Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 16 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 152
  1. #101

    Standaard

    Toch denk ik dat de voorgestelde werkwijze niet eenvoudig haalbaar is. Voor de duidelijkheid van de discussie even een snapshot van de bouwtekening.


    Hier zijn duidelijk de twee vlakken met twee hoeken te zien, het vlak voor de nek en het vlak voor de pick-ups. De cavities voor de pick-ups moeten echter weer onder de hoek van het vlak van de nek staan (immers de snaren lopen evenwijdig over de pick-up).

    Zowel de neck-pocket als pick-up cavities moeten dus onder een hoek worden gefreest en dat kan alleen afsteunend op de neck en PUP-planes. Echter als deze neck en PUP-plane al gefreest is kunnen de carve templates niet meer op een evenwijdig vlak steunen. Er kan dan dus ook geen evenwijdig trappetje meer gefreest worden.

    Omdat de de hals en dus de pick-ups onder een hoek staan, is denk ik mijn uitgevoerde werkwijze de enige mogelijkheid (een andere volgorde ben ik ook niet tegengekomen bij het bouwen van een Les Paul).

    Voor wat betreft de binding heb ik er ook even een plaatje bij gezocht.



    In de oudere Les Pauls is de binging overal (bij de blauwe, groene en rode lijn) even hoog. Bij de groene lijn is dan dus ook een gedeelte van de esdoorn top te zien. In bovenstaand plaatje is de binding ter hoogte van de blauwe en rode lijn ook even hoog.

    Vanwege het foutje bij het frezen van de neck-plane, zal in mijn geval de binding bij de rode streep lager zijn dan de blauwe streep en schuin aflopen. In principe is dat in bovenstaand plaatje ook het geval, maar dan omdat de binding bij de groene lijn hoger is.

    De binding een mm lager inzetten maakt de binding alleen hoger, maar maakt geen verschil uit voor de aflopende lijn. Mijns inziens heb ik drie mogelijkheden:
    1. body laten zoals het nu is en er voor kiezen dat de binding afloopt (rood is lager dan blauw)
    2. body zo laten, maar de binding overal even hoog laten en de binding op de gitaar schuin naar de onderkant laten lopen (rood even hoog als blauw, maar de binding loopt schuin naar beneden)
    3. de rand van de esdoorn top weer overal op gelijke hoogte te frezen
    Optie 3 is denk ik alleen goed mogelijk met een pin-router.

    Optie 2 ziet er volgens mij heel raar uit (het lijkt dan alsof de mahonie onderkant minder dik wordt).

    Ik denk dus dat de enige geschikte oplossing optie 1 is en accepteren dat de binding schuin afloopt?

    Ter verduidelijking even een vooraanzicht van de body zoals die nu is.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    mee eens, het is gemakkelijker als je eerst er voor zorgt dat het plateau voor je pickups en brug op de juiste hoogte zitten, dan je neckpocket (qua diepte en breedte) en dan je neckplane en dan de rest carven, je houd dan voor de belangrijkste stukken het grootste oppervlakte om stabiel te frezen en je weet ook zeker waar je moet ophouden met carven

    mijn volgorde is; het blok op de juiste hoogte brengen (ik gebruik meestal een trem waardoor er geen neckhoek nodig is) , neckpocket frezen, brug uitmeten en frezen (bij trem) of boren bij stoptail, dan de pickups frezen, dan met de binding frees het laagste punt van de carve frezen (nagenoeg rondom) en vervolgens de topcarve maken,

    de gitaar ziet er nu al prachtig uit en ik weet zeker dat het goed komt maar je hebt het jezelf wat moeilijker gemaakt nu

    wat die hap betreft, als je nog gebruik maakt van binding dan zou je die een mm lager kunnen zetten en de hele rand een mm lager frezen ?

  2. #102
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    allereerst kun je de pup cavities onder een hoek frezen voor dat je de hoeken in de body freest, daarmee heb je nog steeds een plat oppervlak voor de carve, bedenk je wel dat gibson toen en ook nu niet met die carve mallen werkte, het is een hulpmiddel om een vintage carve te krijgen maar geen doel btw Ik heb nog even naar mijn Barlett les paul gekeken maar ik heb ook nu nog genoeg opervlakte om de laatste mal voor de vintage carve plat te leggen.
    voor de binding, ik heb ook een les paul waar ik bij het carven uitgeschoten ben en een dimple heb ter hoogte van de toggle switch, het irriteert me maar niet genoeg om de top opnieuw te carven maar wat ik bedoelde was inderdaad optie 3 en dat is eigenlijk alleen goed te doen met een bindingfrees, optisch hou je dan iets minder mahonie over maar als je dadelijk over het podium in de Zigodome rent is er niemand die dat ziet hoor
    life sucks and then you die

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    Ik heb dit topic op de achtergrond gevolgd en ben eigenlijk wel benieuwd naar wat er nu verder gaat gebeuren,... op de vandiktebank die top er af, nieuwe top erop?
    Toooooooooooooooone!!!

  4. #104

    Standaard

    Het is de laatste tijd zeer stil geweest rondom de bouw van de Blueberry Les Paul vanwege een combinatie van weinig tijd en andere bezigheden.

    Slechts een paar kleine vorderingen. Als eerste heb ik de top nog wat mooier symmetrisch en met fijnere korrel geschuurd. Met de laatste finishing touch wacht ik totdat de binding is gefreest en gelijmt.



    Aan de achterkant heb ik nog de verdieping voor de afdekplaatjes gefreest en de afronding rondom. Dit alles is zonder foutjes of tear-out gelukt. Dus weer een geslaagde stap verder.





    Hopelijk binnenkort weer wat meer tijd!

  5. #105

    Standaard

    Hi Lindstrom, door de vandiktebank gaat hij zeker niet! De pijn van zo'n duur mooi stukje gevlamde esdoorn ben ik net te boven. Maar voor een eerste bouw zou het ook wel een illusie zijn om de bouw zonder 'fouten' af te kunnen ronden. Ik heb er daarom voor gekozen om de situatie zo te laten en te accepteren dat de binding schuin gaat aflopen. Dus eigenlijk optie 2 uit mijn vorige post waarbij de hoogte bij de rode lijn iets lager zal zijn dan bij de blauwe lijn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lindstrom Bekijk bericht
    Ik heb dit topic op de achtergrond gevolgd en ben eigenlijk wel benieuwd naar wat er nu verder gaat gebeuren,... op de vandiktebank die top er af, nieuwe top erop?

  6. #106
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Bij een eerste bouw loopt er toch nog altijd vanalles mis (kan er van mee spreken) zeker bij een "moeilijker" model als een les paul.

    Keep up the good work!

  7. #107
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Vindt dit een prachtige build en dat er dan hier en daar iets niet helemaal zo gaat als gedacht hoort erbij. je bent nu eenmaal niet een CNC machine met alles al in geprogrammeerd. er zijn nog zoveel vlakken waarop deze build alleen maar mooier kan worden en vergeet je die binding.
    het is handwerk en dat mag je heus wel zien in mijn beleving

  8. #108
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    ik kan niet wachten om de verflaag erop te zien hehe
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  9. #109

    Standaard

    Elk stapje is er weer één, daarom toch maar weer een update!

    Nadat ik eerst de hals afmetingen had uitgemeten en getekend, kon ik de positie van de trussrod exact bepalen. Hieronder heb ik deze ingetekend en de lijn waar de frees moet stoppen overgebracht naar de zijkant.



    Hierna was het een kwestie van de freestafel afstellen en met behulp van een afplaktape de positie van de frees markeren.



    Bij het frezen is nu eenvoudig te zien waar te stoppen.



    Na een aantal keren frezen kwam ik op de 9mm benodigde diepte. Het resultaat is een double action trussrod die keurig op zijn plaats zit.



    Hierna, bij gebrek aan een lintzaag, de contouren zo goed en kwaad als het ging uitgezaagd met de decoupeerzaag.



    De hals ga ik met behulp va de spindelschuurmachine verder op maar brengen. Omdat ik wil afsteunen de vlakke voorkant, zal ik alle afmetingen eerst moeten overbrengen op de achterkant, wat ook niet erg eenvoudig zal zijn. Een mal en kopieerfrees is dus ook wel een aanlokkelijke optie.

  10. #110

    Standaard

    Bijna een maand sinds mijn vorige post! Genoeg tijd voor Photobucket om de boel flink te ,.... Free hosting van foto's wordt van de één op de andere dag betaalde hosting voor 3rd party access.

    Om de boel nog enigszins te herstellen kon ik van een lokaal bijgehouden versie in elk geval al mijn eigen posts in een PDF omzetten.

    Voor de liefhebbers dus deze PDF van de bouw met alle foto's!

    Inmiddels ben ik daarom ook maar overgestapt naar imgur, in de hoop dat de foto's in de nieuwe posts wel zichtbaar blijven. Wie weet komt Photobucket nog tot inkeer en worden mijn en foto's van veel anderen in de toekomst weer eens zichtbaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top