Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 23 van 23

Discussie: Synth gitaar

  1. #21

    Standaard

    Ik ben me nu ook wat aan het bedenken dat enkel de benaming 'synth' ook wat fout is geweest. Het moeten niet enkel synth geluiden zijn, maar gewoon gitaarsounds zijn die aanleunen tegen synth geluiden en geluiden waardoor je gitaar gewoon beter blend in elektronische muziek (beetje zoals de filmpjes van The Flashbulb die ik toonde). Ben niet van plan om mijn gitaar naar MIDI om te zetten en dan stukken van Beethoven te spelen op paino. Dat weet ik ook wel dat niet werkt.

    Wat voor mij het beste lijkt na deze posts te lezen, is dat ik zo'n Roland GI-20 koop. Zo kan ik voorlopig al mijn midi aansturen via computer en dan kan ik nog experimenteren met effectenbakken (en deze via MIDI) met elkaar verbinden. Dan hou ik gewoon mijn GK-3 pickup bij, verkoop ik mijn GR-55 en koop ik zo'n GI-20 (tenzij er betere modellen op de markt zijn????). Dit is eigenlijk naar het voorbeeld van de Flashbulb dat ik gegeven heb:

    https://www.youtube.com/watch?v=1_oggIhHi2E

    Als je even pauzeert op z'n effectenrack zie je dat er zo'n Roland GI-20 staat met een Boss GT-PRO.
    Laatst gewijzigd door Zwamy; 4 maart 2017 om 17:06

  2. #22

    Standaard

    Da's een setup van meer dan 8 jaar oud.... De GI-20 wordt niet meer gemaakt.Kun je beter de GR-55 houden en er bijv. een waldorf module los bij doen.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zwamy Bekijk bericht
    Ik ben me nu ook wat aan het bedenken dat enkel de benaming 'synth' ook wat fout is geweest. Het moeten niet enkel synth geluiden zijn, maar gewoon gitaarsounds zijn die aanleunen tegen synth geluiden en geluiden waardoor je gitaar gewoon beter blend in elektronische muziek (beetje zoals de filmpjes van The Flashbulb die ik toonde). Ben niet van plan om mijn gitaar naar MIDI om te zetten en dan stukken van Beethoven te spelen op paino. Dat weet ik ook wel dat niet werkt.

    Wat voor mij het beste lijkt na deze posts te lezen, is dat ik zo'n Roland GI-20 koop. Zo kan ik voorlopig al mijn midi aansturen via computer en dan kan ik nog experimenteren met effectenbakken (en deze via MIDI) met elkaar verbinden. Dan hou ik gewoon mijn GK-3 pickup bij, verkoop ik mijn GR-55 en koop ik zo'n GI-20 (tenzij er betere modellen op de markt zijn????). Dit is eigenlijk naar het voorbeeld van de Flashbulb dat ik gegeven heb:

    https://www.youtube.com/watch?v=1_oggIhHi2E

    Als je even pauzeert op z'n effectenrack zie je dat er zo'n Roland GI-20 staat met een Boss GT-PRO.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Hey, leuk onderwerp! Hier ben ik ook mee bezig geweest dus ik zal mijn bevindingen melden.

    Ik gebruik een Fishman Triple Play in samenwerking met een Korg Kronos. Da's een workstation/synth met USB-aansluiting en met de FTP is het zo goed als plug-and-play. Ik heb de FTP op polyfoon ingesteld (1 MIDI-kanaal per snaar) en kan daarmee in de Korg Kronos verschillende geluiden toewijzen aan zowel snaren als snaarsecties (in Combi's kan de Kronos tot 16 verschillende sounds tegelijk aan, dus bv een grand piano op snaren E, A en D, strings op snaren G, B en E tot de 12e fret en een synth lead vanaf daar).
    Check dit filmpje voor de mogelijkheden:



    Tracking van de FTP is goed, hoewel je wel exacter moet spelen dan normaal. Er is geen lag met de Kronos dus het is zowel live als in de studio te gebruiken.

    Met de FTP kun je de gitaar ook gebruiken om te arrangeren (midi noten inspelen in een sequencer). Ik doe dat soms in Reaper (hoewel ik meestal met de hand programmeer).

    De grootste issue die ik ben tegengekomen is expressiviteit. Ten eerste kan aanslag, net als bij een piano, niet traploos, en ten tweede, anders dan bij piano, is sustain eindig. Als je het bij gitaar wilt houden zie ik twee oplossingen:
    - Expressieve aanslag: een breath controller. Ik heb er zelf een van TEControl (http://www.tecontrol.se/products/usb...ath-controller) die ook weer direct op de Kronos aangesloten kan worden. Werkt met de FTP, hoewel het met toetsen iets intuitiver is (maar oefening baart kunst). Heel vet voor bv blaasinstrumenten.
    - Sustain: een sustainpedaal zoals bij piano. Da's niet helemaal hetzelfde als de toets ingedrukt houden. Je zou ook een eBow of Sustainer (http://www.fernandesguitars.com/sust...sustainer.html) kunnen checken.


    Ik gebruik het systeem niet zo veel meer om de persoonlijke reden dat ik geen keyboardgeluiden wil maken met de gitaar. Daar heb ik liever een toetsenist voor zodat ik mij kan focussen op gewoon gitaarspel. Het is ook onwennig om geluiden van allerlei instrumenten uit de gitaar te horen komen, maar daar zijn we bij toetsen wel aan gewend - een piano klinkt ook niet als een viool - dus dat kost enkel tijd en aanpassing.
    Zelf heb ik wel nog enkele andere instrumenten overwogen. Bv Linnstrument (gitaar layout maar aanslaggevoelig en met echte aftertouch), Roli Seaboard ("fluid" keyboard) en Eigenharp.

    Succes!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top