Nu was het plaatsen van de frets de vorige keer (bij de bouw van de 'OM Style met Palissander' bij Frank de Haan) toch redelijk rechttoe rechtaan. Bij de Les Paul was het allemaal iets moeizamer.

Voornaamste reden denk ik, was de keuze om frets op lengte te kopen in plaats van op rol of grotere lengte. Ik zal er toen een goede reden voor hebben gehad, maar dit zal zeker de laatste keer zijn.

Het probleem zit hem namelijk in het op radius brengen van de korte frets. Na zelf een fretbender gemaakt te hebben, kon ik de frets toch iets radiussen.




Op zich krijgen de frets een redelijke radius, zij het dat de uiteinden blijven. Bij het plaatsen van de eerste frets (ik was bij de 22e begonnen) moest ik de uiteinden redelijk hameren. Toch waren de frets niet goed sluitend aan de uiteinden te krijgen en door het teveel hameren werd de passing alleen maar ruimer.

Na met kunst en vliegwerk de 22e en 21e fret passend gekregen te hebben, heb ik voorzichtig de uiteinden van de frets nog iets weten te buigen. Toch krijg je met de hand niet een mooie uniforme radius, wat dus toch her en der kieren tussen frets en fretboard tot gevolg had.

Het resultaat na fretten:



De vorige keer gind het toch netter. Echter met de nodige re-work, schrapen, schuren en weer netjes maken, zal het resultaat niet minder functioneel zijn.



Het resultaat valt uiteindelijk toch niet tegen. De frets moeten trouwens nog worden gevlakt, dus er is nog wat werk.

Inmiddels nog weer een aantal bestellingen gedaan voor het afwerken.

Als voorbeeld gebruik het proces van deze Les Paul.
  1. eerste laag schellak
  2. me Colortone Blue van Stewmac de lak mengen en spuiten
  3. met een iets donkere tint de burst spuiten
  4. aflakken met blanke lak
Ik ben benieuw of ik zo'n zelfde mooie Blueberry weet te spuiten zoals het aangehaalde voorbeeld. Ik heb overigens alle reststukjes esdoorn van de body bewaard. Bovenstaand proces zal dus op een aantal proefstukjes worden uitgevoerd voordat ik me aan de body ga wagen.

Voldoende werk dus nog!!