Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 32
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    De driebenige zijn je eindtransistoren. Voor het nummer moet je nog "2S" denken dus als je wil googelen is het 2SB... De folie is een plaatje mica en mag je absoluut niet vergeten. Er hoort eigenlijk ook heatsink compound op. Een witte termisch geleidende pasta.

    Goed, de brug kun je wel in de schakeling meten maar dan moeten de trafodraden even los. Als er sluiting in de brug zit is dat overduidelijk zichtbaar zeer laagohmig, minder dan 1 ohm. Maar niet alleen de trafowikkeling kan je meting verstoren. Heb je een kortgesloten eindtrap dan meet je dat parallel aan de brug. Het mooiste is om de brug er even uit te lepelen. Trouwens grote kans hoor.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik heb een multimeter dus kan meten, maar het probleem wordt dan wat ik moet meten.( in mijn herinnering is zo een brugcel toch een soort van multidiode die van wisselspanning gelijkstroom maakt?)
    Je gaat door voor de koelkast

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik kan de print proberen los te maken, maar moet dan 3 onderdelen van de koelplaat losmaken.
    opschrift is:
    D313 E8L 9drie pootjes
    11C 2 pootjes
    B507 E1A 3 pootjes

    de D313 lijkt een soort van transparante folie tussen de koel plaat en de behuizing te hebben.
    Het is een Japanse versterker met Japanse halfgeleiders (transistoren), voor de typeaanduidingen moet je '2S' denken:

    D313 = 2SD313, B507 = 2SB507. Dit zijn de NPN- en PNP-eindtransistoren.

    Die '11C' met 2 pootjes weet ik niet, maar ik denk dat dat een thermisch gekoppelde diode is voor het ruststroom-circuit. Die 'volgt' de temperatuur en zorgt dat de ruststroom (minimaal benodigde stroom door eindtransistoren voor lage vervorming) stabiel blijft.

    Stijgende temperatuur doet die ruststroom zonder stabilisatie ook stijgen en dan wordt de versterker onnodig warm, de temperatuur stijgt nog verder, de stroom neemt nog verder toe... enfin de eindtrap gaat eraan.

    Door bv. een diode mee te laten opwarmen die in het circuit de eindtransistoren weer dichtregelt, krijg je een ruststroom- en dus temperatuurstabilisatie.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    de D313 lijkt een soort van transparante folie tussen de koel plaat en de behuizing te hebben.
    Dat is mica. Zorgt tegelijk voor elektrische isolatie en thermische geleiding.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik kon een beetje langs de printplaat kijken en daar waar wij denkt dat de brugcel is staat een soort van tonnetje op hoge pootjes.
    misschien moet ik gewoon proberen de printplaat los te maken, nu heb ik toch niets, dus kan alleen maar beter worden als jullie mij daarin advies geven?
    Het tonnetje op hoge pootjes is de voedingselco.



    Links is de transformator (de 2 witte draden), de gelijkrichter zijn 4 dioden en het tonnetje is de elco rechts.

    Waarschijnlijk meet je als je de witte draden loshaalt op de print op die punten een kortsluiting.

    edit: Frans (Cluseau) is me voor
    Laatst gewijzigd door Plant; 23 maart 2017 om 00:00
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    omdat ik niet echt een hobbyruimte heb moet ik eerst even een plekje creëren waar ik ongestoord aan de evans kan werken.
    dus kan even duren voordat ik weer reageer, maar ga het zeker proberen dit versterkertje weer aan de gang te krijgen

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    omdat ik niet echt een hobbyruimte heb moet ik eerst even een plekje creëren waar ik ongestoord aan de evans kan werken.
    dus kan even duren voordat ik weer reageer, maar ga het zeker proberen dit versterkertje weer aan de gang te krijgen
    Lijkt me een fijn plan. Het is niet een economisch waardevolle versterker, maar je gebruikte hem kennelijk nog met regelmaat dus dan klinkt ie kennelijk best redelijk. En hij heeft er al heel wat jaartjes op zitten. Aan de foto te zien is hij relatief best netjes gemaakt en goed te servicen. Ik zou dit ook een tweede leven geven, ik hou hier wel van.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    hoe sneu ook, maar ik zit er erg sterk aan te denken het chassis leeg te maken en die te gebruiken voor de 'third watt tube amp' die ik bijna helemaal klaar heb, alleen is dan de speaker misschien te veel van het goede, had daarvoor al een 8 inch liggen voor een kleine zelfbouw combo kast.
    Dat recyclen van het chassis voor een andere amp kan altijd nog. Is er eigenlijk al een topic over die 'third watt tube amp' die al bijna klaar is? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    een pedaaltje proberen te bouwen is nog daaraan toe ( en daar hebben een aantal leden van GN mijn grote dank voor toen ik in de problemen kwam met een pedaal en zij mij hielpen het oplossen)
    maar dit is toch andere koek.
    Die herinner ik me. Met die 2N5485 / 2N3819 FET was dat. Daar moest toch wat aan de DC-instelling worden gedaan middels aanpassen van weerstanden. Daar kwam wat rekenwerk, simulatie en proberen bij kijken.
    Een bruggelijkrichter meten / vervangen lijkt me dan toch simpeler, als je het pedaal aan de hand van de aanwijzingen werkend hebt gekregen krijg je die Evans ook wel weer aan de praat.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Misschien een idee om zelf eens te proberen het schema op te tekenen?

    Zodra de PCB los is kun je prima de printbanen volgen, en aan de andere zijde de verschillende
    componenten herkennen/identificeren. Leuk om te doen, en erg leerzaam!

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    even terug komend op de gigmaster.
    die is klaar, 2 nieuwe eindbuizen plus reparatie hoogspanningsbeveiliging.

    monteur legde mij uit dat de kleine el84 buisjes misschien door beweging van de versterker enkele 'plates' contact met elkaar gehad hadden en daardoor kortsluiting is ontstaan. ( dat de normale zekering hier niet op gereageerd heeft?)
    ik weet wel dat ik de versterker niet bewogen heb tijdens aanzetten en krijg nu wel even wat kriebels over ons stopcontact omdat de evans er ook ineens mee ophield.
    maar goed, de engl is klaar

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    even terug komend op de gigmaster.
    die is klaar, 2 nieuwe eindbuizen plus reparatie hoogspanningsbeveiliging.

    monteur legde mij uit dat de kleine el84 buisjes misschien door beweging van de versterker enkele 'plates' contact met elkaar gehad hadden en daardoor kortsluiting is ontstaan. ( dat de normale zekering hier niet op gereageerd heeft?)
    ik weet wel dat ik de versterker niet bewogen heb tijdens aanzetten en krijg nu wel even wat kriebels over ons stopcontact omdat de evans er ook ineens mee ophield.
    maar goed, de engl is klaar
    en ook de evans is klaar, jullie hadden de juiste suggestie gegeven, het bleek de brugcel. elco's leken goed dus een andere brugcel gehaald en er weer ingezet en alles weer in orde.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    en ook de evans is klaar, jullie hadden de juiste suggestie gegeven, het bleek de brugcel. elco's leken goed dus een andere brugcel gehaald en er weer ingezet en alles weer in orde.
    Top!

    Elektronica echt niet moeilijk (verwijzend naar de titel van een oude serie boekjes van Elektuur).
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Top!

    Elektronica echt niet moeilijk (verwijzend naar de titel van een oude serie boekjes van Elektuur).
    heb sinds kort electronica voor dummies, krijg ik toch enige basisinfo .
    maar ik ben blij dat hij het doet, zijn toch wel bijzondere versterkers omdat ze zo lang clean blijven bij hoog volume

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard headroom

    nu de eindbuizen van de gigmaster vervangen zijn valt het mij toch op dat ik een stuk headroom mis. waar ik anders in de 1 watt stand de inputgain op 10 uur kon zetten moet dit nu op 8 uur of eronder.

    dit is een demo model geweest en kan dus best wel wat uren hebben gedraaid, en was dit misschien ook wel de reden dat er wat met de eindbuizen mis ging.
    de voorversterkerbuis kan dan ook slechter zijn.
    er zit normaal een ECC83 (12AX7) in
    welke andere buis zou ik kunnen nemen om meer headroom te krijgen.
    als ik in de blues en rock sounds blijf is dat prima, metalsound zoek ik niet

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top