compressie met ratio, threshold en attack regeling is wel een vereiste voor deze toepassing. Als eerder gemeld de Carl Martin doet dit erg goed maar naar het zien van enkele Cali76 YT videos doet deze het misschien nog wel iets fraaier en met name door de extra blend knop.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Lo Lands Bekijk bericht
    Soms een nadeel van tweedehands is dat je inderdaad niet altijd weet hoe de vorige eigenaar ermee om is gesprongen :-/ Ik las laatst dat John Petrucci van DT een DBX rack compressor/limiter aan het einde van zijn keten heeft die altijd aan staat. Dus een compressie met ratio, threshold en attack regeling is wel een vereiste voor deze toepassing. Als eerder gemeld de Carl Martin doet dit erg goed maar naar het zien van enkele Cali76 YT videos doet deze het misschien nog wel iets fraaier en met name door de extra blend knop.
    heb de vorige eigenaar zojuist even aangesproken. Tenzij hij een heel goede oplichter is weet hij oprecht van niks. Ik snap niet waar het is misgegaan, maar naar mijn idee is hij te goeder trouw.

    Wat de blend-functie betreft: dat lijkt me juist niet handig, en als het goed is ook niet nodig. Als de compressor alleen maar op de juiste momenten gain reduceert, zonder dat de klank verandert, dan werkt een clean blend alleen maar averechts omdat een deel van het signaal alsnog te hard staat - de dans ontspringt. Dan kun je beter goed de ratio kunnen instellen.

    Maar goed, mocht de Boss het werk uiteindelijk niet goed doen, zal ik alsnog ook even naar de Carl Martin kijken ja.

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    heb de vorige eigenaar zojuist even aangesproken. Tenzij hij een heel goede oplichter is weet hij oprecht van niks. Ik snap niet waar het is misgegaan, maar naar mijn idee is hij te goeder trouw.

    Wat de blend-functie betreft: dat lijkt me juist niet handig, en als het goed is ook niet nodig. Als de compressor alleen maar op de juiste momenten gain reduceert, zonder dat de klank verandert, dan werkt een clean blend alleen maar averechts omdat een deel van het signaal alsnog te hard staat - de dans ontspringt. Dan kun je beter goed de ratio kunnen instellen.

    Maar goed, mocht de Boss het werk uiteindelijk niet goed doen, zal ik alsnog ook even naar de Carl Martin kijken ja.
    Kan natuurlijk ook een maandagmorgen modelletje zijn geweest waar de vorige eigenaar niet van wist en of ook geen last van heeft gehad?

    Een blend control moet je iets subtieler benaderen. Je kunt van helemaal compressie 'wet' naar voledig 'dry' en alles daar tussen in. Dus zeg maar 25% dry toevoegen aan je 75% wet (parallel compression) doet soms meer goed dan dat het direct het doel voorbij gaat. Uiteindelijk hoef je de blend knop ook niet te gebruiken als je vind dat het een averechts effect heeft :-)

  5. #15

    Standaard

    voor studiocompressie die onhoorbaar werkt kan het zin hebben te zoeken naar een aphex dominator.
    Die doen tweedehands tussen de 200 en 300 euro en hoor je vrijwel niet werken.

    Ook top voor op je in-ears trouwens.

    Die dingen gaan er bij lokale radiostations massaal uit voor software.

    zo een Cali zou ik trouwens ERG graag hebben. Die kleuring is geweldig!
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  6. #16
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Een gitaarcompressor doet het toch altijd het beste aan het begin van de keten. Je zegt dat je niet meer verzadiging wilt hebben, maar een compressor heeft wel degelijk dat effect.
    Ik zelf gebruik op al mijn geluiden een compressor op een paar cleane geluiden na. In combinatie met overdrive en distortion maakt het voor de dynamiek niet zoveel uit want overdrive en distortion pedalen vlakken de dynamiek ook al af.
    Voor mijn lead geluiden zet ik de compressor voor de overdrive of distortion voor meer vervorming en een vloeiender geluid.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Een gitaarcompressor doet het toch altijd het beste aan het begin van de keten. Je zegt dat je niet meer verzadiging wilt hebben, maar een compressor heeft wel degelijk dat effect.
    Ik zelf gebruik op al mijn geluiden een compressor op een paar cleane geluiden na. In combinatie met overdrive en distortion maakt het voor de dynamiek niet zoveel uit want overdrive en distortion pedalen vlakken de dynamiek ook al af.
    Voor mijn lead geluiden zet ik de compressor voor de overdrive of distortion voor meer vervorming en een vloeiender geluid.
    Openingspost niet gelezen?

    @ verzadiging: nee, wat ik niet wil is nog een extra trap oversturing. Wat ik wil is het probleem oplossen dat ik van clean met een miniscuul randje naar compleet over de top distortion wil zonder al te grote volumeverschillen, en zonder volumes te hoeven bijstellen.

    Het leuke aan die boss compressor is trouwens dat ook mijn tremolo's gewoon bleven werken. Dus wonderbaarlijk genoeg lijkt die precies te doen wat de geluidsman en ik voor ogen hebben (want laten we wel wezen, hij was degene die het probleem aankaartte. Reden dat we de oplossing letterlijk dicht bij mij zoeken, is dat elk mengpaneel weer anders werkt qua compressie en dat hij geen zin heeft om straks voor elk spoor losse fx mee te slepen)

    Overigens, sorry als deze post geïrriteerd overkomt. Maar ik heb hier uitgebreid uitgelegd wat ik precies van de compressor wil, en dat doet hij gewoon niet aan het begin van de keten. Dat is een heel andere toepassing.
    Laatst gewijzigd door FruscianteFan; 29 maart 2017 om 15:22

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 augustus 2006
    Locatie
    leuven
    Berichten
    490

    Standaard

    Niet echt verwonderlijk dat het niet heeft gewerkt, en inderdaad om de reden die je zelf al aangeeft: instelbare threshold is zowat het belangrijkste bij wat je wilt doen, en bij veel gitaarpedaalcompressors is die fixed.
    Misschien begrijp ik je verhaal met de twee DS1’s verkeerd (en ik weet dat het maar een deel van het verhaal is, ik heb je indrukwekkend pedalboard gezien), maar als je het belangrijk vindt dat die DS je versterker hard op z’n flikker geeft, dan gaat dat effect ook weer verloren gaan als je er een compressor tussen steekt. Dus hoewel je je er niet toe geroepen voelt, vermoed ik dat die compressor misschien toch na de mic zal moeten. Als insert aan de mengtafel lijkt me dan beter dan na de mic (als je die optie hebt).

    Edit: toen ik begon te typen, was je laatste opmerking er nog niet bij (over effecten per spoor). Maar het is toch exact evenveel meeneem- en opstelwerk of je die nu na je mic of als insert gebruikt?
    Laatst gewijzigd door jasses; 29 maart 2017 om 15:09

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jasses Bekijk bericht
    Niet echt verwonderlijk dat het niet heeft gewerkt, en inderdaad om de reden die je zelf al aangeeft: instelbare threshold is zowat het belangrijkste bij wat je wilt doen, en bij veel gitaarpedaalcompressors is die fixed.
    Misschien begrijp ik je verhaal met de twee DS1’s verkeerd (en ik weet dat het maar een deel van het verhaal is, ik heb je indrukwekkend pedalboard gezien), maar als je het belangrijk vindt dat die DS je versterker hard op z’n flikker geeft, dan gaat dat effect ook weer verloren gaan als je er een compressor tussen steekt. Dus hoewel je je er niet toe geroepen voelt, vermoed ik dat die compressor misschien toch na de mic zal moeten. Als insert aan de mengtafel lijkt me dan beter dan na de mic (als je die optie hebt).

    Edit: toen ik begon te typen, was je laatste opmerking er nog niet bij (over effecten per spoor). Maar het is toch exact evenveel meeneem- en opstelwerk of je die nu na je mic of als insert gebruikt?
    Voor amp of na mic hebben we het gister over gehad. Maar: na mic zou een probleem geven in die zin dat ik dan niet kan horen wat de compressor doet, en Robert niet kan ingrijpen als er iets verkeerd staat afgesteld.

    Ik was er inderdaad bang voor dat het effect van de relatief cleane DS1 die op mijn amp botst verloren gaat. Gister had ik daar niet zoveel last van, misschien ook wel omdat dat nog niet het moment is dat de compressor ingrijpt (of nog niet heel merkbaar, in elk geval). De tweede DS1 heeft een keeley mod en daardoor een hele scheut volume erbij, en die staat helemaal voluit. Pak de Octron erbij die er een clean octaaf onder doet en een octave fuzz erboven, en je hebt gewoon veel teveel volume - maar wel met de agressie en lompheid die ik zoek. Vergelijkbaar verhaal is de fuzz probe, al heeft die vooral het probleem dat die onmogelijk af te stellen is.

    Anywho, vanavond repetitie. Dan gaan we merken of het me daadwerkelijk bevalt op deze manier. En dan vanaf volgende week zondag een rits optredens.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Ik ben de trotse eigenaar van een Effectrode compressor en het is echt een heel fijne compressor. Transparant, warm, muzikaal, etc. Ik heb er een probleem mee gehad: hij stopte er opeens mee op onverklaarbare wijze. Ik heb hem zelfs ter reparatie aangeboden (bij Dirk_Hendrik; bedankt nog!) maar die kon niets vinden. Veel later kwam ik er achter dat de jack ingang een los contact heeft.....
    Verder geen moment spijt van gehad.
    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 29 maart 2017 om 18:00
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top