Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard Voeding voor effecten op basis van een 24VAC trafo

    Ik heb een tweetal 24VAC trafo's (zonder center tap) voor heel weinig over kunnen nemen en die ik ik gebruiken om een project van mij te gaan voeden

    Benodigde spanningen + verwachte stroom:
    -12V: Een quad opamp en twee PGA2310s; < 50mA
    -9V: Ross Phaser; 20mA
    +5V: 10 RGB LEDs, OLED display, Arduino, 595 shift register; < 100mA
    +9V: 5 analoge effecten, PT2399 delay, MicroPOG (200mA), digitale delay (250mA); 600-700mA
    +12V: boostertje, quad opamp en twee PGA2310s, 8x relais (12.5mA/stuk; 100mA totaal): < 150mA
    +15V: phantom power voor mijn pedalboard: tuner, wah, midi controller: 200mA?

    Het originele plan was om de 24VAC trafo in een 'half wave'-opstelling te gebruiken, maar helaas geeft hij 28VAC, wat dan +/-38VDC wordt en dat is te hoog voor 78xx, 79xx of de efficientere R-78Bxx regulatoren.

    Idem voor een 'full bridge'-opstelling met alleen maar een +38VCD spanning, waar ik met 7660S inverters de negatieve spanningen maak. Deze heeft natuurlijk minder rimpelvorming dan half wave, maar met de regulatoren zou dat niet zo heel veel uit moeten maken.


    Ik heb al ergens wat gelezen over voltage reguleren met MOSFETs, maar kan daar geen goede documentatie over vinden.


    Wat is nu een zinnige aanpak om deze spanningen en stromen netjes en rimpelvrij te maken, zonder al te veel hitte?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Wat is nu een zinnige aanpak om deze spanningen en stromen netjes en rimpelvrij te maken, zonder al te veel hitte?
    Trafo('s) kopen die qua spanning bij je beoogde doel uitkomen

    Met standaard regulatoren zou je met 18V wisselspanningen onder belasting voor 15 Volt behoorlijk goed uit kunnen komen. Nu heb je goedkope trafo's maar moet je heel veel wegregelen en opstoken in warmte, zo inefficiënt (maar dat hoef ik je niet uit te leggen). Regulatoren die dit aankunnen, ook qua stroom die er door moet, dus dissipatie, koeling, ...

    En dan heb ik het alleen maar over 38V terug regelen naar 15V (je hoogste spanning). Naar 9V waar je het hebt over 700mA kun je het al helemaal vergeten. (38V-9V)* 0.7A = 20.3 Watt in een regulatortje. Forget it!

    Kun je de trafo's niet ruilen of gunstiger verkopen en iets passenders kopen?
    Verder kun je denken aan switched mode regulators.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Kun je de trafo's niet ruilen of gunstiger verkopen en iets passenders kopen?
    Daar heb ik zeker aan gedacht, maar geen idee waar ik een passende trafo voor een redelijke prijs kan vinden.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Ik heb hier overigens nog een 15-0-15 trafo uit mijn Coron RM8 liggen waar ik helaas de specs niet van ken. Aan het formaat te zien gaat die te weinig vermogen hebben, al zou ik er wel twee in kunnen zetten

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Over vermogen gesproken; 1) hoeveel watt zou zo'n trafo eigenlijk moeten kunnen leveren (~1.2A); en 2) moet ik bij een center tapped het vermogen door twee delen?

    Ik zou denken
    1) P=U*I, dus P=15*1.2 = 18 Watt?
    2) Ja; dus bij een zeer oneven belasting (veel meer aan de positieve zijde) moet ik minimaal 30W hebben.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Negatief ga je tot -12V bij maar 70mA
    Positief tot +15V bij >1A

    Idee: Gebruik die 2x15V trafo (als die goed de stroom kan leveren, te laag belast heb je waarschijnlijk meer spanning) samen voor alleen de positieve tak met maar 2 diodes voor de gelijkrichting, dat scheelt spanningsverlies over de dioden omdat je er maar 2 hebt i.p.v. 4:



    De centertap is dan de ground.

    Vervolgens maak je met een lichter trafo'tje een aparte 12V voeding die je met alleen met de plus aan die ground knoopt. Verder dus galvanisch gescheiden. Dan is de min daarvan je negatieve spanning.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Een 3e trafo is wel een beetje overkill in een 2HE 19" rack waar ook nog eens 10 effecten in moeten komen

    Die kleine trafo's zijn maar iets van 1/8 van het formaat van de 50W 24VAC trafo; als ik dan ook 50W door 8 deel kom ik maar rond de 6W uit. Ik kan in een werkende RM8 wel de stroom meten, maar dan weet ik nog vrij weinig van de specs van die trafo.

    Er staat overigens EH412230 op; maar dat Googlet nergens naar en bevat niet eens wat het is: 220V > 15-0-15VAC.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Met een oude pc voeding kom je een heel eind met jouw spanningen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Daar heb ik zeker aan gedacht, maar geen idee waar ik een passende trafo voor een redelijke prijs kan vinden.
    Aliexpress....??

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Als er bij de AC-inlet staat hoeveel Watt (of VA) die RM8 trekt weet je al iets. Dat aantal Watt of VA geldt ook maximaal (rendement 100%) na de trafo. Deel dit door de totale secundaire spanning (30V) en je weet de maximale secundaire stroom. Die geldt dan per tak. Als die al niet toereikend is uitgaande van 100% rendement heb je er niks aan.

    Stel de RM8 trekt 30 Watt uit het lichtnet. Ervan uit gaande dat de trafo secundair dan 30 Watt kan leveren, is de stroom bij 30V 1A. Beide takken van 15V leveren dan 1A en dus een vermogen van ieder 15 Watt.
    Laatst gewijzigd door Plant; 1 maart 2017 om 22:57
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top