Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 16 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 152
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    703

    Standaard

    Allemachtig wat een geil kleurtje!
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door purplejohn Bekijk bericht
    Allemachtig wat een geil kleurtje!
    Volgens mij is het gewoon blauw
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

  3. #13

    Standaard

    Nadat vorige week mijn oude frees ermee opgehouden was (blokkade van de spanmoer was dolgedraaid), gaf dit mij een mooie gelegenheid om voor nieuw speelgoed te kijken. De frees zal alleen onder een freestafel dienst doen. Voor het andere freeswerk gebruik mijn erg handzame Festool OF1010.


    Over Triton had ik al veel goede dingen gelezen, met name voor montage onder een freestafel. Voordeel van deze frees is ook de standaard mogelijkheid van een hoogteverstelling door de tafel heen. Om het feest direct maar compleet te maken wordt de Triton MOF001 gecombineerd met een Freesmodule TWX7RT001 in een TWX7 Workcenter.


    De zaterdag kon dus beginnen met een zelfbouwpakket.


    Na een uurtje of wat met knutselen en fijn afstellen was dit het resultaat.


    En bijna zoals het met een bouwpakket betaamt, heb ik geen flauw idee waar dit overgebleven onderdeel hoort?


    Vervolgens de invalveer volgens voorschrift verwijderd en de frees onder de tafel gemonteerd.


    Als eerste test maar even de rondingen van twee Afzelia bakjes gefreesd.


    De randjes waren toch wat ruw en het geluid, ondanks de oorkappen, was toch wat anders. Conclusie, de frees doet het ook op standje 1, maar gaat een stuk harder op standje 5.

    Vervolgens kon ik weer verder met mijn templates. Allereerst een aantal kopieën van de mastertemplate gemaakt.


    Deze gaan nog met een standaard kopieerfrees. Later voor de body en top wil ik gebruik gaan maken van een spiraalfrees. Ik ben er echter nog niet uit of dit een upcut, downcut, lager aan de bovenkant (dus template bovenop) of lager aan de onderkant (dus template onderop) moet worden. Iemand aanbevelingen of goede tips?

    Van deze templates voorlopig alleen even de outline gemaakt. Ik weet nog niet welke pick-ups ik wil ga gebruiken en of deze veel van afmeting verschillen.

    Ik kon echter door met de carve templates om de rondingen van de Les Paul te frezen. Ik maar hier gebruik van de templates van Scott (aka ExNihilo) op MyLesPaul.com (http://www.mylespaul.com/forums/atta...4&d=1462266212). Ik gebruik de V2 versies omdat deze bij de schakelaar weer beter het origineel zouden benaderen.

    Na wat knippen en plakken met A3tjes kon ik de carve templates ruw uitzagen op mijn MFTB (http://benchworks.be/en/projects/mf-...ntion-toolbox/) met decoupeerzaag eronder. Deze MFTB gebruikte ik ook als freestafel met mijn oude frees eronder. Met de freesmodule mag ik wel van een lichte upgrade spreken!


    Met het in gebruik nemen van de Workcenter vrees ik dat mijn MFTC (http://benchworks.be/en/projects/mf-...ion-tool-cart/) wellicht door ruimtegebrek komt te vervallen. Hoewel het opofferingsblad toch ook wel weer erg handig is met de cirkelzaag en de systainers ook ergens opgeborgen moeten worden.

    De grof uitgezaagde carve templates.


    Schuren tot de lijntjes.



    En de voorlopige templates opbrengst. Vervolg is nog alle templates handmatig gladschuren en daarna de templates te voorzien van de nodige openingen voor pick-ups, tone en volume potten, schakelaar, kabelkanaal en nek. Maar dit voor een volgende keer!
    Laatst gewijzigd door Perkeo; 20 maart 2017 om 00:20 Reden: Opmaak

  4. #14

    Standaard

    Wat mij meteen opvalt bij jouw freestafel, Perkeo, is dat de drukelementen verkeerd gemonteerd zitten. Dergelijke elementen zorgen niet alleen voor een stevige druk tegen de geleiders, de 'kamrichting' voorkomt ook een eventuele terugslag (een risico dat vergroot naargelang ook de freesdiameter groter wordt). Zoals ze nu gemonteerd zitten zal het -bij gebruik van de geleiders- lastig werken worden.

    Zie: TWX7RT001

    En over freesdiameter gesproken: 'Stand 1' is normaal gezien het laagste toerental, te gebruiken bij grote(re) diameter, stand 5 (hoogste toerental) bij kleine(re) diameter. Een toerental dat niet echt bij de diameter past kan narigheden geven, zoals: schroeiplekken, happen, ruw oppervlak, terugslag, trillingen, kabaal,.. (even de handleiding erbij nemen)

    Over kabaal (lawaai, geluid) gesproken: Een bovenfrees is sowieso een lawaaierig ding. Nadeel van de meeste freestafels is dat ze dit kabaal nog gaan 'versterken' daar je ze een beetje als één grote 'resonator' kunt gaan beschouwen.

    Succes verder!


    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 20 maart 2017 om 10:23
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #15

    Standaard

    Hoi Tee,

    Helemaal juist, de featherboards staan verkeerdom!

    Daar was ik waarschijnlijk snel achter gekomen bij het eerste gebruik van de langsgeleider. Dit weekend was het nog uit de vrije hand frezen met een lager op de frees.

    Heb je wellicht ook ervaring met spiraalfrezen? Als ik het zo lees, frezen deze cleaner vanwege het continue contact met het werkstuk en voorkomen ze daarmee ook het risico van een chip-out.

    Voor het frezen van de mahonie gitaar body en esdoorn top, ga ik dan beter voor een upcut, downcut, lager aan de bovenkant of lager aan de onderkant? Waarschijnlijk verandert dit ook nog tussen gebruik op de tafel en de handfrees?

    Groeten,
    Perkeo.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    ik heb er geen ervaring mee maar mijn buikgevoel zegt dat in deze toepassing downcut met lagers aan de bovenkant het meest veilig en stabiel werkt. het werkstuk wordt tegen het werkblad getrokken en aan de bovenzijde geen vrijdraaiende messen (lagers). uit vrije had kan ik me inbeelden dat upcut en lager aan de onderkant beter werkt voor dezelfde redenen (werkstuk tegen werkblad drukken).

    maar dat is enkel boerenverstand, er valt misschien nog wel meer over te zeggen.

    veel succes, je werkt in elk geval met mooi materiaal.

  7. #17

    Standaard

    Omtrent de kwestie boven- of onderlager (gebruiken) is mijn boerenverstand het helemaal eens met dat van Robot, Perkeo.

    Spiraalfrezen zijn vooral een cnc-zaak, omwille van de (eventuele) hogere en constantere aanvoersnelheid. Ik vermoed dat dergelijke frezen ook fijn (en beter) werk zullen leveren op een reguliere bovenfrees. Maar mijn portemonnee is van mening dat ik voor die meerprijs niet genoeg bovenfreeskilometers afleg (spiraalfrezen zijn gemiddeld vier à vijf keer duurder dan rechte frezen).


    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 20 maart 2017 om 14:20
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door st.robot Bekijk bericht
    ik heb er geen ervaring mee maar mijn buikgevoel zegt dat in deze toepassing downcut met lagers aan de bovenkant het meest veilig en stabiel werkt. het werkstuk wordt tegen het werkblad getrokken en aan de bovenzijde geen vrijdraaiende messen (lagers). uit vrije had kan ik me inbeelden dat upcut en lager aan de onderkant beter werkt voor dezelfde redenen (werkstuk tegen werkblad drukken).

    maar dat is enkel boerenverstand, er valt misschien nog wel meer over te zeggen.

    veel succes, je werkt in elk geval met mooi materiaal.
    Dank je st.robot!

    Na nog wat speurwerk zag ik dat wat je hier een downcut met lagers aan de bovenkant noemt voor de freestafel (zodat het werkstuk tegen het werkblad getrokken wordt), weer bekend staat als een upcut met onderlager. Dit omdat er vanuit het perspectief van een bovenfrees wordt geredeneerd.

    Wat ik nu zoeven aan spiraalfrezen op internet heb kunnen vinden, hebben ze bijna ook allemaal een onderlager.


    Als ik dus een dergelijke bit wil gebruiken, zit je direct aan een grotere lengte vast (I=snijdende gedeelte) omdat je de gehele mahonie body in één keer moet frezen. Dit in tegenstelling als je een lager aan de bovenkant hebt, waarbij je als je dieper komt, je de body zelf als geleiding kan gebruiken. Van de prijzen van zo'n lange spiraalfrees wordt je inderdaad niet vrolijk.

    Wordt het dus waarschijnlijk toch mijn normale kantenfrees met scherende messen.
    Laatst gewijzigd door Perkeo; 20 maart 2017 om 21:44

  9. #19

    Standaard

    Tijd voor een nieuwe update!

    Het gitaarbouwen (nou ja, de sjablonen en hulpmiddelen tot op heden) geeft mooie leermomenten en is vaak een mooie zelftest. De zelftest is om niet 'good is good enough' te accepteren en door willen naar de volgende klus of gedeelte van de bouw. Dit lukt alleen met een acceptatie dat er geen 'dit moet nu even af' kan zijn.

    Nou ja, vanavond na het eten was er toch zo'n situatie, maar daarover straks meer.

    Eerst wederom een jig, een vlakfrees slede bak jig zullen we hem maar noemen. Op zijn Engels een router planer jig.


    Om elke onnauwkeurigheid om straks op dikte te frezen weg te nemen, heb ik de zijkanten van drie op elkaar gelijmde stroken MDF gemaakt.



    Blijkbaar zijn 4 lijmklemmen dan niet voldoende, want één van de zijkanten heeft wel een kier. Als ik wat meer in het midden blijf met frezen zal ik er geen last van hebben. Wel een goed leermoment voor straks bij het lijmen van de gitaardelen: als er nog een klem extra op past, doe dat dan maar!!

    Zo langzamerhand ben ik ook de eerste gitaaronderdelen aan het verzamelen. Als eerste een setje Seymour Duncon Alnico Pro II Slash editie. Laatst bij één van de welbekende webshops met 35% korting. Dat is mooi meegenomen!



    Verder de frees sjablonen afgemaakt.





    Geduld hebben en net zo lang beetje vijlen, schuren totdat het echt mooi pas is. Vervolgens de freessjabloon nog maar een keer netjes kopiëren zodat alle hoeken van de gaten mooi haaks en recht zijn. Het zou toch jammer zijn dat als bij het daadwerkelijke frezen het lager net even hoger of lager staat in de sjabloon en als gevolg daarvan de passing niet goed is.





    Ook hier, 0,05mm verschil in de nek aan de boven- en onderkant zal echt het verschil niet maken. Als hij maar wel recht staat.

  10. #20

    Standaard

    Na al dat MDF mag er nu wel eens echt hout aan te pas komen! Oftewel, ik ben aan de esdoorn top begonnen.



    De beide helften zijn iets krom getrokken na het bookmatchen. Met behulp van de freestafel beide delen weer haaks te krijgen, leek mij de eenvoudigste optie.



    Verschil van invoer- en uitvoergeleider is ingesteld op 0,5mm. En na wat testjes op wat resthout was de esdoorn top aan de beurt.



    Dit resultaat was nog niet voldoende om beide delen te kunnen gaan lijmen, dus ben ik verder gegaan me schuren. Schuurpapier met dubbelzijdig tape op de zijkant van de waterpas. Deze vervolgens weer vlak op de freestafel en schuren maar.



    En zie daar, beide delen passen toch wel redelijk netjes op elkaar.



    Vlak voor etenstijd, dus dat zou hem dan wel moeten zijn. Maar dan toch de zelftest 'is good really good enough?'. Aan de rechterkant is toch duidelijk een spleet te zien. Dat gedeelte zal straks niet gebruikt worden, maar toch. De getekende stratocaster stond er trouwens bij aanschaf op, het gaat toch echt een Les Paul worden.

    Na een middag schuren in elk vorm en manier was is toch wat geërgerd dat de gedane arbeid niet het gewenste resultaat had opgeleverd. Daarbij ook wel het gevoel 'dit moet nu wel af', dus na het eten toch nog maar weer even bezig.


    Om niet verder te gaan op dezelfde weg, had ik nog één optie niet benut, namelijk de handschaaf. Deze had ik per slot van rekening niet voor niets gereviseerd. Stalen liniaal en winkelhaak bij de hand en schaven maar.





    Duidelijk is nog de spleet te zien, dus weer verder. Met een pijl nog maar even de schaafrichting aangegeven. Één keer de verkeerde kant op resulteert direct in een hobbelige geschaafde zijkant. Omdat het een gebookmatched deel is, moesten beide delen (met de stratocaster lijntekening aan de voorkant) in tegenovergestelde richting worden geschaafd. Of gemakkelijker, even het stuk esdoorn zelf omdraaien.


    Uiteindelijk kwam de licht test aan de beurt. Hier met een ultiem vellen LED lamp.



    En hier met de LED lamp aan de achterkant, geen lichtlijntje te bekennen!!



    Morgen kijken of ik even tijd kan vinden de beide delen te lijmen.


    Wordt dus weer vervolgd!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top