Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29

Discussie: Compressor

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard Compressor

    De compressor is al aangeschaft en ik ga er komende repetitie mee experimenteren (of eerder als de geluidsman ook tijd heeft), maar ik ben wel benieuwd naar jullie bevindingen en ideeën.

    Probleem:

    ik gebruik heel veel sounds, en dat wil ik zo houden. Alleen levert dat wel op dat ik een hele rits volumeknoppen heb, en dat het e.e.a. met elkaar interacteert. Voorbeeldje: mijn main DS1 klinkt dikker als hij harder staat omdat hij dan meer op de amp botst. De extra DS1 (keeley) staat vol open en dat levert naast oneindig veel gain ook een flinke volumeboost op.

    Daarnaast heb ik simpelweg een hele zooi volumeknoppen die ik niet altijd exact kan afstellen tijdens line check. Dat ik tijdens het spelen weleens per ongeluk een pedaal harder zet tijdens het tapdansen, kan ik wel oplossen met fender(grolsch)-rubbers.

    Oplossing:

    ik wil de compressor ergens op het einde zetten. Oorspronkelijk dachten we er zelfs over hem ná de amp te zetten (dus na mijn mic, via DI), maar daar heb ik mijn twijfels bij. Bovendien heb ik een paar delays en tremolo's. Maar hoe dan ook zal ik hem na mijn drives zetten, inclusief clean boost. Dit laatste ook omdat ik van de geluidsman de opdracht heb gekregen zo min mogelijk met volume te spelen. De Box of Rock boost mag wel, omdat hij net wat meer presence geeft, maar hij mag dus niet echt boosten.

    De compressor:

    ik heb al een Comp Nova* en onze soundguy heeft nog een oude boss rack compressor liggen. Maar bij het idee dat mijn hele sound gecomprimeerd wordt, vind ik het wel belangrijk dat het dan een compressor zou worden die écht fijn en goed is. Ik had ook het idee dat ik een optische zocht, omdat ik weleens een Aphex Punch Factor heb geprobeerd. Hoe dan ook, ik was van plan het eerst eens met de beschikbare compressors te proberen, maar ik zag tweedehands een Effectrode PC-2A voorbijkomen die ik voor relatief weinig kon kopen.

    *gebruik ik nu voor 2 dingen: refreinen met de Fuzz Probe, en cleane stukken met schroevendraaier of bijgeluiden

  2. #2

    Standaard

    Je wilt eigelijk een transparante compressor die je sound niet verandert en ook niet als 'effect' direct waarneembaar is of je feel/dynamiek teveel aantast. Je kunt gaan voor de Effectrode hoewel ik niet verwacht dat deze transparant is. Ik heb zelf een Wampler en de Strymon Optical compressor gehad en hoewel die laatste een positief effect op mijn sound had was deze niet transparant en werkte het beste voor al je effecten en versterker. De Wampler zou hiervoor een betere optie zijn geweest gezien de 'blend' optie. Ik heb onlangs de Carl Martin Andy Timmons Compressor/Limiter aangeschaft en als je een moderne transparante en 'very low noise' compressor zoekt zou je deze of de standaard Carl Martin compressor/limiter eens moeten uitproberen! Deze wordt vergeleken met een rack studio compressor en ik begrijp nu wel waarom. Ik lees ook goede dingen over de Cali76 van Origin Effects welke gebaseerd op de klassieke studio compressor van weleer. Hoewel deze een specifieke sound toevoegt is het wel een zeer goed bruikbare compressor op diverse plekken in je keten. Ik ben benieuwd naar je bevindingen met je inmiddels aangeschafte Effectrode!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Heel herkenbaar dit, ik heb momenteel 4 drive pedalen op m'n board, waarvan 2 in een eigen loop.
    Als ik weer eens heerlijk aan het tweaken ben geweest, vergeet ik (vaak) op de settings te letten.
    Wanneer ik dan vanuit een patch die specifieke loop dan weer aanspreek ... , well you get my drift!

    Ik twijfel een beetje of een compressor aan het einde van de chain, o.i.g. voorbij de 'probleem' trappers,
    als een soort (auto) master volume een echte oplossing gaat bieden. Als ik naar mijn eigen situatie kijk
    is het best een flinke 'range' aan volume wat door de compressor gecompenseerd zou moeten worden.
    In theorie kan dat natuurlijk wel, maar even los van hoe transparant het pedaal ook is, op het moment dat
    je een echte bump in je volume krijgt, hoor/voel/merk je de compressor (flink) ingrijpen ...

    Zelfs met een razendsnelle attack instelling gaat dit ten koste van de dynamiek in je spel, in hoeverre dit
    een probleem is kun je natuurlijk alleen zelf bepalen. Verder gaat een 'blend' functie op de compressor hier
    natuurlijk weinig tot niets aan veranderen, je gaat dan die fluctuatie in volume weer fijn terug 'blenden' naar
    de output ...

    Misschien zou je eens kunnen overwegen 'een' drive pedaal hiervoor te gebruiken, in die zin dat je dan de
    (grote) verschillen in volume 'omzet' in (kleinere?) verschillen gain/drive. Ook niet ideaal, maar ik kan me
    voorstellen dat dit in de praktijk misschien zelfs beter werkt?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    nu staat mijn versterker al op een randje. De reden dat ik nu liever een compressor pak dan nog een drive, is juist dat ik niet nóg meer verzadiging hoef en dat er best veel extra drive nodig is om het volume uit te vlakken.

    Verder: ik weet niet of het per se zo transparant moet zijn. Als het maar mooi is, maar hoewel ik erg tevreden ben over mijn gear, blijf ik ook openstaan voor verbetering. Zo heb ik recent het halselement uit mijn Gretsch gesloopt en dat was ook een vooruitgang.

    Tenslotte: ik heb nu de Effectrode thuis, samen met mijn Squier SP10 ampje en Epi Les Paul en Jaguar met GFS goldfoil erin. Ik kan nu nog niet beoordelen of hij geschikt gaat zijn. Voor fingerpicken werkt hij wel lekker, maar de gehele toepassing kan ik pas in het repetitiehok proberen. Of eigenlijk pas bij het eerstvolgende optreden, maar ik wil het eigenlijk voor die tijd al hebben geprobeerd (want is belangrijk voorprogramma).
    Laatst gewijzigd door FruscianteFan; 24 maart 2017 om 13:48

  5. #5

    Standaard

    Een studio compressors is vaak niet te vergelijken met een compressie pedaal hoewel de Cali76 gebaseerd is op de UA 1176! Een dergelijke studio compressor staat altijd aan het einde van de keten en kan echt wonderen doen met je geluid en dynamiek. Ook net hoe je deze instelt en dat is vaak met compressie pedalen nog wel eens een probleem.

    Ik denk dat je effectrode aan het einde van je keten alleen kan werken met milde compressie instellingen, dit was ook het geval met mijn Strymon Optical compressie pedaal. En of die kleurt of transparant is kan soms een pluspunt zijn maar als zeg maar je mids teveel geaccentueerd worden of dat de compressie high end afsnoept is niet altijd wenselijk. Smaken verschillen.

  6. #6

    Standaard

    Wel een aardige video over 6 kwaliteit compressors:


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    nu staat mijn versterker al op een randje. De reden dat ik nu liever een compressor pak dan nog een drive, is juist dat ik niet nóg meer verzadiging hoef en dat er best veel extra drive nodig is om het volume uit te vlakken.
    Ja klopt, ik ging (gemakshalve) even van high-gain situaties uit, maar inderdaad tussen een randje en
    bijvoorbeeld medium gain zit een hoop (volume) ruimte ...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard

    Een compressor aan het einde van je chain klinkt meestal kut.

    Je probleem is herkenbaar. Ik denk meer dat je aan een limiter hebt of nog beter: een volumepedaal ergens aan het einde van je keten. Dan heb je ultieme controle en wordt je geluid ook niet dichtgedrukt.

    Om de studio compressie te kunnen benaderen live op de buhne is in IMHO alleen mogelijk met een goede compressor aan het begin van je keten (maar na de wah! En bij voorkeurkeur ook na een fuzz) en dan een compressor met blend functie


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Ik haat compressors. En ik hou van de Hollis Flatline compressor (voornamelijk op bas) en mijn Coron Compressor 20 (op gitaar; voor punch met weinig gain).

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch66 Bekijk bericht
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan:
    nu staat mijn versterker al op een randje. De reden dat ik nu liever een compressor pak dan nog een drive, is juist dat ik niet nóg meer verzadiging hoef en dat er best veel extra drive nodig is om het volume uit te vlakken.
    Ja klopt, ik ging (gemakshalve) even van high-gain situaties uit, maar inderdaad tussen een randje en
    bijvoorbeeld medium gain zit een hoop (volume) ruimte ...
    Zou wel meer compressie opleveren maar is moeilijk controleerbaar. Imo is in een high gain situatie compressie overbodig daar het geluid al zo veel compressie van zichzelf heeft. De uitdaging zit meer in clean en medium oversturing. Als je zou uitgaan van je high gain zou je je overige clean/drive sounds qua dynamiek daar op aan moeten passen. Veel gitaristen hebben last van diverse verschillen in dynamiek met verschillende drive pedalen en soms zul je de uitschieters er gewoon tussen uit moeten halen :-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top