Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 37
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ach da's relatief, ik heb een paar Plexi's en een Fender uit de '60s die prima klinken en vrijwel onverwoestbaar PTP gebouwd zijn. En een Steelphon Polaris uit die tijd met bankpas-dikke pcb's waar je beter maar helemaal vanaf kunt blijven. Versterker klinkt overigens echt te gek.... dat dan weer wel

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Mijn ervaring met verschillende klonen:

    1. Ja, de sound zit overwegend in de transformatoren (juiste voltages!) en speakers.

    2. Een Tweed Deluxe klinkt standaard heel los, tikkie scherp en reageert heel traag. In sommige situaties heel tof (blues, oude rock 'n rol) maar wellicht te soft/traag voor modernere muziek. Met aanpassingen krijg je een luidere, strakkere en directere sound die veel breder kan worden ingezet. Je kunt ook zoals zovelen andere speakers erin zetten om wat aan strakheid dBtjes te winnen. Verkijk je niet op de 12 watt Tweed Deluxe. Met een 100 dB speaker (Celestion Blue bijvoorbeeld) blaas je iedereen weg.

    3. Dan zit je meteen bij de speakers. Dit is echt smaak Ik heb zelf een dozijn geprobeerd (Weber, WGS, Celestion, Jensen) maar vond uiteindelijk de simpele Jensen P12Q reissue het lekkerste. Dat is een speaker die snel overstuurd waardoor je die 'typische' Tweed sound krijgt, m.a.w. de combinatie van een overstuurde versterker én een overstuurde speaker. Dat geluid (los laag, donker, tikkie scherp hoog) moet wel je ding zijn. Het werkt niet in iedere situatie. Daarom spelen Keith Richards (Vintage 30s) en Joe Bonamassa (Seventy 80's) ook op Celestions, plus het feit dat die speakers veel meer vermogen aankunnen dan de originele Jensens. Moderne Jensens kunnen veel meer vermogen aan.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    @ E-J: wat vind je van de Deluxe reissues? Of heb je daar geen ervaring mee?

    Ik dacht trouwens dat Keith Celestion Alnico gold gebruikte (misschien 1x in combinatie met V30?), maar een Twin is natuurlijk ook weer een andere amp dan een Deluxe.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    @ NLF, geen ervaring mee. Lijkt me een prima versterker met goede onderdelen.

    Hier een filmpje met Keith's Twins. De algemene consensus is dat het Vintage 30s zijn... zie ook de Fulltone buizenecho ervoor, zo te zien boost die het signaal ook een tikkie...
    https://www.youtube.com/watch?v=0QvftmhE9pw

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    OK. Je zult vermoedelijk gelijk hebben, ik had een interview met Bonamassa gezien waarin hij het over de Celestions had en ik meende mij te herinneren dat hij het over Golds had maar dat bleek niet te kloppen (heb het interview nog een keertje bekeken).

    Speakers zijn inderdaad belangrijk. Als je kijkt hoe zo'n goedkoop ding bijvoorbeeld kan klinken met een leuke speaker erachter:


  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.021

    Standaard

    "vroeger was alles beter" ,.....is wat kort door de bocht.
    De klank zit 'm ook niet zo in het "hout" van die ouwe combo's.
    Nieuw berken-hechthout is volkomen prima,....een elektrische gitaar opereert gewoonweg niet in een moeilijk weer te geven frequentie-gebied.
    Klank zit 'm ook niet in ouwe condensatoren , .....nieuwe axiale epoxy condensatoren zijn precies zo best ,....en nieuwe kwaliteits voedings-elco's zijn beter dan de ouwe meuk.

    Blijft over : Nieuwe 6L6 buizen hebben niet de exacte spec's als die van RCA van weleer.
    Het transformator-blikpakket van die oude uitgangs-transformators is ook van invloed in wat het "geluid" specifiek maakte.

    Duur geld uitgeven voor oranje en blauwe , en olie-gevulde koppelcondensatortjes is gelijk aan geloven in "Onze Lieve Heer".
    Laatst gewijzigd door 7ender; 26 maart 2017 om 12:21 Reden: taalfout

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Hij hoeft ook niet exact hetzelfde te zijn. Wat volgens mij wel belangrijk is, is natuurlijk of zo'n clone bewust is aangepast (bijvoorbeeld meer vermogen naar 20 watt om 'm makkelijker in een band te gebruiken, of een nadere speaker erin) want dan klinkt ie natuurlijk toch echt anders (dat kan overigens ook een voordeel zijn natuurlijk).

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Yep! Ik heb sinds het weekend een 5e3 Tweed achtige amp (een losse top). Het klopt inderdaad: weinig headroom, (hele) losse bas, reageert langzaam, ruige vervorming. Ik vind 'm wel lekker, maar ik moet wel even wennen hoor. Het is echt weer iets anders dan een Vox of Marshall. Het blijft vreemd hoe het karakter van een amp zoveel kan verschillen en hoe dat je spel (sterk) beinvloedt.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    en waar in dit verhaal past een tubeamp doctor kitje voor bijv een 5e3? is dat iets leuks of zonde van je geld?
    zit te twijfelen om er ooit een te bouwen voor erbij.
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Zelf bouwen kan ook maar heb ik uiteindelijk niet gedaan. Over de tube amp doctor kit kan ik verder weinig zeggen (geen ervaring mee).

    edit: als je er eentje kunt bouwen die zo klinkt doe je het denk ik niet verkeerd:

    Laatst gewijzigd door NLF; 30 november 2017 om 19:11

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top