Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 16 EersteEerste ... 21011121314 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 152
  1. #111

    Standaard

    Om de frets op de correcte afstanden in het fretboard te zagen heb ik de mensuur via FretFind2D uop ware grote uitgeprint en op MDF geplakt. Deze mal daarna met de grootste zorg correct gezaagd.



    Daarna de mal omdraaien en het fretboard met dubbelzijdig tape vastplakken op de mal. Op deze manier worden de zaagsnedes van de mail eenvoudig gekopieerd op het fretboard.



    De jig moet nog wel een keer verbeterd worden, want ik heb nu nog geen diepte aanslag. Als de radius straks geschuurd is, denk ik dat de zaagsnedes nog een keer op de juiste diepte moeten worden gezaagd.

  2. #112

    Standaard

    Ook de hals is weer een klein stukje verder. Ik moet zeggen dat ik de hals tot op heden wel één van de moeilijkste onderdelen vind.

    Hier was ik gebleven, de hals in basisvorm.



    Ik heb een kant en klare fineer in vorm gekocht, dus is het handig dat de headstock de exact zelfde vorm krijgt. Daarom eerst deze fineer met behulp van frees en spindelschuurmachine op een sjabloon gekopieerd.





    Om vervolgens de headstock zelf te frezen.



    De afmetingen van de hals heb ik uitgemeten en getekend en met behulp van de spindelschuurmachine op maat gemaakt. Dit alles bij gebrek aan een exacte sjabloon van de hals om te frezen. Bij een volgende bouw zal ik deze wel maken, omdat het toch veel tijd bespaart en risico's op fouten verminderd!



    De headstock op juiste dikte maken ging wederom met gebruik van de spindelschuurmachine. Verbazingwekkend hoe vaak je zo'n machine gebruikt als je hem eenmaal hebt staan.



    Als laatste moet nu nog de verbinding van de hals met de body op maat gemaakt worden.

  3. #113

    Standaard

    Om de verbinding van de hals met de body op maat te maken, heb ik een mooie techniek van 'FreddyFrets' op YouTube gebruikt. In deze video op 17:30 maakt hij gebruik van een eenvoudige jig voor gebruik op de freestafel.

    Het idee is eenvoudig, de hals wordt opgesloten in een soort van rechthoekige doos.



    Met behulp van een frees met geleider kan de verbinding nu eenvoudig op de exacte breedte worden gemaakt.



    Bovendien is de zijkant van het rechthoekige doos op de exacte hoek van het nekvlak van de body afgeschuind.

    Het resultaat is een halsverbinding van exact de juist breedte en een keurige 2,4 graden hoek van mijn nekvlak.



    Dezelfde jig heb ik vervolgens ook nog gebruikt om de verbinding nog op de juiste dikte te maken.



    De neckpocket moet ik nog in de body frezen, maar als test kon ik de passing van de nek op mijn sjabloon uitproberen. Zonder problemen, zoals op onderstaande foto te zien is.



    To be continued,.....

  4. #114
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Mooi strak. Gaat helemaal goed komen!

  5. #115
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    al een hele tijd niets meer gelezen over dit project, ben toch wel benieuwt hoe het er mee staat?

  6. #116

    Standaard

    De laatste post was inderdaad al weer meer dan een maand geleden. In de tussentijd nog op vakantie geweest en tot de jammerlijke conclusie gekomen dat de nek bij de 16e fret toch een paar millimeter te smal is geworden.

    Helemaal aan het begin bij de bouw van de nek heb ik bij het schuren op de spindelschuurmachine per ongeluk een millemeter aan één kant teveel weggeschuurd. In een fractie van een seconde zat er een mooi deukje. Om weer recht en symmetrisch te komen ook aan de andere kant dus een millemetertje eraf moeten schuren. Ik dacht hier wel mee weg te komen, maar daar heb ik dus mijn twijfels over. ik denk dat de lage E en hoge e toch te dicht op de zijkant komen.

    Afgelopen week heb ik een nieuwe mahonie balk voor de nek binnengekregen en gaat het bouwen van een nieuwe nek dus weer van voren af aan beginnen,... . Deze keer ben ik van plan een nette mal te maken en de freestafel te gebruiken.

    De oude nek gaat niet verloren, maar ik wil deze niet aan de zijkant lamineren, dat ziet er wat ongewoon uit. Het is de bedoeling om deze nek in een mal op te sluiten en dan de mal met nek op een zaaftagel precies in het midden doormidden te (laten) zagen. Vervolgens kan hier weer een mooi stuk hout tussen worden gelijmd voor een mooie gelamineerde nek.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    al een hele tijd niets meer gelezen over dit project, ben toch wel benieuwt hoe het er mee staat?

  7. #117
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    prachtig dat het niet in de vuurkorf komt en mooie oplossing voor de hals ;-)

  8. #118

    Standaard

    Het werd hoog tijd om mijn eigen topic een kleine 'bump' te geven.

    Na mijn 'OM Style met Palissander' bouw bij De Haan Guitars in Alkmaar was er weinig meer gebeurd aan de Blueberry Les Paul. Eigenlijk had de hele bouw na mijn vorige post eind vorig jaar stil gelegen.

    Echter in tegenstelling tot wat ik post #116 meldde, bleek de hals toch niet te smal!!! Hier lag een denkfout aan ten grondslag, namelijk het verwisselen van de breedte van de hals (16e fret positie) met de breedte van het einde van het fretboard (dus iets voorbij de 22e fret). Hier zit wel een paar millimeter verschil tussen,.... Ik ga dus rustig verder met de originele hals.

    Inmiddels weer een paar kleine vorderingen.


    Binding groef gefreesd,...


    ...en gelijmd.


    Na positioneren en fixeren van de mal,....
    .....zijn hier de eerste millimeters gefreesd. Het schuine vlak is nu goed herkenbaar.


    Pasvorm na frezen.

    De laatste millimeter schuur ik van de onderkant van de hals, zodat ik nauwkeurig tot de perfecte aansluiting van hals (en dus fretboard) op de body kom.

    Wordt (hopelijk iets sneller als hiervoor) weer vervolgd!

  9. #119

    Standaard

    De Blueberry Sunburst Les Paul is ondertussen letterlijk een meerjaren project geworden. Echter komt in dit geval van uitstel nog geen afstel, dus hoog tijd voor een update.

    In de winterperiode heeft de bouw zo goed als stilgelegen, maar vanaf de lente is er weer schuuractiviteit en enige drama, maar daar later meer over.

    Na het radiussen van het fretboard, heb ik deze met de freesmal exact op maat gemaakt.


    Helaas met twee kleine tear-outs,...




    Na goed zoeken heb ik beide stukjes teruggevonden en weer vastgelijmd.

    Na het plakken van de binding zijn nog een paar gaatjes te vinden, die echter met secondenlijm en schuurstof ook weggewerkt kunnen worden.




    De volgende stap was om de inlays in te frezen.



    (wie let er op, wat gaat er hier mis?).

    Me van geen kwaad bewust, ben ik verder gegaan met de inlays te markeren met een mesje om vervolgens met een beetje stoepkrijt de lijntjes beter zichtbaar te maken.



    Met de dremel en een 1mm freesje kon ik vervolgens de inlays uitfrezen en inplakken.



    En na het gladschuren kon het fretboard worden gelijmd.




    Om er vervolgens na het ontdekken van mijn fout ook weer te worden verwijderd. Zoals op onderstaande foto te zien is, zitten de inlays er op zijn kop in,..... Grrrrrrrrrrr

    Normaal gesproken, als dit de enige fout zou zijn, had ik het erbij gelaten. Maar bij het radiussen was het fretboard aan de gitaarkant ook al wat te dun geworden, dus was het tijd voor rigoureuze maatregelen.



    Met de strijkbout en plamuurmessen kon ik gelukkig het fretboard zonder beschadigingen van de hals weer losmaken.






    Nou ja, al met al een goede leerschool fretboard maken. Hopelijk gaat het met de volgende gitaar iets beter.

  10. #120

    Standaard

    Vervolgens heb ik een (naar mijn smaak) minder mooi fretboard gelijmd, welke ik ooit eens kant en klaar als voorbeeld had gekocht.



    Omdat ik de nek al in vorm had gebracht, zag ik geen mogelijkheid meer een binding te frezen en plakken. Deze Les Paul zal dus onbedoeld met body binding maar zonder fretboard binding door het leven gaan.

    Hier nog een paar fotootjes van het vormgeven van de hals.






    Haha, dubbele zekerheid, een scarf joint en volute,... Nou ja, die laatste omdat ik het mooi vind!

    Hierna kon ik nog weer verder met de body. Hals en body waren inmiddels goed passend gemaakt. De halshoek was precies passend om exact op de brug uit te komen.



    Nu restte alleen nog de gaten boren voor de potmeters en schakelaar en de pick-up gaten frezen.






 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top