Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2010
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.490

    Standaard Yamaha RA-200 (HNAD)

    Luitjes,

    Hier een dikke vette vette vette HNAD!
    Eindelijk een Yamaha RA-200 gescoord!.. Mn RA-100 is ermee genokt.. brandt de ene na de andere zekering door.. Nu vond ik toevallig (en dat na enkele jaren zoeken) een RA-200.. Bring on the FLOYD! Ziet er zeer netjes uit en klinkt te gek! De amp is zo'n 40 jaar jong, en heeft (buiten de roterende delen) kennelijk nooit daglicht gezien.. Omdat de beschermkap vast zat geschroefd, gok ik dat deze er ook niet veel tot nooit af is geweest. Ik de beschermkap van de roterende speakers los geschroefd (zat met twee, kennelijk en-fabrique schroefjes vast en heb met een lampje tussen de roterende wafels naar binnen geschenen.. Zag eruit als een maanlandschap!.. ('the dark side of the moon' om precies te zijn..) Tijd voor wat TLC..

    Binnen ligt een waar tapijt van stof.. De contragewichten van de rotary speakers zien eruit als wieken van een oude ventilator (wat ze in feite ook zijn).. Onder de plakstof (bij gebrek aan een beter woord) Hij ruikt ook muffig.. wat ik bij de RA-100 al schreef.. een oude caravanlucht.. Dit ontdekte ik pas in de oefenruimte toen ie even stond te draaien.. Ik was eerst bang voor vocht, maar dit schijnt soms voor te komen bij electronica wat onder het stof zit.. Het is GEEN vocht iig.. Hout ziet er aan de binnenkant niet vochtig/verkleurd of donker uit.
    De electronica:.. weerstandjes en alle elektronische zooi is al zn kleur kwijt.. alles is GRIJS en donzig.. Gevaarlijk?.. Ik heb wel eens gehoord dat dit voor kortsluiting kan zorgen..
    Daarnaast.. Potmeters kraken en een weigert zelfs dienst als je eraan draait (geluid valt weg) moet je 'pielen' om hem 'aan' en op het juiste volume te krijgen.. draai je een millimeter te ver?.. weg geluid.. Maar ALS ie het doet.. tering! dat ding gaat HARD!!

    Positieve aan het verhaal is wel.. De meeste RA's zijn ooit wel eens lomp onder handen genomen en in de bek gepist als La Paay op een vrijdagavond.. Deze is onaangetast.. Zo maagdelijk als... als..... als... nou ja.. je weet wel.. touwtjes om de kabelboom enzo.. Ziet er gewoon keurig uit.. alleen heel erg stoffig! maar wel origineel voor wat ik kan zien..

    Hoe kan ik m het beste schoon maken? Achterkant open maken en voorzichtig met een zacht kwastje en perslucht voorzichtig zachtjes schoon blazen?
    Stofzuiger erop lijkt me geen wijs plan..
    En de krakende potmeters? die moeten uit elkaar zeker?

    Toffe bonus is trouwens dat ik er gratis een Yamaha YC-45d combo orgel bij kreeg.. met heel de shabang erbij.. baspedalen, volume pedaal, poten, koffers e.d. Heel erg tof! Ga ik zeker uitvogelen.. De toetsenmannen van de band stonden al te trappelen.. volledig analoog.. puur begin 70's spul.. echt gaaf!
    Laatst gewijzigd door wireman; 23 maart 2017 om 23:28
    Bands: Cicero (Progrock in de stijl van Marillion en Pink Floyd).

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Leuk als iemand zo plezier in die oude spullen heeft. Als ik er een binnen heb ruikt de hele tent ernaar, heerlijk de geur van nostalgie. Ik heb een flink aantal van deze dingen onder handen gehad en zelfs amp units per post ontvangen, gerepareerd en weer retour gezonden. Jouw RA100 is echt niet ten dode opgeschreven hoor. De amps zijn uitwisselbaar evenals de tweeter units dus het is een goede optie om hem reserve te houden. Maar hij is ook weer helemaal in orde te maken waarna je hem kan verpatsen, ze zijn erg gewild. Ergens heb ik een heel topic gewijd aan een revisiebeurt van een RA200, moet met de zoekfuntie niet zo moeilijk zijn toch.

    Anyway, je potmeters hoeven niet uit elkaar en het is juist wel verstandig zoveel mogelijk stof weg te zuigen of te blazen met perslucht. eerst het achterpaneel verwijderen en dan het bedieningspaneel losmaken. Je kan dit dan omgekeerd weer tegen het houten raamwerk schroeven zodat de print naar buiten wijst. Je kan dan prettig werken aan het geheel en heb je je handen vrij zonder angst voor sluiting. Als de boel stofvrij is kun je een beetje contact61 in de pots spuiten. Je krijgt ze echt helemaal kraakvrij zonder open te maken, Voorzichtig met de drievoudige potmeter, deze is zeer uniek en onvervangbaar. Kraken doet hij zeker alleen hoor je er niets van want hij is voor de snelheidsregeling. Ben benieuwd
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4

    Standaard

    Tof! een dikke vette Gilmour bak... Heb zelf de RA-100, kan me wel een beetje voorstellen hoe tof de 200 moet zijn..!
    Succes met je rug!

    oh, en we willen natuurlijk wel foto's zien...!
    coverband 'Alle 13 '

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2010
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.490

    Standaard

    Sorry dat ik wat laat reageer.. problemen met de computer en een blessure gooide roet in het eten.. Ja, mijn rug, NEE niet door de RA200..
    maar.. Ik ben er weer..
    De RA-200 is een beest! Heel erg tof.. Toch wel heel anders dan de RA-100 hoor.. Voller en warmer.. Ondanks dat ie 'meer en groter' is, is ie op een vreemde manier veel subtieler en mixt hij beter met mijn Koch.. heel erg mooi.. Ik ervaar alleen een 'probleem' met mijn strymon Timeline. Als ik de RA via de direct out van mn Mistress laat lopen is ie vele malen harder dan als sateliet uit mn Timeline. Kennelijk is de output van de Timeline zachter of iets dergelijks. Ik weet ook dat de RA het beste tot zijn recht komt ZONDER delay, dus droog.. daarin is de uitgang van de Mistress zeer geschikt. Helaas wel veel last van de fase-brom.. Had ik met de RA-100 ook.. Ik zal er dus iets van een Lehle P-split tussen moeten stoppen.
    Voor de rest.. Cluseau.. De RA-100 op laten knappen.. Kan je me eens een PB sturen met een prijsindicatie. Misschien ook wel de moeite waard om de RA-200 eens te laten 'servicen'. Overigens had ik het 'Gilmour speeltje' topic een jaar of twee geleden al vol bewondering zitten lezen.. Te gek stuk man!
    Inmiddels heb ik ook een Seymour Duncan SSL-5 binnen en is mijn Electronic Orange Pig Hoof onderweg vanuit Tjechie..
    Het zal een Gilmour feest worden binnenkort.. Dan de boel maar eens goed schoon maken en contact 61 proberen..
    Bands: Cicero (Progrock in de stijl van Marillion en Pink Floyd).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top