Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 16 EersteEerste ... 31112131415 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 152
  1. #121

    Standaard

    Nu was het plaatsen van de frets de vorige keer (bij de bouw van de 'OM Style met Palissander' bij Frank de Haan) toch redelijk rechttoe rechtaan. Bij de Les Paul was het allemaal iets moeizamer.

    Voornaamste reden denk ik, was de keuze om frets op lengte te kopen in plaats van op rol of grotere lengte. Ik zal er toen een goede reden voor hebben gehad, maar dit zal zeker de laatste keer zijn.

    Het probleem zit hem namelijk in het op radius brengen van de korte frets. Na zelf een fretbender gemaakt te hebben, kon ik de frets toch iets radiussen.




    Op zich krijgen de frets een redelijke radius, zij het dat de uiteinden blijven. Bij het plaatsen van de eerste frets (ik was bij de 22e begonnen) moest ik de uiteinden redelijk hameren. Toch waren de frets niet goed sluitend aan de uiteinden te krijgen en door het teveel hameren werd de passing alleen maar ruimer.

    Na met kunst en vliegwerk de 22e en 21e fret passend gekregen te hebben, heb ik voorzichtig de uiteinden van de frets nog iets weten te buigen. Toch krijg je met de hand niet een mooie uniforme radius, wat dus toch her en der kieren tussen frets en fretboard tot gevolg had.

    Het resultaat na fretten:



    De vorige keer gind het toch netter. Echter met de nodige re-work, schrapen, schuren en weer netjes maken, zal het resultaat niet minder functioneel zijn.



    Het resultaat valt uiteindelijk toch niet tegen. De frets moeten trouwens nog worden gevlakt, dus er is nog wat werk.

    Inmiddels nog weer een aantal bestellingen gedaan voor het afwerken.

    Als voorbeeld gebruik het proces van deze Les Paul.
    1. eerste laag schellak
    2. me Colortone Blue van Stewmac de lak mengen en spuiten
    3. met een iets donkere tint de burst spuiten
    4. aflakken met blanke lak
    Ik ben benieuw of ik zo'n zelfde mooie Blueberry weet te spuiten zoals het aangehaalde voorbeeld. Ik heb overigens alle reststukjes esdoorn van de body bewaard. Bovenstaand proces zal dus op een aantal proefstukjes worden uitgevoerd voordat ik me aan de body ga wagen.

    Voldoende werk dus nog!!

  2. #122
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    na een tijdje niets gedaan te hebben is het ook wel te snappen dat de 'scherpte' weer terug moet komen.
    de inlays vond ik 'fout' niet eens verkeerd, en de binding, ach als het een player wordt dan is refretten straks een stuk makkelijker.
    normaal zong het lied, gewoon deurdonderen, en dat je dat doet na al die tegenslag verdient respect

  3. #123

    Standaard

    We schreven juni 2019, mijn laatste bericht twee posts hierboven. Ondertussen zijn we een Corona crisis gestart en zijn we die langzaam aan het overwinnen.

    Overwonnen heb ik uiteindelijk ook in het gitaarbouw proces van mijn Blueberry Sunburst Les Paul. Nu had ik al eens ergens op een forum gelezen dat het bouwen van een gitaar misschien 50% van het werk is en de andere 50% het aflakproces. Dat leek me toen overdreven. Idem kon ik het haast niet geloven als ik las, dat bouwers een complete laklaag weer afschuurden omdat ze niet tevreden waren met het resultaat.

    Inmiddels kan ik hierover meepraten en zal ik hier (iets korter) verslag doen van juni 2019 tm mei 2021 over het afmaken van mijn Les Paul.

  4. #124

    Standaard

    Het bouwproces werd afgemaakt met het vastlijmen van de hals.



    Hierna de top afplakken



    Gevolgd door het poriën vullen van de mahonie achterkant.



    Als voorbereiding van het lakken heb ik de top in de schellak gezet, in de hoop dat de vlam van de esdoorn na lakken nog meer eruit zal knallen. Op reststukjes esdoorn had ik dit al uitgeprobeerd en iets dat ik erg kan aanraden voor een mooi resultaat, zo bleek uit de proefstukjes.




  5. #125

    Standaard

    Aflakpoging 1

    In mijn eerste poging heb ik geprobeerd gebruik te maken van het Preval spuitsysteem. Bij gebrek aan een verfpistool, leek mij dit een geschikte oplossing om nitro op kleur gemaakt te spuiten.



    Het systeem is leuk bedacht, maar het is mij niet gelukt om hiermee het gewenste resultaat te spuiten. Een basiskleur lukt nog wel, maar een burst spuiten was uitgesloten. Een spuitnevel met af en toe een druppel is niet fijn werken.

    Het resultaat was al met al toch nog niet zo slecht en ik had er voor kunnen kiezen met een eerste gitaar om hiermee tevreden te zijn. Ik was echter niet tevreden over de kleur.

    Welke mix van thinner en nitro ik ook maakte, ik kreeg geen mooi spuitnevel (druk van de spuitbus is immer constant)





    Toch donkerder spuiten om een meer egaal resultaat te krijgen met dit resultaat.



    Ontevreden over het resultaat heb ik de top toch maar kaal geschuurd.

    En weer terug bij af.

  6. #126

    Standaard

    Aflak poging 2

    Omdat het preval spuitsysteem niet voldeed en mijn manier om de Les Paul af te werken beruste op het spuiten van nitro op kleur, in plaats van bijvoorbeeld met een doekje beitsen, had ik een alternatief nodig.

    Dus kwam er een airbrush. Mijn kleine compressor kon deze spuit van voldoende lucht voorzien. Een compleet spuitpistool was toch een stap te ver.



    Na veel oefenen om de bewegingen wat onder controle te krijgen, kon het echte werk beginnen.



    Burst spuiten met voorbeeld bij de hand.





    Ook hier was nu een meer dan acceptabel resultaat ontstaan. Bij mijn airbrush was een 0,2mm en een 0,4mm naald meegeleverd. Met het kleine cupje van de airbrush blijf je navullen. Mooi overlappende banen spuiten voor een egaal resultaat was toch niet eenvoudig. Zeker over de burst was ik niet tevreden met teveel nuances rondom de gitaar.

    Ach, heel licht schuren, dan lukt het toch best om de donkere gedeeltes wat weg te schuren?

    Uiteindelijk was de hele burst eraf, maar was het blauwe ook één vlekkerig geheel.



    Er was dus wederom maar één alternatief, namelijk kaal schuren.



    Terug bij af.

  7. #127

    Standaard

    Aflak poging 3

    Het gezegde zegt ' driemaal is scheeprecht', dus vol goede moed een grotere cup voor de airbrush samen met een 0,6mm naald aangeschaft. Dat geeft een straal en na zoveel spuitervaring kletsen we die paar kleuren er wel even op. Althans, zo na mijn foto's kijkend moet dat haast wel de gedachte zijn geweest.



    Een grotere naald vergt toch weer wat extra controle over de dikte van de nitro en ingestelde spuitdruk. De spetters vliegen in het rond.



    Ook mooi baan over baan spuiten bleek lastig met meer opbrengst van de airbrush.


    Een burst spuiten heb ik hier maar achterwege gelaten. Inmiddels wist ik wat de enige optie was.



    En na zoveel keer kaal schuren, toch de top maar weer opnieuw in de schellak gezet.



    En weer terug bij af.

  8. #128

    Standaard

    Aflak poging 4

    Zo langzamerhand komt de ervaring een heel klein beetje. Deze keer zou het toch moeten lukken??

    Dunne laagjes, rustig de kleur opbouwen.



    In de opperste concentratie zijn er minder foto's genomen. Ik was in de flow,....



    Het begon ergens op te lijken!! Voordat de blanke lak er nu overheen kon, moest eerst de binding worden geschraapt.



    OK, hiermee kan ik tevreden zijn.


  9. #129

    Standaard

    Aflak poging 4b

    Inmiddels is het juli 2020, midden in Corona, maar wel met fantastisch mooi zomer weer. Ideaal weer om te spuiten toch?? Droog, windstil, de blanke lak kan erop!

    De voorkant ziet er goed uit.



    En dan, nitro droogt nu wel erg snel met dit warme weer. Prima toch, dan kunnen de lagen dikker gespoten worden. Goed om de laagdikte op te bouwen,..... Totdat,...



    Maar, die paar bubbels, die schuur je er toch gewoon weer af? Tsja, met normale lak wellicht wel, maar nitro werkt nu zo fijn, omdat de laklagen eigenlijk in elkaar oplossen. Dit betekent dus ook, dat de luchtbubbel dus tot in de onderste laklaag naar beneden duwt. Die valt er niet zomaar uit te schuren.




    OK, ik was er klaar mee. Dat ding kan de schrotbak in. Weet je wat, ik ga gewoon weer bouwen in plaats van dat ge#$%#$%@# aflakken.

    De compleet mahonie GS Mini moest er komen. Ook hier was het weer mallen maken, solera bouwen, radius dishes zelf frezen, etc., etc.


  10. #130

    Standaard

    Aflak poging 4c

    Aan het einde van 2020, nadat ik toch de Les Paul af wilde maken, werkte het weer niet meer echt mee. Ondank mijn in de headstock al ingeslagen serienummer 202002 (2020 en de 2e zelfbouw) bleef de Les Paul noodgedwongen op de plank liggen.

    Eind februari 2021 hadden we een aantal dagen erg mooi en warm genoeg weer. Mijn spuitactiviteiten waren van de de achtertuin naar de schuur verplaatst. De achterkant van de gitaar heb ik weer gladgeschuurd, niet overal kaal, want het fuseren van de laklagen zou nu ook in mijn voordeel werken.




    Toch ontkwam ik niet aan nog een laatste probleem, namelijk een iets te hoge luchtvochtigheid en laagdikte met een paar plekken witte waas op de achterkant van de gitaar. Ik heb hier geen foto's meer van. Ik heb de gitaar drie weken binnen gehangen in de hoop dat de waas weg zou trekken. Helaas,.....

    Bij Stewmac is echter een blush remover te krijgen. Dit is volgens mij echter een dure versie van normale nitro thinner? Om niet weer kaal te moeten gaan schuren, heb ik een poging gewaagd om met de airbrush pure thinner op de achterklant te spuiten. Het idee is dat de laklaag weer gedeeltelijk oplost, zodat de witte waas (vochtigeheid) uit de laklaag kan wegtrekken. Ik heb tot een geschikt moment gewacht.



    Met 20 graden en 49% luchtvochtigheid in de schuur leek de airbrush wel een toverstafje. Bij elke dunne laag nitro verdween de witte waas als sneeuw voor de zon. Nog een keer kaal schuren bleef mij dit keer bespaard.


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top