Toch denk ik dat de voorgestelde werkwijze niet eenvoudig haalbaar is. Voor de duidelijkheid van de discussie even een snapshot van de bouwtekening.


Hier zijn duidelijk de twee vlakken met twee hoeken te zien, het vlak voor de nek en het vlak voor de pick-ups. De cavities voor de pick-ups moeten echter weer onder de hoek van het vlak van de nek staan (immers de snaren lopen evenwijdig over de pick-up).

Zowel de neck-pocket als pick-up cavities moeten dus onder een hoek worden gefreest en dat kan alleen afsteunend op de neck en PUP-planes. Echter als deze neck en PUP-plane al gefreest is kunnen de carve templates niet meer op een evenwijdig vlak steunen. Er kan dan dus ook geen evenwijdig trappetje meer gefreest worden.

Omdat de de hals en dus de pick-ups onder een hoek staan, is denk ik mijn uitgevoerde werkwijze de enige mogelijkheid (een andere volgorde ben ik ook niet tegengekomen bij het bouwen van een Les Paul).

Voor wat betreft de binding heb ik er ook even een plaatje bij gezocht.



In de oudere Les Pauls is de binging overal (bij de blauwe, groene en rode lijn) even hoog. Bij de groene lijn is dan dus ook een gedeelte van de esdoorn top te zien. In bovenstaand plaatje is de binding ter hoogte van de blauwe en rode lijn ook even hoog.

Vanwege het foutje bij het frezen van de neck-plane, zal in mijn geval de binding bij de rode streep lager zijn dan de blauwe streep en schuin aflopen. In principe is dat in bovenstaand plaatje ook het geval, maar dan omdat de binding bij de groene lijn hoger is.

De binding een mm lager inzetten maakt de binding alleen hoger, maar maakt geen verschil uit voor de aflopende lijn. Mijns inziens heb ik drie mogelijkheden:
  1. body laten zoals het nu is en er voor kiezen dat de binding afloopt (rood is lager dan blauw)
  2. body zo laten, maar de binding overal even hoog laten en de binding op de gitaar schuin naar de onderkant laten lopen (rood even hoog als blauw, maar de binding loopt schuin naar beneden)
  3. de rand van de esdoorn top weer overal op gelijke hoogte te frezen
Optie 3 is denk ik alleen goed mogelijk met een pin-router.

Optie 2 ziet er volgens mij heel raar uit (het lijkt dan alsof de mahonie onderkant minder dik wordt).

Ik denk dus dat de enige geschikte oplossing optie 1 is en accepteren dat de binding schuin afloopt?

Ter verduidelijking even een vooraanzicht van de body zoals die nu is.



Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
mee eens, het is gemakkelijker als je eerst er voor zorgt dat het plateau voor je pickups en brug op de juiste hoogte zitten, dan je neckpocket (qua diepte en breedte) en dan je neckplane en dan de rest carven, je houd dan voor de belangrijkste stukken het grootste oppervlakte om stabiel te frezen en je weet ook zeker waar je moet ophouden met carven

mijn volgorde is; het blok op de juiste hoogte brengen (ik gebruik meestal een trem waardoor er geen neckhoek nodig is) , neckpocket frezen, brug uitmeten en frezen (bij trem) of boren bij stoptail, dan de pickups frezen, dan met de binding frees het laagste punt van de carve frezen (nagenoeg rondom) en vervolgens de topcarve maken,

de gitaar ziet er nu al prachtig uit en ik weet zeker dat het goed komt maar je hebt het jezelf wat moeilijker gemaakt nu

wat die hap betreft, als je nog gebruik maakt van binding dan zou je die een mm lager kunnen zetten en de hele rand een mm lager frezen ?