Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23

Discussie: Synth gitaar

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2001
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    579

    Standaard

    Of een You Rock Guitar? Ik heb er pas ook een, niet een echte gitaar met snaren, maar kleine triggers waar je je vingers neerzet. En met Midi uit dus aan pc of soundmodule te koppelen.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Of emmmmm... een keyboard??
    Ja inderdaad. Misschien niet wat de OP wil horen maar de meeste synth dingen vind ik veel vetter uit een synth dan uit een gitaar. De voorbeelden die de OP geeft vind ik wel grappig, maar ik denk dan dat zou op een synth ook kunnen en misschien nog wel beter. Of inderdaad op een andere soort gitaar-achtige controller, als je toch perse nog een connectie met gitaar wil.

    Ik ben absoluut niet tegen gitaar synths en vind het vaak ook tof. Maar dan kun je meestal toch nog wel horen de het een gitaar is, of dat het geluid gemengd of afgewisseld wordt met gitaar geluiden. Zoals bij Pat Metheny bijvoorbeeld. Als het alleen nog maar synth geluiden zijn het hele optreden lang zie ik de meerwaarde van gitaar niet.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.985

    Standaard

    Het is heel simpel: wil je een gitaar omdat je bijvoorbeeld geen toetsen kan spelen prima. Dan is je keuze dus een guitar fx met spacey geluiden (die zijn er, best oké sounds, maar beperkt) of een guitar synth (vaak met abominabele geluidskwaliteit) of naar MIDI (dan compleet vrij in keuze qua sounds).

    Wat dat laatste betreft: wil je pads enzo, en is tracking niet zo heel belangrijk, hebben veel units een acceptabele MIDI conversie. Wil je ook snelle solo's etc en dus lage latency, dan moet je een betere unit nemen

  4. #14

    Standaard

    ik werk nog met een oude roland.

    Maar het beste wat ik ken is het fishman systeem qua tracking naar midi/USB

    https://www.fishman.com/products/series/tripleplay/
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  5. #15

    Standaard

    Merci voor de vele reacties! Ik ga in het weekend eens rustig bekijken wat jullie allemaal voorstellen. Het is nu wat druk.

    Enkele bedenkingen die ik nu al maak...

    Een synth kopen... Ja, maar ik zit al vele verder qua speelvaardigheid op mijn gitaar. Heb jazz gitaar gestudeerd en qua soleren/improviseren en akkoorden/harmonie zit ik dus al veel verder. Op een synth zit ik maar wat te klooien aan 0,0000001 km/u als het om soleren en akkoordenprogressies gaat. Heb trouwens ook al een synth, maar het dus ook niet de bedoeling mijn gitaar daarom aan de kant te laten staan. Zeker niet als ik al 10 jaar gitaar speel.

    Het hex element heb ik momenteel al bij mijn GR-55. Dus dat kan ik wel bijhouden, maar ik ben op zoek naar betere sounds dan die in de GR-55 zelf.

    Heb zelf een Native Instruments Maschine en daar zitten inderdaad al wat synth geluiden in. Dus misschien inderdaad MIDI aansturen naar deze synths? Maar dan wordt ik wat eigenwijs en wil ik niet alles op een computer concentreren. Ik wil nog wat tastbaar materiaal hebben ;-). Het is ook de bedoeling niet enkel de producties te maken op mijn computer, maar deze na verloop van tijd ook live te brengen. En dan vind ik hardware nog net iets betrouwbaarder en gemakkelijker. Ik zou het geen er vinden al mijn sounds op computer te maken, layeren, ... Als het dan maar gewoon in één bak terechtkomt. Dus misschien een goede soundmodule met een goeie software bij?
    Laatst gewijzigd door Zwamy; 2 maart 2017 om 13:40

  6. #16
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Dat Fishmann systeem lijkt mij ook wel wat. Alleen is mijn werkgeheugen net niet groot genoeg om die software te gebruiken. Verder wil ik dat spul ook rechtstreeks via een midi out op een synth aan kunnen sluiten. Dat kan maar dan moet je daar weer een apart apparaat voor kopen.
    Een nieuwe laptop en dat hele systeem kopen word voor mij een te dure grap.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard


  8. #18

    Standaard

    Die tripleplay is gaaf! Maar hoe moet dat live? Laptop mee, de enige optie?

    De PodHD heeft wel wat synth achtige sounds, maar de echte synth presets zijn monofoon. Doen denken aan de oude Korg monofone gitaarsynth uit de 80er jaren. Dat zal voor TS niet bruikbaar zijn.

    Verschil tussen gitaar en keyboard vind ik vooral wat je met de noten kunt doen. Dat geklooi met pitchwheels en schuifjes klinkt in mijn oren zelden echt geweldig. Je moet van heel goede huize komen wil dat in de buurt komen bij bends, wammy, en vibrato op gitaar. Controle over filters met één hand, zoals in de 70er jaren met de analoge synths is dan weer iets wat synth's voor hebben. Dat zou je dan met dat Fishmann ding via expressiepedalen moeten kunnen doen... dan zou het helemaal tof zijn.

    Moet je het ook nog versterken, en daarvoor is een gitaaramp dan weer niet ideaal. Dan wordt het gelijk een zeer prijzig setupje. En een hoop gedoe om op te zetten.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.985

    Standaard

    Versterken? Gewoon de PA in. Versterken is zooooo 2016

  10. #20
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    De frasering van een keyboard krijg je nooit op een gitaarsynth. Het ritmisch hameren op de toetsen wat zo kenmerkend is voor pianopartijen is nauwelijks na te bootsen op een gitaarsynth. Ik heb me voorgenomen alsnog keyboard te leren. Dat is de moeite toch wel waard.
    Als je het eenmaal een beetje kan dan is een nummer maken met een sequencer zo gedaan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top