Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard ontvangst radiosignalen in oefenruimte

    Ik weet even zo snel niet in welke rubriek ik dit bericht moet posten dus zet ik 'm hier maar even neer.

    Ik ontvang in de oefenruimte regelmatig een radiosignaal (soms meerdere tegelijk). Vandaag kwamen er meerdere zenders door mijn AC 30. Heb even mijn Lehle splitter er tussen uit gegooid (zat met zo'n 9 volt adapter via stekkerdoos aan de muur 220) maar dat hielp niet. Ik ontving het signaal later ook (maar iets minder sterk) op mijn Marshall 20 watt.

    Ik maak dit vaker mee, met verschillende amps. Een tijdje geleden had ik een Analogman Beano Boost geleend en mee genomen naar de oefenruimte en toen was het natuurlijk ook een groot feest. Maar goed, met zo'n germanium treble booster kun je natuurlijk problemen verwachten. Maar vandaag kreeg ik gewoon een hele kermis door mijn Vox zonder een pedaal (wah wah etc.).

    Zou dit te verklaren en of te verhelpen zijn? Er is in de buurt van de oefenruimte wel een grote electriciteitscentrale en een spoorlijn, dus ja ...

    Ik denk niet dat het aan mijn pickups ligt want ik ontvang de radiostations ook als ik de gitaar niet inplug.

  2. #2

    Standaard

    Slecht afgeschermde gitaarkabel?


    Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏
    Allergisch voor zelfbenoemde experts, beterweters en azijnpissers.
    Niet zonder zonden, maar gooi met alle plezier de eerste steen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Radiozenders komen niet van een elektriciteitscentrale of spoorlijn, maar van een zendmast. Kan een legale mast zijn of een piraat.
    De elektriciteitscentrale of spoorlijn kan wel storen, maar dat zal geen muziek zijn.

    Als de versterkers zelf dit oppikken zijn ze kennelijk slecht afgeschermd en voldoen niet aan de EMC norm. Kennelijk toestellen van voor half jaren 90? Of je hebt ze niet geaard.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2005
    Locatie
    Vlaanderen
    Berichten
    394

    Standaard

    Heb je een fuzzpedaal? Of een ander pedaaltje met transistors? Vaak is dat de oorzaak.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik heb hetzelfde probleem in onze nieuwe oefenruimte.
    Ik ontvang radio continu via m'n amp. Aangekaart bij de eigenaar en die vertelde me dat het aan de zendmast van die zender ligt die oo 50 meter van het gebouw staat. Dus ik heb continu de beste Hollandse hits tussen de pauzes door in m'n amp.
    De enige oplossing die werkt is draadloos spelen. Was het probleem bij mij zo goed als weg.
    De eigenaar heeft nog geprobeerd een stoorzender in de ruimte te plaatsen maar dat was de oplossing ook niet want toen kon de radio zender niet meer uitzenden.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Standaard

    Dan zit het probleem dus niet in je amp, maar in de schakels daarvoor. Kabels zijn eigenlijk grote antennes die van alles op kunnen pikken.. een goed opgebouwde signaalketen (loops, kabels, etc..) scheelt heel veel. Sommige plekken in oefenruimtes zijn wel notoir en soms is het echt niet te voorkomen. Scheelt het als je'm ergens anders plaatst?
    You can't be a vet. You rock too much.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ik heb er ook last van als ik geen pedaal aansluit.

    Het kan inderdaad zo zijn dat de amp slecht is afgeschermd (gebruikte gisteren een oude ac 30), maar ik had er ook (minder) last van met mijn Marshall 20 watt (en is een reissue, maar misschien net zo gebouwd als vroegah?).

    Misschien ligt het dan aan de kabel (maar ik gebruik wel een goede kabel dacht ik).

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Standaard

    Gebruik je'm al een tijdje? Breukjes kunnen ook veel ellende opleveren. Ik had een heel aantal Planet Waves en heb daar een paar van vervangen, want toen ik ze testte, bleek daar veel gekraak, geratel en bijgeluiden uit te komen. Ze worden elke keer gedraaid, gekneusd, er staat eens iemand op.. name it.
    You can't be a vet. You rock too much.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ja, ik gebruik die kabel al een tijd. Het zou ook kunnen zijn dat ik een signaal op pik juist omdat het een goede kabel is (zoiets las ik daarnet op een US website).

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Heb je het probleem met de AC30 / Marshall 20 Watt / Analogman Beano Boost alleen in de oefenruimte?
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top