Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Power Pins 2.0?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Power Pins 2.0?

    Iemand ervaring met dit product?
    Ziet er interessant uit, moet ik zeggen....

    https://www.amazon.com/dp/B016Y9KM8A...wyb9RPXTWZ#Ask







    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 23 maart 2017 om 02:08
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2

    Standaard

    Geen ervaring mee maar er zijn behalve dit filmpje wel meer before/after vergelijkingen te vinden op youtube. En met precies dezelfde snaren hoor je dan toch een behoorlijk verschil. In ieder geval meer helderheid en vaak wat meer sustain. Maar of het geluid er mooier van wordt vind ik lastig te beoordelen.
    Veel sustain is bij een akoestische gitaar niet altijd een voordeel. Bijvoorbeeld voor fingerstyle zou het misschien zelfs storend kunnen zijn.

    Dat het anders klinkt ligt volgens mij niet alleen aan de horizontale pinnen maar ook aan het extra materiaal dat je met al die bouten en ringen toevoegt. Dus wie weet krijg je wel hetzelfde resultaat met 6 stevige schroeven door je brug heen...

    Wel prettig dat je zo nooit meer met pinnen hoeft te klooien. En slijtage door snaren die tegen de brug drukken is ook verleden tijd.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Ik heb inmiddels ook wat verder onderzoek gedaan en gemerkt dat deze PP's erg veel discussie en controverse losmaken. Veel commentaren op andere fora zijn iets als dat PP's een oplossing zijn voor een niet bestaand probleem. Maar de klank is inderdaad wel merkbaar anders. Of het mooier is is, denk ik, vooral een smaakkwestie.
    Maar interessant is het wel. Ik houd wel van nieuwe innovaties en de makkelijke manier van snaren vervangen spreekt me ook aan. Dat systeem met die pennen stamt nog uit de 18e eeuw (als het niet de 17e is).
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Het gekke is dat ik het geluid met de originele pinnen beter vind: metalig met die metalen pinnen en warmer en ronder met die originele pinnen.

    Ik heb overigens nooit problemen gehad met die pinnen behalve dat ze broos en breekbaar worden als ze oud worden.

    Ik heb zelf gewoon voor de lol en omdat ze in China geen drol kosten wat brass pinnen op mijn oude Ibanez York gezet. Nou was dit meer voor de stevigheid en had niet echt verwacht dat het ook het geluid zou veranderen maar volgens mij is de gitaar toch echt ook wat helderder en met wat meer hoog geworden, of ik het ook een verbetering vind ben ik voor mezelf nog niet uit. Misschien toch eens Brontosaurus-been pinnen proberen?

  5. #5

    Standaard

    Functioneel wordt er gewicht toegevoegd aan de brug, en wordt de hoek die de snaar maakt na het zadel wat minder.

    Dat laatste zou voor een vermindering van het volume kunnen zorgen. Er wordt minder energie overgebracht op het klankblad. Dat zou ook toenemende sustain kunnen verklaren.

    Dacht dat Eltjo's conclusie over klankverschil bij bridgepins erop neer kwam dat enig klankverschil dat optreedt met veranderend gewicht te maken heeft.

    Persoonlijk zie ik het probleem van bridge pins niet zo. Om daar dan weer te gaan klooien met dingen die je vervolgens vast schroeft op het bovenblad? Als je geen bridge pins wilt kun je genoeg gitaren kopen die ze niet gebruiken. Op mijn Alhambra zit zo'n Lowden achtige brug. Werkt op vergelijkbare manier als de brug op een klassieke gitaar. Alleen hoef je door de ball ends geen knoop te maken zoals bij een klassieke gitaar. Kan niet zeggen dat ik het een groot verschil vindt bij het verwisselen van de snaren.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht

    Dacht dat Eltjo's conclusie over klankverschil bij bridgepins erop neer kwam dat enig klankverschil dat optreedt met veranderend gewicht te maken heeft.
    Volgens mij zegt hij ook ergens in dat zelfde stuk dat als je een paar munten met dubbelzijdige tape op je brug plakt je het zelfde effect krijgt.

    Blijft idd een kwestie van smaak denk ik. Verschillende soorten snaren maken een groter verschil volgens mij.
    Een dikke streep is ook een lijn.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Ik vind het met de originele pins rigenlijk ook beter klinken (voor zover je dit kan beoordelen via een youtube-filmpje)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Afgezien van de sound kan ik me voorstellen dat op deze manier de top minder zal boltrekken.

    Op de traditionele manier met de snaren achter het zadel omlaag door de top heb je een grotere opwaartse trekkracht i.c.m. een trekkracht naar voren. In theorie wil de brug om zijn as draaien en dus kantelen.
    Met de PP's is er voornamelijk een trekkracht naar voren en veel minder opwaarts.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #9

    Standaard

    Er is een hoek in de snaar, sterker nog, die moet er zijn, anders wordt er geen kracht overgebracht die het bovenblad laat trillen. Veel minder opwaartse kracht betekend ook minder overdracht op het bovenblad, Gitaar reageert dus minder, en wordt zachter.

    Die bolling bij de brug gebeurt idd, wel eens, maar bij een goedgebouwde gitaar is dat ook niet echt een issue. En als je dat een probleem vindt, moet je gitaren kopen die niet met brugpennen werken, maar met een Lowden achtige brug, of een staartstuk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top