Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 16 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 152
  1. #41

    Standaard

    Na ruim een week ben ik weer verder gegaan met het bouwproces. De vinger is nog herstellende, dus alle handelingen gaan met nog iets meer beleid omdat de vinger nog behoorlijk pijnlijk kan zijn.

    De spiraalfrees heeft plaats moeten maken voor een spindelschuurmachine die verbazingwekkend snel korte metten maakt met het mahonie. Na korte tijd schuren was de body in vorm gebracht.



    Vervolgens heb ik de laatste hand aan de sjablonen voor de pick-ups gelegd. En jawel hoor het dubbelzijdige tape verschoof bij het frezen waardoor de vorm van de pick-ups in de sjaboon wel een erg speciale vorm krgen. Goede les om bij het echte frezen van mahonie en esdoorn niet op alleen het dubbelzijdige tape te vertrouwen!! Het pick-up sjabloon is nu door een eenvoudige rechthoekige vervangen.



    De volgende stap was de esdoorn top vlak te frezen zodat deze later met de mahonie body verlijmd kan worden.



    Inmiddels zijn beide delen vlak. Met een rechte liniaal zijn op sommige punten nog een lichtspleet van maximaal zo'n 0,1mm te zien schat ik zo. Dit lijkt mij voldoende om delen te kunnen lijmen? Ik zou namelijk niet weten hoe ik beide delen nog vlakker kan krijgen?
    Laatst gewijzigd door Perkeo; 17 april 2017 om 21:01

  2. #42

    Standaard

    Verder met de body. Even goed opletten om aan de juiste kant het kabelkanaal en aan de ander kant de openingen voor schakelaar en volume/tone potmeters te frezen. Anders verandert de gitaar onbedoeld van een rechtshandige naar een linkshandige!

    Het kabelkanaal kon in verschillende stapjes telkens wat dieper gefreesd worden.



    Met dit als resultaat.



    Vervolgens aan de andere kant eerst het meeste hout verwijderd met een forstnerboor. Daarna met een beitel nog wat rare randjes weggestoken zodat de frees geen rare stappen hoeft te maken.





    Na het frezen was dit het resultaat met een gewicht van 2807g. Na het verlijmen moet de onderkant nog afgerond worden en de verdiepingen voor de afdekplaatjes gefreesd worden.



    Nu was de verlijmde en aan één kant gevlakte esdoorn top aan de beurt. Eerst de mastertemplate overgetrokken en daarna met het trucje van een ringetje dezelfde template nogmaalt met een klein beetje overmaat overgetrokken.

    Van de zijkanten heb ik nog twee smalle latjes gezaagd. Deze kunnen dienst doen als vullat mocht ik een 'single action truss rod' gebruiken die dieper in de hals ligt. Echter omdat ik toch al niet volgens officiele '59 specificatie bouw, neig ik naar een 'double action truss rod' welke ik ook vlak onder het fretboard weg kan werken zonder gebruik van een vullat.

    Om de juiste dikte vullat te zagen, moest ik overigens erg dicht langs de lijn zagen. Hier gaat straks nog 1 á 2 mm weggefreesd worden voor de binding, maar niettemin is er weinig speelruimte bij het verlijmen. Hier het resultaat van 1441g.



    Bij het grof in vorm zagen had ik overigens nog een goede blik op een dwarsdoorsnede van de verlijmde top en dit zag er allemaal prima uit. Hopelijk dus bij de carve dus later geen onverwachte spleten.



    Alvorens straks te verlijmen moet ik nog een keuze maken tussen wel of geen 'weight relief'. In grove vorm was de mahonie body nog ruim 3,6kg en was ik aan het frezen voor een topgewicht gitaar. De body heeft echter flink wat gewicht verloren met het frezen van de openingen. De verlijmde body zal zo'n 4,3kg zijn. Hier gaat de carve nog weer vanaf. Straks inclusief de nek en de hardware moet de gitaar toch beneden de 7kg kunnen blijven schat ik zo in? Dit lijkt me een redelijk normaal gewicht voor een Les Paul?

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perkeo Bekijk bericht
    Straks inclusief de nek en de hardware moet de gitaar toch beneden de 7kg kunnen blijven schat ik zo in? Dit lijkt me een redelijk normaal gewicht voor een Les Paul?
    als ik je zou vragen met een zak aardappels van 5 kilo om je nek te lopen, misschien gek vergelijk maar 7 kilo is een best gewicht.
    als je zittend speelt zal het niet zo erg zijn, maar langdurig staand spelen?
    maar ik heb geen idee wat een 'normale' les paul weegt

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    7kg is heel veel. Heb zelf als zwaarste een lp van 5.7 en dat is excessief (wengé top op padouk met pau Ferro neck thru).

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Mijn eerste zelfbouw heeft een body van 48 mm dik massief mahonie, en weegt als lood. Ik weet niet wat precieze gewicht is maar het zal zeker richting de 6-7 kilo gaan. En dat is echt niet relaxt. Mijn laatste zelfbouw is een telecaster met mahonie body,met flinke relief cuts... al met al heb ik er zo'n 800 gram uitgefreesd. En daar ben ik nog steeds heel blij mee als ik op een podium sta.
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik dacht dat Gibson LP's zo rond de 10 lbs. zitten en da's 4,5 kg.

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Mijn Gibson weegt in totaal 3,8 kg. Zonder weightrelief. Veel lichter kan je ze niet krijgen. Een normale standard zou tussen de 4 en 4,4 kg moeten zitten ongeveer.

  8. #48

    Standaard

    Allen bedankt voor jullie reacties!

    Ik heb één en ander ook nog proberen na te zoeken en stuitte op deze thread van het MyLesPaul forum http://www.mylespaul.com/forums/showthread.php?t=68797 met inderdaad gewichten van zo rond de 4 tot 4,4kg. Een enkele uitschieter weegt tot wel 13lbs oftewel 5,9kg.

    Omdat ik geen 'gechamberde' gitaar wil bouwen, maar wel wat gewicht wil besparen ben ik voor de 'traditional weight relief' gegaan, ook wel bekend als de 9-gaten gatenkaas.

    Na voorboren met de forstnerboor en met de frees de gaten op de juiste diepte gefreest, kwam ik op een gewicht van 2650g voor de mahonie body. Een gewichtsbesparing van zo'n 150g met de 9 gaten (30mm doorsnede en zo'n 33mm diep).





    Vervolgens de mahonie body en esdoorn top nog een laatste keer nagelopen op vlakheid om daarna de beide delen, na een keer droog oefenen, te verlijmen.

    Genoeg lijm.


    Genoeg squeeze-out

    En genoeg klemmen (op een enkele snelspanner was het ook mijn gehele verzameling )
    Laatst gewijzigd door Perkeo; 24 april 2017 om 20:49 Reden: typo gecorrigeerd

  9. #49

    Standaard

    Vervolgens ben ik met de hals verdergegaan. Ik heb besloten voor een originele 17 graden halshoek te gaan, maar omdat mijn mahonie balk niet dik genoeg is, ga ik gebruik maken van een scarf joint. Ook ga ik nog een volute verwerken, voor de stevigheid, maar ook omdat ik het mooi vind.

    De 17 graden zaagsnede heb ik met de hand met een japanse zaag gemaakt.


    Zoals verwacht was de zaagsnede niet helemaal haaks, maar over het resultaat van een flink kwartiertje zagen was ik nog niet eens ontevreden.


    Met deze jig, die precies op 17 graden is gemaakt ga ik de zaagsnedes helemaal haaks schuren voordat de delen verlijmd kunnen gaan worden.



  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Goed bezig maar..

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perkeo Bekijk bericht
    ...Een gewichtsbesparing van zo'n 150g met de 9 gaten (30m doorsnede en zo'n 33mm diep).
    Dat wordt wel een hele flinke body

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top