Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Even voorstellen

  1. #1

    Standaard Even voorstellen

    Hallo,

    Ik merk tot mijn schrik dat ik al een paar jaar met veel plezier het forum lees, maar nog nooit me heb voorgesteld! Bij deze. Ik, gitarist, akoestisch, speel met veel plezier gypsy jazz op een mooie Selmer Deluxe van Thijs van der Harst. Van oorsprong ben ik violist, klassiek. Ik woon in Brabant, maar ook hier ligt mijn oorsprong ergens anders. Mijn centjes verdien ik als leraar. Ik heb net een advertentietje geplaatst waarin ik op zoek ben naar speelmaatjes.

    Have a great one,
    Herman

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Oldenzaal
    Berichten
    352

    Standaard

    Hallo Herman,

    Welkom op het forum. Van (fretloze) viool naar gefrette gitaar, da's toch heel wat anders. Ik heb direct een vraag, als het mag. Klopt het dat violisten (maar ook cellisten etc., musici die op fretloze instrumenten spelen.) een, laten we zeggen, verhoogde A (Ais dus) anders spelen dan een verlaagde B (Bes)? Hoe zit dat nu precies?

    Groeten,

    Speulmenneke.
    Groeten van 'speulmenneke'.

    "I guess I'm dumb because I know I ain't smart, but deep down inside I gotta Rock and Roll heart". (Lou Reed)

  3. #3

    Smile

    Hallo,

    Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt?
    Als ik op mijn gitaar een ais speel, zet ik mijn vinger tegen het fretje van de ais (of bes) aan. Welke ais ik ook speel. Als ik op een viool (ik neem aan ook bij een bass of chello, een ais wil spelen zet ik mijn vinger op de betreffende hoogte. Die noot kan ik natuurlijk ook bekijken als enharmonisch gelijk aan (een bes) en in een loopje zou ik dan mijn 'volgende' vinger kunnen neerzetten. Maar de hoogte of liever de plaats op de balk blijft het zelfde.... Anders wordt het een andere noot. Bedoel je dat?
    Iets anders kan ik er niet van maken. De positie op de balk bepaalt (mits goed gestemd) de toonhoogte uitgaande van westerse muziek aan de hand van hertz uitgaande van de gelijkzwevende temperatuur. (Poeh, ik moest me natuurlijk even indekken)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Hey Geitekaas veel plezier hier, je lijkt me een ongecompliceerde gast.

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    De verdediging was een geitenkaas gisteren. Hallo Herman welkom hier!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door speulmenneke Bekijk bericht
    Hallo Herman,

    Welkom op het forum. Van (fretloze) viool naar gefrette gitaar, da's toch heel wat anders. Ik heb direct een vraag, als het mag. Klopt het dat violisten (maar ook cellisten etc., musici die op fretloze instrumenten spelen.) een, laten we zeggen, verhoogde A (Ais dus) anders spelen dan een verlaagde B (Bes)? Hoe zit dat nu precies?

    Groeten,

    Speulmenneke.
    Hangt af ook van wat de rest doet, of je 440Hz neemt als basis, of je omhoog of omlaag gaat etc, maar ja, er zijn er bij die dat doen

  7. #7

    Standaard

    Ik vermoed dat Speul twee dingen door elkaar haalt.
    Als de vraag is:
    Speelt een violist een verhoogde G anders dan een verlaagde A, dan is het antwoord ja.
    Bij een gitarist is dat niet zo.

    Je snapt dat de violist en de gitarist alleen maar voorbeelden zijn.

    Ik heb daarover ooit met Buzzy Feiten gesproken. Hij erkent dat zijn gitaar intonatiesysteem weliswaar de inherente onzuiverheid eruit haalt die ontstaan als je van losse snaar naar gefrette snaar gaat, maar dat de onzuiverheid As/Gis nog even onzuiver is. Een gitaar is dus altijd wat onzuiver.

    Hier zou ik op zoek moeten naar een laat-ze-maar-mooi-de-dingest-krijgen smiley, maar ik ben al voorbij de middelbare schoolleeftijd

    Een violist doet dat dus beter, vooropgesteld dat de violist zijn vingerzetting op orde heeft.

    Maar alors, genoeg geluld.
    Of het m in de naam zit weet ik niet, maar De Heer Geitenkaas is door opvallend veel veggies en vegans welkom geheten.
    En ik vond dat ik daarom ook mijn duit in het zakkie zou moeten doen. Hartelijk welkom dus!!!

    Long may you run G.
    Vriendelijke groet, Gus

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Oldenzaal
    Berichten
    352

    Standaard

    Sorry voor de late reactie.

    Da's precies wat ik bedoel Gus. Dank je.
    Groeten van 'speulmenneke'.

    "I guess I'm dumb because I know I ain't smart, but deep down inside I gotta Rock and Roll heart". (Lou Reed)

  9. #9

    Standaard

    Verontschuldigingen zijn echt nergens voor nodig.
    De draad van Geitenkaas wordt gezien de post count gatenkaas.
    Heb een beetje de indruk dat de discussie hem aan zijn *** zal roesten.

    Verder komen wij er wel uit samen. Fijn weekend.
    Vriendelijke groet, Gus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top