Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Amp ! Vraag over brightswitch

    Hoi mensen,

    Ik ben benieuwd naar een klein dingetje. Ik heb een Fender Bassbreaker 15 combo, en ik heb ook een Fender Hotrod Deville en Deluxe gehad. Alle 3 hadden ze een brightswitch. Nu had ik deze bij de hotrods altijd uit staan omdat ik die amps uit zichzelf al behoorlijk 'bright' vond (en zelfs te schel voor mn strat). Maar bij mijn Bassbreaker vind ik hem eigenlijk essentieel.
    Mn Strat klinkt perfect met de brightswitch uit, en als ik hem aan zet wordt ie te schel.
    Mn Les Paul klinkt perfect met de brightswitch aan, en als ik hem uit zet klinkt ie (veel) te dof.
    Het verschil is dusdanig groot dat ik denk dat het niet zomaar mijn mening is dat mijn gitaren in deze standen beter klinken, maar ik denk dat bijna iedereen het wel met me eens zou zijn.
    Als ik dus optreed en switch van gitaar, dan moet ik er dus ook steeds aan denken om die brightswitch in te drukken. Best wel irritant, ik vergeet het ook te vaak.

    Mijn vraag luidt eigenlijk als volgt: Bij mijn Bassbreaker is het gebruik van de brightswitch dus essentieel, maar er zijn toch ook genoeg amps die geen brightswitch hebben. Zijn die dan bedoeld om in te stellen voor één type pickup of?
    Of klinkt mijn Les Paul (epiphone standard 2005) uit zichzelf misschien gewoon dof? Zou een andere gitaar met humbuckers bijvoorbeeld wel goed klinken met de brightswitch uit?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juli 2010
    Locatie
    Geleen
    Berichten
    1.888

    Standaard

    Het bright-knopje op de Fenders is een high-pass filter. Alles is identiek aan je normale kanaal alleen door het inschakelen komt er 1 extra condensator in het audio-pad waardoor lage tonen gefilterd worden. Ik heb het niet geverifieerd, maar volgens mij is de lezing dat Fender die optie heeft ingebouwd ooit om andere gitaren meer als een 'echte' Fender te laten klinken, waar de combinatie Fender-Fender is bedoeld om te werken zonder dat extra filter, want inderdaad, je oren gaan bloeden

    Edit: al lees ik wiki dat bij de twins de bright-knop is bedoeld om te compenseren voor het verlies in hoog als je het volume onder de 6 hebt... Nu heb ik zelf ook een hotrod deluxe en ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dat ding op 6 zetten met de originele pots er in.

    Edit 2: ik zat toch niet helemaal goed, hier een stukje uitleg over de werking van die knop. Het is dus geen filter zoals ik dacht, maar het accentueert de hoge tonen zonder de lage tonen tegen te houden. D_H en Cluseau zullen het vast zeker weten... Ik heb inmiddels al spijt dat ik reageerde
    Laatst gewijzigd door SantaX; 17 maart 2017 om 00:07

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Goed verhaal. Lekker kort ook.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Bright switch zit gekoppeld aan een condensatortje dat hoog doorlaat, langs een pot heen. Eigenlijk hetzelfde als een treble bleed condensatortje in een gitaar. Het is er om wat meer hoog door te geven, maar trekt ook vaak je geluid helemaal open, ipv alleen maar scheller te maken (mits de waarde in het juiste bereik ligt). Ik speel er ook altijd mee als ik wissel tussen lp en strat. Zie ook niet echt een probleem. Is er denk ik voor bedoeld.

    Brightswitch in combinatie met een fatswitch (aan de kathode van de buizen) kan een el 84 naar mijn mening veel meer "fender-ish" laten klinken.

    Sommige versterkers hebben gewoon meer opties dan anderen, maar ook een simpele 1 knop champ heeft zo zijn charmes.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Bright switch zit gekoppeld aan een condensatortje dat hoog doorlaat, langs een pot heen. Eigenlijk hetzelfde als een treble bleed condensatortje in een gitaar. Het is er om wat meer hoog door te geven, maar trekt ook vaak je geluid helemaal open, ipv alleen maar scheller te maken (mits de waarde in het juiste bereik ligt). Ik speel er ook altijd mee als ik wissel tussen lp en strat. Zie ook niet echt een probleem. Is er denk ik voor bedoeld.

    Brightswitch in combinatie met een fatswitch (aan de kathode van de buizen) kan een el 84 naar mijn mening veel meer "fender-ish" laten klinken.

    Sommige versterkers hebben gewoon meer opties dan anderen, maar ook een simpele 1 knop champ heeft zo zijn charmes.
    Ik zie het ook niet als probleem. Het is juist de oplossing waardoor ik zowel mijn LP en mijn Strat goed kan laten klinken. Maar ik vroeg me af hoe het zit met versterkers zonder brightswitch. Heb je dan altijd het probleem dat deze beter geschikt zijn voor ofwel humbuckers ofwel single coils?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Goede versterkers hebben geen brightswitch nodig 😂

    Anyway: een hoop andere amps hebben dit ook opgelost met een hi en lo input.
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2006
    Locatie
    Turnhout, België
    Berichten
    2.171

    Standaard

    Groot gelijk. Mijn Soldano SLO heeft ook zon bright switch. Zielige kut amp 😁

    Ik vind het wel een leuke switch. Ik gebruik het inderdaad ook om mijn gitaren waarbij de JB in de split modus staat nog eens extra hoog te geven, a la Tele sound.

    MS

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Goede versterkers hebben geen brightswitch nodig ��

    Anyway: een hoop andere amps hebben dit ook opgelost met een hi en lo input.
    Domme opmerkingen ook geen reactie...... of nee, toch wel!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard Vraag over brightswitch

    Ik weet het... hi en lo staat voor hi-gain en lo-gain.... maar in de PRAKTIJK kan de enkelspoeler en humbucker wel eens verschillend geprikt worden in de verschillende inputs.

    Zo propte ik mijn strat altijd in de low input omdat dat een ronder/voller geluid gaf.
    Laatst gewijzigd door the sure thing; 17 maart 2017 om 23:07
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Ik weet het... hi en lo staat voor hi-gain en lo-gain.... maar in de PRAKTIJK kan de enkelspoeler en humbucker wel eens verschillend geprikt worden in de verschillende inputs
    Een strat en LP klinken domweg anders en da's de charme juist. Veel gitaristen draaien hun favoriete toon in ipv te accepteren hoe een gitaar of versterker klinkt en daar juist inspiratie uit te halen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top