Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Of je boost 'm met een pedaaltje van een paar tientjes
    Nee, dat kan alleen als ie al heel hard staat. Als je een booster voor een super lead zet die op 2 staat dan krijg je alleen maar meer volume en kun je dus net zo goed de versterker op 3 zetten. Een cleane amp boosten heeft geen zin.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    +1. Ik heb een originele 1959 gehad. Ook andere luide amps. Veel gestoeid met kwaliteits attenuators. Het probleem is niet dat je een goede overdrive krijgt, maar de "druk" van een luide amp ontbreekt. En dat blijf ik vinden tegen vallen. Daarom ben ik definitief afgestapt van attenuators.

    Lekker met een pedaaltje de amp in het rood jagen. Of de vervorming uit een pedaaltje zelf halen.
    Een cleane amp boosten geeft alleen maar meer volume en heeft dus geen zin. Vervorming uit een pedaaltje halen: hou ik persoonlijk niet van (hangt ook weer van muzieksmaak af en welke sound je zoekt, ik heb om de een of andere reden een hekel aan vervormingspedalen). De druk is inderdaad een probleem, hoewel een super lead of een hiwatt natuurlijk al snel veel volume oplevert (ook met attenuator). Je kunt natuurlijk ook altijd een kleinere amp gebruiken.

    Bovendien als je een pedaal gebruikt met een 100 watt top dan zit je nog steeds met het probleem dat de amp maar op 1 of 2 kan staan en dan klint ie niet zo lekker (nogal schel, underpowered). Een non master volume Marshall moet je gewoon op zijn donder geven.

    Ik moet overigens wel zeggen dat de Aracom echt een stuk beter werkt dan de meeste andere attenuators die ik gehoord heb. Ik weet niet of ik het met bijvoorbeeld een Hotplate lekker zou vinden klinken.
    Laatst gewijzigd door NLF; 13 maart 2017 om 14:33

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Ja, eens, als je alleen de tone overhoudt, zonder hoog volume, dan heeft dat voor thuis niet veel toegevoegde waarde.
    Een super lead is niet gebouwd om thuis te gebruiken. Een super lead is gebouwd om zonder PA in baseball stadions te kunnen optreden (had je er wel een stuk of 4 nodig in daisy chain). Oude Marshalls en Hiwatts zijn eigenlijk een soort PA apparatuur (er bestaan ook veel PA heads van 100 watt of meer van deze merken, net als Orange), bedoeld om clean te klinken op hoog volume.

    Zo'n ding thuis stil krijgen is eingelijk geen doen, je koopt ook niet een Boeing 747 om boodschappen bij de Albert Heijn mee te doen (dan kom jer achter dat je 'm moeilijk kunt parkeren enzo). Met de Aracom kom je trouwens een heel eind zoals die Italiaan hier laat zien, maar ik gebruik m alleen in de oefenruimte:


  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ja precies, dat bedoel ik, je moet er eigenlijk helemaal niet aan beginnen, een 100 watt amp proberen te temmen voor thuis. Dat wordt alleen maar een teleurstelling, die attenuator zal geen betere klank geven dan de master volume op een lage stand. En die geluidsdruk is een groot deel van de pret (voor jezelf dan). Dan is een kleine amp erbij kopen praktischer dan een dure attenuator.

    Mijn ervaring is dat ik er een bepaald idee bij had van te voren, en dat klopte niet met de werkelijkheid, het viel mij tegen, zo een HB attentuator, niet omdat dat ding slecht was, maar het hele werkende principe vond ik toen ik hem eenmaal had, niet meer interessant. Trial and error, zeg maar.
    Laatst gewijzigd door raabje; 13 maart 2017 om 16:35

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Eens. Ik heb ook wel eens een Hiwatt en een Marshall aan de tand gevoeld met een Kcoh Loadbox (niet eens zo slecht) maar je moest zoveel van het volume afsnoepen dat het eigenlijk nergens meer naar klonk (dynamiek weg, aanslaggevoeligheid etc.) en je een afgeknepen geluid overhield. De Aracom blijft heel lang goed klinken, maar je krijgt een 100 watt amp natuurlijk nooit helemaal stil zonder de sound geweld aan te doen - ook met de Aracom niet.

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    +1. Ik heb een originele 1959 gehad. Ook andere luide amps. Veel gestoeid met kwaliteits attenuators. Het probleem is niet dat je een goede overdrive krijgt, maar de "druk" van een luide amp ontbreekt. En dat blijf ik vinden tegen vallen. Daarom ben ik definitief afgestapt van attenuators.

    Lekker met een pedaaltje de amp in het rood jagen. Of de vervorming uit een pedaaltje zelf halen.
    Helemaal mee eens. met de attenuator haal je alleen maar het volume naar beneden. als de speaker dan niet meer lekker kan wapperen gaat je tone er ook weer net zo hard op achteruit.
    gebruik zelf ook pedalen om meer drive te krijgen.
    Gibson Les Paul Slash Signature 2008, Gibson Les Paul Classic 2007, Gibson les paul Standard Faded Tobacco 2007, Epiphone Slash's Snakepit Les Paul 1995, Epiphone Slash Firebird, Gibsun Les Paul junior DC, Kauffmans Telecaster | Marshall JVM205H, Marshall 2555sl, Marshall AFD100, PRS MT15, Koch 2x12 Cab

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.072

    Standaard

    Ik heb de Harley Benton clone gehad. Deed wattie moest doen, meer ook niet. Nadeel is dat hij (en de Jet City) in de meest hoge stand ook al wat van je volume af snoept, en er zit geen bypass op om dit te omzeilen. Toen ik vervolgens een Hotplate tegen kwam voor een klein prijsje was de keuze snel gemaakt. Klinkt al een stuk beter, maar ms wordt het ooit nog een Weber als ik die tegen kom.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2006
    Berichten
    344
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    +1. Ik heb een originele 1959 gehad. Ook andere luide amps. Veel gestoeid met kwaliteits attenuators. Het probleem is niet dat je een goede overdrive krijgt, maar de "druk" van een luide amp ontbreekt. En dat blijf ik vinden tegen vallen. Daarom ben ik definitief afgestapt van attenuators.

    Lekker met een pedaaltje de amp in het rood jagen. Of de vervorming uit een pedaaltje zelf halen.
    e

    Ok, dat doe ik dus al , maar vervorming vd eindbuizen schijnt de holy grail te wezen, vandaar!!!

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als je een cleane amp boost blijft 'ie natuurlijk niet clean, je stuurt immers harder in. Volgens mij was dit wat EvH deed door met de preamp van de Echoplex z'n plexi te oversturen. Als je naar de eerste albums van VH luistert hoor je ook dat hij geen high gain geluid heeft. Zo werkt het met die van mij trouwens ook.

    Linker en de rechter EL34 eruit trekken maakt er een 50 watt van. Wel je impedantie dan halveren dus een 8 ohm kast op een 4 ohm output.


    Of schrijf ik nu weer iets stoms......

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Als je een cleane amp boost stuur je inderdaad meer signaal in maar zolang dat de amp niet in de buurt zit van het punt waarop die begint te oversturen maakt dat niet veel uit. Ja: als je een Les Paul een Marshall (of Vox, Hiwatt of wat dan ook) in stuurt dan krijg je meer tone dan met een strat of tele en gaat ie sneller vervormen (logisch: meer output), doe je dat met high output pickups dan doet ie het nog sneller (vandaar ook de uitvinding van de Dimarzio Super Distortion pickup). Een booster doet precies hetzelfde: voorversterking, meer signaal je amp in sturen. Maar een non master volume Marshall die op 1 staat kan heel veel extra input hebben voordat hij begint te oversturen, en een Hiwatt helemaal.

    Het heeft te maken met headroom. Het werkt pas als de amp zo'n beetje aan zijn top zit waarop hij niet zo veel harder meer kan. Als je je gitaar dan boost (en de amp dus pusht) dan krijg je niet meer volume maar meer vervorming. Hert is wel zo dat veel boost pedalen ook een soort vervorming hebben ingebouwd, maar dat is dus hetzelfde als een overdrive of een distortion (ofwel het pedaal maakt de sound).

    Eddie Van Halen gebruikte inderdaad vaak z'n echoplex om zijn signaal wat op te fokken (dat deden veel gitaristen, ook werden vroeger veel trebleboosters gebruikt - Judas Priest, Deep Purple enzo) maar daarvoor geldt hetzelfde: het werkt pas als je versterker hard staat (en Van Halen had 'm hard staan). Treble booster is nog een verhaal apart: vooral de bassen kosten veel vermogen om te versterken. Als de amp hard staat en je boost de treble (dus bas cut) dan jaag je bepaalde frequenties de amp in.

    Het probleem is alleen dat een 100 watt non master volume super lead pas tot leven komt op stand 4 en (afhankelijk van de buizen enzo) pas begint te brullen bij 6 of 7. Maar als zo'n ding op 2 staat is het volume in een oefenruimte (meestal) eigenlijk al nauwelijks meer te harden (hangt wel weer een beetje van de speakers af en waar je gaat staan enzo).
    Laatst gewijzigd door NLF; 13 maart 2017 om 22:05

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top