Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 16 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 152
  1. #31

    Standaard

    Zie je helemaal correct, Humbucker, wellicht is dat ook de reden dat deze werkwijze hier nauwelijks of nooit passeert?


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Zou best kunnen. Mij lijkt het ook wel handig om op die manier te werken, maar als je je mallen niet zelf maakt is het eigenlijk geen optie.

    Food for thought!

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Voor een body contour zou ik dat nog wel willen gebruiken, maar voor een halspocket niet, denk ik.
    Onder andere omdat het niet zelden voorkomt dat die ring niet precies gecentreerd zit tov de frees-as. Daar ga je dan met je precies nauwkeurig gemaakte halspocket mal. Uiteraard kun je dit minimaliseren door steeds aan dezelfde kant langs de mal te laten lopen, maar toch.

  4. #34

    Standaard

    Terechte opmerking, D3nnis, en meteen geef je ook de terechte oplossing voor het werken met een volgring.



    Na een beetje oefenen (30 jaar) wordt je er wel handig in.



    Zelfs bij 'akoestische zwaluwstaarten'








    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ja, dat is het verschil tussen vakmensen en prutsers als mijzelf; ik vind het met een bovenlager best prima gaan, maar er is een maar. Ik heb er haren terug eentje bij guutarsupplies gekocht, zo'n gele.
    Vond hem veel lawaai maken, beetje trillen, en "aggressief".
    Ik gebruik bijna altijd een freesje met bovenlager van Stehle, die de lokale gereedschapslijperij verkoopt. Niet goedkoop, maar veel minder geluid en snijd heel mooi. Bizar dat er zo veel verschil in zit eigenlijk.

  6. #36

    Standaard

    Is er voor zo'n kopieerring ook niet het gebruik van een kegelvormige centreerstift aan te raden? Zo blijft deze toch altijd perfect gecentreerd?

    Ik heb tot op heden vooral de freesbitten uit zo'n set in houten doosje en de bits van Ecotools gebruikt. Ik heb slechts één keer een kapot lager gehad. Dit heeft wel direct een deuk in je werkstuk tot gevolg. Met een kopieerring neem je dit risico dus weg.

    Voor de nek en pick-up pocket had ik tegelijkertijd met de spiraalbit de benodigde maten bij Wealden Tools in Engeland gekocht. Dit lijken betaalbare en kwalitatief goede bits te zijn en zal ik voor deze gitaar gaan gebruiken. Mogelijk dat voor een volgend project ik de adviezen van loose-fur ter harte neem en andere templates ga maken.

    Helaas liggen de werkzaamheden voor nu even stil. Kan ik me gaan inlezen in de keuzes uit een 12 graden nek uit één geheel, of toch een originele Les Paul 17 graden nek met scarf joint. Die scarf joint is dan natuurlijk weer niet origineel. Mijn kwartiers gezaagd mahonie is 50mm dik, inmiddels erachter gekomen dat voor een 17 graden nek uit één geheel een 65mm dikte nodig is.

    In beide gevallen overweeg ik overigens ook een niet originele volute. Eén omdat ik het mooi vind staan (vooral bij verschillende houtsoorten) en twee omdat het stevigheid aan de nek geeft.

  7. #37

    Standaard

    Beterschap!

    Toevallig loopt er hier een discussie over de 2" bits. Daarin wordt geadviseerd om in ieder geval alleen maar tegen de draairichting in te frezen en dus niet het schema van StewMac aan te houden. Al ik het goed lees tenminste.

  8. #38

    Standaard

    Dank je Wibo.

    Als ik dat draadje goed lees komt het geheel overeen met mijn ervaring.

    Ik heb bewust voor een 'upcut' spiraalfrees gekozen. 'Upcut' betekent dat de spaanders afvoer in de richting van de as zijn, dus richting de machine. Op een freestafel zal dit freesbit het werkstuk dus omlaag trekken, dus de veilige optie.

    Verder is het met dit freesbit absoluut van belang om af te steunen tegen de supporting pin op de freestafel en het lager van het bit tegen de template.

    Vervolgens nooit in de draairichting van de frees gaan frezen. In een bovenfrees draait de frees rechtsom. Omgekeerd gemonteerd in de freestafel draait de bit dus linksom. Vandaar dat de richting op de freestafel van rechts naar links is, zoals ook keurig met de pijl op mijn freestafel staat aangegeven. Met een klein freesbitje val nog wel eens te zondigen, maar met een dergelijk grote spiraalbit dus absoluut niet!

    De betere opties, hier ook al genoemd zijn: kleinere bits en kopieer-ring, kleinere bits met bovenlager (zodat op een gegeven moment de body zelf als template kan dienen) of een spindel schuurmachine.

    Ik kan verklappen dat ik deze laatste heb aangeschaft voor afwerking van zowel body als nek. De freestafel zal ik verder gebruiken voor het precisie werk.

    Ik denk trouwens dat ik één van mijn doelstellingen met mijn draadje wel heb gehaald, namelijk mijn ervaringen met anderen delen, zodat eenieder daar zijn voordeel mee kan halen. Ik hoop echter dat verdere posts weer wat gelukkiger van karakter zullen zijn.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wibo Bekijk bericht
    Beterschap!

    Toevallig loopt er hier een discussie over de 2" bits. Daarin wordt geadviseerd om in ieder geval alleen maar tegen de draairichting in te frezen en dus niet het schema van StewMac aan te houden. Al ik het goed lees tenminste.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Tegen de draairichting frezen lijkt mij logisch.... toch?

  10. #40

    Standaard

    Absoluut, Erik, maar in sommige gevallen (bij tegendraad of kopshout) ga je eerst -érg voorzichtig en miniem- mee met de draairichting om happen en brokken te voorkomen, of omdat je ergens halfweg moet inzetten met de frees. Die laatste bewerking wordt héél risicovol bij grote frezen en dito freestafels (ook topie genoemd). Er zijn manieren om dit veilig(er) te laten verlopen, maar voor sommigen vraagt dit teveel werk en voorbereiding. Met als gevolg de kans op een snelle rit naar het ziekenhuis en iemand die de onaangename opdracht krijgt om verhakselde vingerkootjes op te ruimen..

    Zo'n centreerstift is inderdaad erg handig om de volgring precies op de freeszool te plaatsen, Perkeo, wanneer ik nog eens een bovenfrees koop zal het er eentje zijn die wél zo'n stift in de koffer heeft..


    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 10 april 2017 om 09:32
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top