Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 25 van 25
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Net ff bij een van mijn lp's gekeken en daar begint de afschuining ook bij de binding. Daar kom je in principe nooit met een snaar, maar zou je er wel komen, dan kan ie nergens haken.

    In principe zou je er nooit moeten komen, tenzij de uitlijning ergens niet goed is lijkt me. Hoe is het aan de baskant? Hoe is de verdeling links en rechts bij de brug en bij de topkam?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Net als Dennis hb ik een late 80-s Burny met fretbinding / nibs en daar geen problem met hakende hoge E.
    Echter het probleem dat je beschrijft is als zodanig wel een verschijnsel dat vaker voorkomt.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Zou gewoon strak moeten aansluiten. Zelf kies ik er liever voor om eerst de toets in te zagen, dan de binding aan te brengen en de frets over de binding heen te leggen. Dat geeft je aan beide kanten 1.5mm extra fret. Snap niet waarom ze die nibs willen bij Gibson.
    Omdat het er mooi/luxueus uitziet uiteraard. En ook omdat het werk bespaart, denk ik. that is, als je het juiste gereedshcap hebt zoals in de gibson fabriek: enkel de kunststof nibs moeten worden afgeschuind, frets worden gewoon rechtgeknipt. Voor een zelfbouwer zijn nibs natuurlijk wel meer werk.

    wat ook een reden voor nibs zou kunnen zijn, bedenk ik me, is dat je, theoretisch blijkt nu, geen last hebt van scherpe fretends in de winter als de toets wat krimpt.
    Laatst gewijzigd door barno; 17 maart 2017 om 14:09

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Voor een zelfbouwer zijn nibs natuurlijk wel meer werk.
    Geloof ik niet. Plastic laat zich makkelijker in vorm schrapen dan bij iedere fret de aan beide kanten een deel van de tang wegvijlen (of heb jij die speciale kniptang?)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht

    wat ook een reden voor nibs zou kunnen zijn, bedenk ik me, is dat je, theoretisch blijkt nu, geen last hebt van scherpe fretends in de winter als de toets wat krimpt.
    Dat vind ik persoonlijk een slecht excuus voor een slechte afwerking. Aan de andere kant heb ik makkelijk praten. Ik kan iedere winter een vers gebouwde gitaar bijwerken, ook wanneer ie direct naar een ander gaat of een refret. Die gitaren blijven altijd redelijk in de buurt zodat ik ze een dagje terug kan krijgen. Bij Gibson is dat lastiger wanneer ze een gitaar in de lente bouwen en hij in de zomer naar een winkel gaat en in de herfst bij de klant thuis aan de muur hangt.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Mijn Gibson vertoond dit zelfde fenomeen. dat de binding over de frets gelegd worden is historisch misschien correct, maar inderdaad niet praktisch. Wat dat betreft speelt mijn Epiphone fijner. Maar goed, t hoort bij een Gibson, daarom accepteer ik t.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top