Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Vreemd beeld blokgolf uitgang fasedraaier

    Heb net een nieuw schema in een Davoli Show III Bass gezet. Ik heb gekozen voor een concertina fasedraaier.
    Als ik de eindbuizen niet aansluit (of de anode spanning op de eindbuizen afkoppel) is de symmetrie tussen beide fase zeer groot en een strakke blokgolf bij 10 kHz.
    Zodra ik de eindbuis aansluit meet 1 fase (kathode zijde) nog steeds goed.
    Echter de andere fase (anode zijde) heeft de blokgolf een sterke opslinger (slecht gedempt).
    Kom er niet achter waar die slechte blokgolf opeens vandaan komt.
    Iemand suggestie om het beter te krijgen ?
    N.b. ik wil liefst geen tegenkoppeling toepassen !

    SCHEMA


    SCOOP BEELD GOEDE FASE


    SCOOP BEELD SLECHTE FASE

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Waarom refereer je aan een blokgolf van 10kHz?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Niet heel bewust. Bij 10 kHz zag je veel uitgesprokener het verschil in de blokgolf. 1Kz is mogelijk de standaard. Maar vind dat een frequentie wel erg snel goed zal werken. Vandaar de 10 kHz keuze. Maar voor het juiste perspectief hier een scoopbeeld bij 1kHz

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Ik zal specifieker zijn want ik doel niet op de frequentie.

    Waarom refereer je aan een blokgolf?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5

    Standaard

    In het boek Röhren verstärker van R. zur Linde staat op blz 197 volgende schema.

    Volgens mij kun je met een blokgolf dus vrij snel zien dat je versterker 'minder ideaal' is en in welke richting je het 'probleem moet zoeken.
    Als ik dat met sinus meting het zou moeten weergeven zou ik een luidheid-frequentie curve moeten maken, da's veel meer werk.
    Zeker als je geen automatische software daarvoor hebt.
    Laatst gewijzigd door cmug; 9 maart 2017 om 01:10 Reden: type foutje

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Maar dat "minder ideaal" zorgt er toch voor dat je net dat andere gitaargeluid krijgt? Anders kun je toch beter super HIFI componenten nemen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Blokgolf is heel handig om in een oogopslag het karakter van de amp te zien maar dan moet je toch richting 1kHz.

    De uitslingering zal van de trafo komen en ergens worden opgepikt. Niet zo druk over maken.

  8. #8

    Standaard

    Bedankt voor jullie reactie's dusver.
    Ik maak mij er niet druk over de blokgolf, en lig er niet wakker van. En weet dat een gitaarversterker anders moet benaderen dan een High End audio buizen versterker.
    Klopt Cuseau: dat de uitgangstrafo ‘matig’ is, als je deze met high end audio bril doormeet. Heb de trafo laten checken door een expert in trafo berekeningen/ontwikkelaar/bouwer, puur uit nieuwsgierigheid.
    Deze expert omschreef de trafo o.a. met de woorden: ‘er zijn erg grote verschillen zijn tussen de beide primaire wikkelingen’
    De versterker opnieuw opbouwen is voor mij leuk om begrip te krijgen en er van te leren. Daarom ben ik geïnteresseerd in de onregelmatigheid van de blokgolf.
    Klopt Woldhek : het ‘minder ideaal’ is wat mij zeer zeker interesseert. Maar zou dat willen benaderen met bewuste keuze tot een beïnvloeden/inzetten van de sound. En niet een eigenschap die er toevallig is en je maar mee moet leren leven (love it or leave it)


    t.k.g. de meting van de trafo

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top