Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 16 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 152
  1. #21

    Standaard

    Vandaag het aan elkaar lijmen van de bookmatched esdoorn gitaartop!

    Ik gebruik Titebond II.



    Na een dry-run de lijm aangebracht en geklemd met een bakpapiertje eronder om te voorkomen dat de top aan de houten lijmklem vastgelijmd wordt. Zo te zien een wat te ruime hoeveelheid lijm, echter dit verdwijnt wel weer met de squeeze-out.







    Omdat Titebond officieel boven 55F oftewel boven 12,8C moet drogen, heb ik geheel maar even vanuit de schuur in de WC binnen gezet.



    Morgen, na 24 uur het resultaat bekijken en hopen dat ik de juiste hoeveel klemkracht heb gebruikt voor een mooi sluitende en sterke lijmnaad.


  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Gaaf man! Je gaat er ook helemaal voor met goede gereedschappen. Ik ben érg benieuwd naar het resultaat. Jammer dat ze zebra pups hebt gehaald, puur creme is toch veel gaver!
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #23

    Standaard

    Tsja, keuzes, klassiek '59, of toch wat modernere specs met een aangepaste 'fast access heel', enzovoort,...



    Veel van deze keuzes staan voor mij nog niet vast. Voor de maatvoering van de pups was nu een keuze nodig. De 2017 Blueberry Burst heeft dan weer witte pick-up rings en chromen covers, maar traditionelere crème kleurige pick-ups zijn inderdaad ook weer erg gaaf.

    In dit geval was ik toch wel bijzonder gecharmeerd van de sound van deze Slash editie, die alleen in zebra te krijgen zijn. Zodoende was de keuze dus eigenlijk al voor mij gemaakt. Ik moest eerst ook erg wennen aan de zebra's, maar vind ze nu toch ook wel weer gaaf!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Gaaf man! Je gaat er ook helemaal voor met goede gereedschappen. Ik ben érg benieuwd naar het resultaat. Jammer dat ze zebra pups hebt gehaald, puur creme is toch veel gaver!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Zo'n fast access heel zou je eigenlijk eerst moeten proberen. In mijn ervaring is de enige goeie fast access heel eentje waarbij de body joint bij een hoge fret zit of wanneer de cutaway aan de top van de gitaar zit, a la PRS. Je fast access haal je uit het feit dat de zijkant van de hand waar je pink zit niet tegen wordt gehouden door de body. Dat wat er met je duim gebeurt is meer comfort dan obstakel.


    Of je het met me eens bent moet je zelf uitvinden. Maar voordat je je met vijl en beitel uitleeft op je gitaar zou ik eerst wat onderzoek doen.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  5. #25

    Standaard

    Ik zie inderdaad het verschil van de Les Paul met een body joint @ 16th fret en de PRS met een body joint @ 22nd fret. De fast access heel op een PRS zal dus beter dienst doen dan die op de Les Paul.

    Maar zou een fast access op een Les Paul vs. een standaard nek Les Paul toch ook niet al een verbeterde speelbaarheid op de hogere frets geven?

    Verder wordt de fast access heel ook op de Blueberry Burst 2017 HP model aangeboden en blijf ik dus wat in lijn met het origineel. Je suggestie om de Blueberry Burst 2017 HP in werkelijkheid te bekijken en uit te proberen is denk ik echter wel verstandig. Al is het maar om een beeld te vormen of een fast access heel gaat brengen van wat ik er van verwacht.

    Een body joint @ 22nd fret zal het voor deze gitaar toch niet worden. Dan zou ik een volgende keer een SG moeten overwegen om in Gibson stijl te blijven.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Zo'n fast access heel zou je eigenlijk eerst moeten proberen. In mijn ervaring is de enige goeie fast access heel eentje waarbij de body joint bij een hoge fret zit of wanneer de cutaway aan de top van de gitaar zit, a la PRS. Je fast access haal je uit het feit dat de zijkant van de hand waar je pink zit niet tegen wordt gehouden door de body. Dat wat er met je duim gebeurt is meer comfort dan obstakel.


    Of je het met me eens bent moet je zelf uitvinden. Maar voordat je je met vijl en beitel uitleeft op je gitaar zou ik eerst wat onderzoek doen.

  6. #26

    Standaard

    Vandaag iets eerder uit mijn werk, dus nog even mogelijkheid een klein beetje voortgang te boeken.

    Het gekochte stuk mahonie voor de body was met bijna 49mm nog te dik en deze heb ik met de frees op dikte gebracht.

    De eerste ronde slechts 1mm verwijderd en de frees in de richting van de slede, dwars op de nerf van het hout gefreesd. Op de foto is te zien dat dit niet echt een mooi resultaat gaf. Met de schaaf is het nog wel wat op te knappen, maar het was niet volgens mijn verwachting.



    Vervolgens heb ik een poging gewaagd in de lengterichting van de houtnerf te frezen door de slede van links naar rechts te bewegen. Dit leverde zoals op de foto te zien is een stuk beter resultaat op. Helaas was de nauwkeurigheid er niet 100% met een diktevariatie van 43,7mm tot 44,2mm op de body terwijl de bedoeling was om volgens specificatie op een dikte van 44,45mm uit te komen.





    Vervolgens de body nog even uitgezaagd met de decoupeerzaag en extra lang zaagblad en waar mogelijk met de bandschuurmachine dichter naar de lijn geschuurd. Op een paar plekken komt er nog wat handwerk aan te pas, maar daarna mag de frees er aan te pas komen.

    De body nog even gewogen en de teller staat nu op 3269g.


  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perkeo Bekijk bericht
    Maar zou een fast access op een Les Paul vs. een standaard nek Les Paul toch ook niet al een verbeterde speelbaarheid op de hogere frets geven?
    Mijn ervaring: 100% ja.
    Nog niet zo lang geleden zo een getest:


    Maakt wat mij betreft een les Paul zeer acceptabel in de hogere posities, maar zal aan je speelstijl liggen; ik heb zelf meer last van dat "blok" bij een LP dan van het ontbreken van de bovenste cutaway.

  8. #28

    Standaard

    Het leven van een gitaarklusser gaat niet altijd over rozen. Ik heb, met enige persoonlijke schade, mogen kennis maken van het gevaar en de kracht van powertools. Hieronder mijn verhaal.

    Na rijp beraad besloten tot aanschaf van deze spiraal freesbit vanwege een minimale kans op tear-out en het mooie freesbeeld.



    Op de website van Stewmac staat informatie over de aan te houden freesrichting om tear-out te voorkomen. Ook deze YouTube https://www.youtube.com/watch?v=rFp4GsnbxPs geeft mooie info over deze techniek, maar ook over de krachten bij het de 'verkeerde' kant op frezen.

    Vervolgens heb ik de body voorbereid: template met dubbelzijdig tape bevestigd, maar ook met spijkers nog extra vastgezet, freesrichting aangegeven en vervolgens op een rustig moment 's avonds eerder deze week van start.



    Te zien is dat de frees inderdaad een heel mooi glad oppervlakte achterlaat.



    In de cutaway is al te zien, dat als de frees bijt, dit een lelijke markering tot gevolg heeft.



    Nog niet alle gedeeltes vanaf mijn startpunt waren 100%, maar het idee was om de finishing touch met een laatste rondje te maken.

    Vervolgens op de kopse kant aangekomen en zoals ook op de eerder genoemde video op 4:04 te zien is, wordt er op de kopse kant van twee kanten gefreest. Dit had ik echter niet moeten doen!!

    Op de foto hieronder heb ik aangegeven waar ik de frees heb aangezet en tegen mijn eigen aangegeven freesrichting ben gaan frezen. Het gevolg was een happende frees, die het stuk hout van 3,6kg zonder probleem een enorme zwieper heeft gegeven. De versnelling is te zien aan de verder uit elkaar liggende freesmarkeringen aangegeven met de rode strepen.



    Ik had mijn handen strategisch gepositioneerd, dus geen kans dat mijn hand de frees kon raken. Dit is gelukkig ook niet gebeurd. Het stuk hout is echter met zo'n kracht en snelheid weggeduwd dat de haakse kant in mij nagel hapte en vervolgens de nagel losscheurde. De kracht en snelheid was echter zo groot, dat ook een gedeelte van het nagelbed en zijkant van het vingertopje werd losgescheurd!

    Na bezoek aan de spoedeisende hulp heb ik nu drie hechtingen en een verband om mijn vinger. Het vooruitzicht is volledig herstel. Hoewel ik veel foto's plaats, zal ik jullie deze foto's besparen.

    Met elke powertool is het gevaarlijk werken!! Echter zelfs met het in acht nemen van alle voorzorgsmaatregelen en het slechts weg willen frezen van zo'n 1-2mm ligt het gevaar op de loer.

    Mijn conclusie is dat dit freesbit (met snijhoogte 45mm) te groot is om veilig mee uit hand te kunnen werken. Mogelijk dat de freesbit nog ga inzetten om de esdoorntop gelijk met de mahonie body te frezen, echter wie zegt mij dat met het dunnere stuk esdoorn van 20mm dikte niet hetzelfde kan gebeuren?
    Laatst gewijzigd door Perkeo; 8 april 2017 om 15:30

  9. #29

    Standaard

    Er is een reden, Perkeo, waarom ikzelf verkies om - in plaats van het werkstuk- de freesmachine in handen te houden, en die reden heb je nu zelf ontdekt.. Met beide handen aan de bovenfrees moet je al heel gekke dingen doen om met je vingers in de buurt van de freesbit te komen.

    En er is nog een reden waarom ik een geleidingsring op -alweer- de machine zélf verkies boven een kogellagergeleiding op de freesbit. Met zo'n ring komen er minder krachten op de bit (minder kans op breken en rondvliegende gevolgen) en -veel belangrijker- kun je stapsgewijs de diepte ingaan en hoef je dus niet meteen de ganse boterham af te rijden. Ik zie het hier op het forum echter zelden (nooit?) toegepast..




    Je hebt geluk gehad. Vingers kruisen!



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Ik heb zelf de body ook in 3 x gedaan ipv in 1 pas. Leek mij iets veiliger en is ook zonder kleerscheuren gelukt.

    Tee, met zo'n kopieerring moet je je mallen toch ook een stukje kleiner maken, of zie ik dat verkeerd?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top