Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juni 2009
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    271

    Standaard Aanschaf voeding pedalen

    Ik denk er over een betere voeding aan te schaffen. Een maat van me wisselde laatst in een daisychain van onespot die ik ook gebruik een van zijn pedalen, waarna een ander pedaal doorbrandde. Daarnaast hoor ik regelmatig wat bijgeluiden, en hoop ik deze weg te krijgen.

    Ik heb de sticky hier op het forum al doorgelezen, maar begrijp nog niet alles helemaal. De powersupply waar ik nu aan zit te denken is er een van t-rex: de classic, junior of chameleon. Alledrie staan ze geadverteerd als geisoleerd (anders dan in de sticky staat, maar die is inmiddels ook week 8 jaar oud). De classic is wat lastig gezien ik een Fulltone MDV-1 deja-vibe heb uit 2016 heb (de nieuwe werken alleen op 18 volt) en de classic heeft geen 18 volt optie. De chameleon lijkt mij eigenlijk het meest geschikt qua voltages: mijn drive pedaal kan op 12 volt geven wat theoretisch gezien meer headroom geeft (nooit geprobeerd), er is een 18v optie en genoeg ruimte voor de rest van mijn pedalen. Het verschil met de classic is dat de classic tot 500 mA per uitgang levert, en de chameleon 300.

    Mijn vragen zijn als volgt: wat maakt het mA uit voor geluid of veiligheid? Zijn er naast de isolatie nog andere dingen waar ik op moet letten om te voorkomen dat pedalen kunnen doorbranden? Zijn er alternatieven waar ik naar zou moeten kijken voor ong dezelfde prijs (100-125). En is het misschien een beter idee de classic te nemen en alleen mijn deja vibe apart via een 18v adapter te voeden zodat ik altijd al mijn pedalen tegelijk aan kan houden? (ik heb zo'n 8 pedalen die ik actief gebruik, echter vind ik wisselen met de chameleon ook geen ramp).

    Omdat het misschien van belang is; mijn belangrijkste pedalen zijn de fulltone plimsoul (overdrive/distortion), lovepedal super six srv mod (overdrive), spark boost (boost), fulltone deja vibe (18v), EHX memory boy deluxe (9v), Dunlop wah (9v), boss loop (9v) en tuner (9v).
    Laatst gewijzigd door Dealer; 9 maart 2017 om 01:58
    Te Koop: - Boss DS-2 Turbo Distortion (ruilen kan ook)


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Standaard

    Voodoo PP2+ laat ik alles verzorgen. Ik denk dat die voor het bedrag te halen valt, gebruikt. Je kunt alle gangbare voltages tot en met 24V gebruiken. Mijn bijgeluiden waren voor een groot deel weg, maar niet allemaal.

    Ik ben stapsgewijs steeds een bordje gaan verbeteren, maar ik kan een Lehle D-loop (twee loops en hoogwaardige boost) ook aanbevelen. Met name de EHX pedalen grossieren van bijgeluiden en je hebt dan meteen een boost erbij. Scheelt je plek.
    You can't be a vet. You rock too much.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dealer Bekijk bericht
    Mijn vragen zijn als volgt: wat maakt het mA uit voor geluid of veiligheid? Zijn er naast de isolatie nog andere dingen waar ik op moet letten om te voorkomen dat pedalen kunnen doorbranden?
    Neen, de stroom die pedalen vragen en de voeding dus moet leveren wordt uitgedrukt in mA. Je zou dus eens moeten nakijken in de handleidingen hoeveel stroom je pedalen trekken (hoeveel mA dus). Als dat minder is dan 300mA zit je goed met de Chameleon. De meeste analoge pedalen komen daar bijlange niet aan. Heb je een aantal digitale dingen zoals strymons en consoorten gaat dat misschien te weinig zijn.

    Een pedaal kan enkel "doorbranden" als je er een te hoog voltage op zet. Dus bijv 18V op een pedaal wat max 9V aankan. Het aantal mA die de voeding voorziet moet wel meer zijn als het pedaal vraagt, anders zal het niet werken.

    Edit: ik zit ook aan de Voodoo labs PedalPower. Al verscheidene jaren en dat ding werkt gewoon goed. Al heb ik nu sinds kort een Mooer Trelicopter en die geeft bijgeluiden, dus dat moet ik eens bekijken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Qua prijs ontlopen de chameleon/classic/junior elkaar nauwelijks, je zult dus moeten kiezen
    specifiek op de 'volt/stroom vraag' van je board, met in je achterhoofd dat je mogelijk ook
    nog wel is wat wil wijzigen ...

    Om groundloops e.d. te voorkomen zou je idealiter ieder pedaal een eigen (isolated) voeding
    moeten geven, maar in praktijk hoeft dat zeker niet altijd. Vaak is het een specifiek pedaal
    wat in een daisy chain een probleem veroorzaakt, deze geef je dan een 'eigen' isolated uitgang.

    Waar je wel op moet letten is de stroomvraag van een pedaal, voor sommige (digitale) trappers
    is 120 mA gewoon ontoereikend. In een daisy chain tel je het verbruik van de verschillende pedalen
    gewoon bij elkaar op. Hier een handig overzicht met het verbruik van de meest gangbare trappers.

    Geïsoleerde uitgangen kun je trouwens ook prima 'koppelen' om tot de juiste stroom of spanning
    te komen. 2 x 9 volt uitgangen in serie levert 18 volt op, en mocht je op een 9 volt uitgang stroom te
    kort komen, kun je 2 uitgangen parallel gebruiken. (bijvoorbeeld 2 x 120 mA = 240 mA).
    Er zijn diverse verloopkabeltjes te koop waarmee je e.e.a. eenvoudig kunt realiseren.

    Tenslotte, zorg er ook voor dat je per uitgang altijd wat 'marge' qua stroom overhoud, dit zorgt
    ervoor dat ook bij een piekbelasting de boel probleemloos blijft functioneren.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 augustus 2006
    Locatie
    leuven
    Berichten
    490

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dealer Bekijk bericht
    ... t-rex: de classic,... geadverteerd als geisoleerd (anders dan in de sticky staat, maar die is inmiddels ook week 8 jaar oud).
    Sorry, de classic is volgens mij niets veranderd door de jaren. Net even de website van T-rex nagekeken, en nee hoor, die uitgangen zijn niet allemaal geïsoleerd. Er staat "3 geïsoleerde secties: 9V, 12V ac en 12V dc". Dus:
    - die 8 9V-uitgangen zijn niet geïsoleerd
    - dus geen 500 mA per 9V uitgang, maar voor de 8 uitgangen gedeeld.
    - van die kabeltjes om 9V-uitgangen te combineren zal dus ook niet lukken.
    Vergis je hier dus niet in.

    Dat gezegd zijnde, gebruik ik 'm al jaren.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch66 Bekijk bericht

    Om groundloops e.d. te voorkomen zou je idealiter ieder pedaal een eigen (isolated) voeding
    moeten geven, maar in praktijk hoeft dat zeker niet altijd. Vaak is het een specifiek pedaal
    wat in een daisy chain een probleem veroorzaakt, deze geef je dan een 'eigen' isolated uitgang.

    Tenslotte, zorg er ook voor dat je per uitgang altijd wat 'marge' qua stroom overhoud, dit zorgt
    ervoor dat ook bij een piekbelasting de boel probleemloos blijft functioneren.
    Eerste opmerking helemaal terecht. Niet alles hoeft op en top geïsoleerd te worden om probleemloos te functioneren. Ik heb momenteel meer aansluitingen dan de PP2+ biedt, maar er is echt niks aan de hand.

    Dat laatste betwijfel ik sterk: de meeste pedalen stellen een maximale stroomsterkte die nodig is. Als een pedaal minder hoeft te presteren (mits analoog) dan is de behoefte ook lager. Ik vraag me af hoeveel verschil dat maakt, aangezien er een aantal het al uitstekend doet op 10mA.

    De Voodoo heeft een uitgang die digitale veelvreters ook goed verzorgd. Je hoeft dus niet outputs te combineren. Toen ik de mijne kocht werd er gesteld dat er 500mA output zat, maar inmiddels is die maar 250mA vind ik terug. Vreemd.
    You can't be a vet. You rock too much.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 mei 2007
    Locatie
    Het Hoge Noorden des Lands
    Berichten
    216

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EBOUE Bekijk bericht
    De Voodoo heeft een uitgang die digitale veelvreters ook goed verzorgd. Je hoeft dus niet outputs te combineren. Toen ik de mijne kocht werd er gesteld dat er 500mA output zat, maar inmiddels is die maar 250mA vind ik terug. Vreemd.
    Waarom zouden ze dat veranderd hebben?.. Inderdaad vreemd. Ik heb niet zo heel lang geleden de Voodo PP2+ gekocht en daarop zitten inderdaad twee 250mA-uitgangen, geen 500mA. Ik combineer die nu om samen de Digitech Trio+ mee te voeden (trekt officieel 580mA meen ik, maar met 500 gaat het dus ook), maar het zou natuurlijk fijner geweest zijn als dat op eentje gekund had. Aan de andere kant, niet dat ik nu stroom tekort kom. De andere 100mA-uitgangen kunnen natuurlijk wel meerdere pedalen per stuk voeden, mits ik de combinaties een beetje in de gaten houd (niet twee relatief zware pedalen op dezelfde uitgang).
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."


    ― Philip K. Dick

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    4.353

    Standaard

    Ik ben heel blij met mijn Truetone CS12. Truetone was voorheen Visual Sound dus de maker van de one spot.
    Alle uitgangen geïsoleerd, 2x 18V 100mA, 4x 9-12V 100mA, 1x 4-9V voor je fuzz, 2x 9V 250mA en 2x 9V 500mA. Verder zit er nog een 800mA AC uitgang op maar die gebruik ik niet. Je hebt hem ook kleiner, de CS7.

    Ik denk dat het de moeite waard is om eens naar te kijken.
    prut...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2009
    Locatie
    breda
    Berichten
    368

    Standaard

    +1 voor de truetone. Zeer gevarieerd ding
    A GIANT A GENIUS - Stonermetalrock
    The Fifth Alliance - Doom and sludge infested hardcore

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Ik heb zelf tweedehands een burkley six gekocht voor 80 euro. Nederlands merk, 6 voedingen in te stellen op 9-12-15-18v.

    Werkt perfect, nieuwprijs is geloof ik 160 euro voor de normale six en 140 ofzo voor de junior.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top